Sätra Äng juli 1972

Startat av Hasse L, 26 juli 2018, 20:55:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


B 963 / DAN 833 - Scania-Vabis CF 6661 1963 - SL H65A 6511 (tidigare SJ 3641 och 4111).

6511 har kommit till SäÄn via Danarö som linje 602 och har stannat vid avstigningshållplatsen. Här skyltades om till 612 inför återfärden via Ekbacken till Sveavägen /T-banan. Nästa tur var en 612 som bytte till 602 osv. Så skedde varje gång (även vid Jarlaplan).

6511 utmärkte sig dels för att sakna kommunikationsradio (och användes helst på lokallinjenätet), dels för sin motorstyrka - den hängde med yngre bussar uppför "mörbybacken". Tyvärr flyttades 6511 till Handen redan under 1973, vill jag minnas.

Nico

Mycket trevlig bild och en kul koppling även till den tidigare tråden/bilden om samma plats. Intressant att se hur det förändrats över tid.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ingwar Åfeldt

Vagnen, 6511, är en gammal bekant från min tid som bussförare hos SL. Jag var placerad i Ösmo och en snabb titt i mina gamla anteckningar visar att jag körde 6511 t ex den 8 och 9 juli 1973. Den 8:e var en söndag och jag hade någon form av reserv/förstärkning (kod 9500). På måndagen den 9:e körde jag folk ut till Örlogsbasen på Muskö på morgonen och tillbaka på eftermiddagen.

M v h
Ingwar

Peter Rost

Trevligt!

6511 målades oxblodsröd i samband med flytten till Handen depån.

//Peter

Viking

Mycket trevlig bild!

//Viking

Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Mikael T Nilsson

Tack för en härlig bild! Jag har för mig att CF:arna i 64xx- & 65xx-serien var ett eller två år äldre än de i 60xx-62xx-serien.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Hasse L

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 03 augusti 2018, 15:14:38 PM
Tack för en härlig bild! Jag har för mig att CF:arna i 64xx- & 65xx-serien var ett eller två år äldre än de i 60xx-62xx-serien.
De levererades 1963 respektive 1964. Inredningen skilde och framhjulen satt en liten bit innanför karossidan på de äldre. Körmässigt var de mycket lika, möjligen var de äldre något mer lättväxlade (6497 med den längre växelspaken, t.ex.), men man fann snart sina favoriter bland båda typerna.  /Hasse

Gunnar D

Citat från: Hobgoblin skrivet 03 augusti 2018, 22:01:02 PM
De levererades 1963 respektive 1964. Inredningen skilde och framhjulen satt en liten bit innanför karossidan på de äldre. Körmässigt var de mycket lika, möjligen var de äldre något mer lättväxlade (6497 med den längre växelspaken, t.ex.), men man fann snart sina favoriter bland båda typerna.  /Hasse

När de var nya, ca 1964-66, upplevde jag som passagerare de "äldre" som lite mer pigga än de "yngre". Föraren "Budda" i Huddinge hade en egen av de "äldre" på linje 708 och det gick undan.

/Gunnar

Ingwar Åfeldt

Citat från: Gunnar D skrivet 04 augusti 2018, 13:14:11 PM
När de var nya, ca 1964-66, upplevde jag som passagerare de "äldre" som lite mer pigga än de "yngre". Föraren "Budda" i Huddinge hade en egen av de "äldre" på linje 708 och det gick undan.

/Gunnar

Hej, jag började köra buss i Huddinge i november 1964. Personligen föredrog jag de "yngre" CF:arna. Har dock inget minne av att jag tyckte det var någon större skillnad på piggheten. CF:arna byggda för högertrafik hade ju starkare motorer och var klart piggare.

M v h
Ingwar

Gunnar D

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 05 augusti 2018, 02:00:52 AM
Hej, jag började köra buss i Huddinge i november 1964. Personligen föredrog jag de "yngre" CF:arna. Har dock inget minne av att jag tyckte det var någon större skillnad på piggheten. CF:arna byggda för högertrafik hade ju starkare motorer och var klart piggare.

M v h
Ingwar

Med de "äldre" syftade jag här på de CF med SL nr 6479-6512 (lev 1963) och de "yngre" med SL nr 6084-6243 (omställningsbussarna, lev 1964). Båda serierna hade e.u. samma motortyp D11 R20 (190 hk). Min upplevelse som passagerare i mitten av 60-talet kanske baserades mer på individuella skillnader.
Några gånger år 1973 körde jag 6509 och jag vill minnas att när jag hämtade ut den så underrättades jag om att det var "Buddas" buss. Den hade förlängd växelspak och gick mycket bra.

Mvh Gunnar

Mikael T Nilsson

Tack för kompletterande uppgifter.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.