GDG små Setror

Startat av 1896, 26 juli 2018, 13:02:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

GDG hade ju 1315-16 och 1515-19, vad jag har förstått så hade dessa mittdörr, för avstigning, men jag har sett en bild, tror det var en forum medlems, där Setran tycks ha GDG lack och anges vara någon av 1315-16, denna Setra hade en enkeldörr längst bak istället för mittdörren, någon som kan reda ut detta, hade GDG en liten Setra med dörr längst bak, och isf vilken ?

Ersa

Enkeldörr längst bak, dvs "dörrställning 1-0-1", har ju länge varit en vanlig dörrställning i både Tyskland, Finland och Norge, men här i Sverige är den fortfarande lite "exotisk". Så jag undrar om bilden du sett kanske kan ha varit av någon demobuss som eventuellt GDG lånat in för utvärdering, innan de köpte sina egna (med "svenska" mittdörrar).

S Svensson

Till GDG Kungälv kom en buss, Setra S80, som var avsedd för att köra olika smågrupper runt i Göteborg. Tror den hade nr 2115.
Den var inte GDG färgad utan hade två olika varianter på choklad (mjölkchoklad och mörk choklad).
Det är möjligt någon kanske kan ta fram foto på de olika små Setra S80 som GDG förvärvade.
Om de var svåra köra vet jag inte. De hade små hjul. Några havererade relativt tidigt. En av dem i Ale och den körde över en stenmur. En annan i Kungälv. De små Setra i linjeutförande var avsedda för linjerna i Kode och ut till havet. Borlänge fick några som senare flyttades till Kungälv.

Stora Setra hade GDG inte många av. Två övertagna från Insjön (A Mååg), 2215 och 2415 samt en VW med trafiknummer (1317?)
Härutöver några Setra placerade i Köln.
2215 hamnade som linjevagn i Kungälv.

1896

Citat från: Ersa skrivet 26 juli 2018, 14:40:20 PM
Enkeldörr längst bak, dvs "dörrställning 1-0-1", har ju länge varit en vanlig dörrställning i både Tyskland, Finland och Norge, men här i Sverige är den fortfarande lite "exotisk". Så jag undrar om bilden du sett kanske kan ha varit av någon demobuss som eventuellt GDG lånat in för utvärdering, innan de köpte sina egna (med "svenska" mittdörrar).

Bilden är på en utrangerad buss som tycks ha GDG lack.

Citat från: S Svensson skrivet 26 juli 2018, 15:46:59 PM
Till GDG Kungälv kom en buss, Setra S80, som var avsedd för att köra olika smågrupper runt i Göteborg. Tror den hade nr 2115.
Den var inte GDG färgad utan hade två olika varianter på choklad (mjölkchoklad och mörk choklad).
Det är möjligt någon kanske kan ta fram foto på de olika små Setra S80 som GDG förvärvade.
Om de var svåra köra vet jag inte. De hade små hjul. Några havererade relativt tidigt. En av dem i Ale och den körde över en stenmur. En annan i Kungälv. De små Setra i linjeutförande var avsedda för linjerna i Kode och ut till havet. Borlänge fick några som senare flyttades till Kungälv.

Stora Setra hade GDG inte många av. Två övertagna från Insjön (A Mååg), 2215 och 2415 samt en VW med trafiknummer (1317?)
Härutöver några Setra placerade i Köln.
2215 hamnade som linjevagn i Kungälv.


Kan det röra sig om 2115 isf, kan den möjligen ha fått GDG lack senare ?

Ersa

Citat från: Kung Vasa skrivet 26 juli 2018, 16:47:40 PM
Bilden är på en utrangerad buss som tycks ha GDG lack.

Aha. Svårt att veta, då ordet "utrangerad" saknades i startinlägget.

S Svensson

Vid Volvobuss SA byggnad har det stått en av GDG Setra S80 under sent 80 tal. Denna var delvis ombyggd.

1896

Citat från: S Svensson skrivet 26 juli 2018, 20:13:18 PM
Vid Volvobuss SA byggnad har det stått en av GDG Setra S80 under sent 80 tal. Denna var delvis ombyggd.

SA ?

S Svensson

2115 fick senare GDG-linje-färg. Alltså efter ca 5 år.

Jag vet inte exakt vad SA betyder. Det finns ett bokstavsystem för att folk skall hitta. SA byggnaden är gamla provverkstaden inom Sörredsområdet. Setra fd GDG var troligen en privat buss som var ombyggd till husbuss. Men färgen var kvar och det är väl detta Du är intresserad av. Ytterligare troligen fanns en liten Setra avställd vid Surte fd glasbruk. Där stod ett antal bussar som skkulle avyttras.
En tanke var att sälja bussar utomlands. Ett antal fordon avyttrades till Sydamerika. Tyvärr blev GDG lurade och någon betalning kom aldrig.

Sedan sådant som inte GDG har med att göra. Vid ett tillfälle åkte jag linje 40 som går från Guldheden ut till Klareberg. Jag åkte grenen som inte går via varuhuset i Bäckebol. Där på ett område inhägnat stod ett 50 tal bussar inom stängslat område. Sedan såldes bussarna efter något år. Senare cirka 1988-89 kom det ett antal bussar som lastades av i frihamnen. De stod sedan där i cirka 2-3 år. Där stod även ett antal så kallade VAN. Dessa härrörde från en säljare som blev åtalad för ekobrott. Dessa fordon räknade aldrig införda till landet.

1896

Citat från: S Svensson skrivet 27 juli 2018, 19:01:09 PM
2115 fick senare GDG-linje-färg. Alltså efter ca 5 år.

Jag vet inte exakt vad SA betyder. Det finns ett bokstavsystem för att folk skall hitta. SA byggnaden är gamla provverkstaden inom Sörredsområdet. Setra fd GDG var troligen en privat buss som var ombyggd till husbuss. Men färgen var kvar och det är väl detta Du är intresserad av. Ytterligare troligen fanns en liten Setra avställd vid Surte fd glasbruk. Där stod ett antal bussar som skkulle avyttras.
En tanke var att sälja bussar utomlands. Ett antal fordon avyttrades till Sydamerika. Tyvärr blev GDG lurade och någon betalning kom aldrig.

Sedan sådant som inte GDG har med att göra. Vid ett tillfälle åkte jag linje 40 som går från Guldheden ut till Klareberg. Jag åkte grenen som inte går via varuhuset i Bäckebol. Där på ett område inhägnat stod ett 50 tal bussar inom stängslat område. Sedan såldes bussarna efter något år. Senare cirka 1988-89 kom det ett antal bussar som lastades av i frihamnen. De stod sedan där i cirka 2-3 år. Där stod även ett antal så kallade VAN. Dessa härrörde från en säljare som blev åtalad för ekobrott. Dessa fordon räknade aldrig införda till landet.

På aktuell bild ser det ut att ligga inredning, eller buss stolar, huller om buller invändigt i bussen.

j-a

Citat från: S Svensson skrivet 26 juli 2018, 15:46:59 PM
Till GDG Kungälv kom en buss, Setra S80, som var avsedd för att köra olika smågrupper runt i Göteborg. Tror den hade nr 2115.
Den var inte GDG färgad utan hade två olika varianter på choklad (mjölkchoklad och mörk choklad).
Det är möjligt någon kanske kan ta fram foto på de olika små Setra S80 som GDG förvärvade.
Om de var svåra köra vet jag inte. De hade små hjul. Några havererade relativt tidigt. En av dem i Ale och den körde över en stenmur. En annan i Kungälv. De små Setra i linjeutförande var avsedda för linjerna i Kode och ut till havet. Borlänge fick några som senare flyttades till Kungälv.

Stora Setra hade GDG inte många av. Två övertagna från Insjön (A Mååg), 2215 och 2415 samt en VW med trafiknummer (1317?)
Härutöver några Setra placerade i Köln.
2215 hamnade som linjevagn i Kungälv.

Och Nymans 2265,2266,2915