GDG Special

Startat av bilomnibussen, 25 juli 2018, 07:46:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bilomnibussen

Hej! I GDG:s förteckning över bussar från 1950 förekommer de vanliga märkena, Volvo, Scania-Vabis, Ford m fl men här förekommer också märket GDG Special av vilket det skulle ha funnits 5 bussar. Det verkar ju vara egentillverkade bussar men inget man någonsin hört talas om. Någon som känner till detta?
Mvh Jan G

Svempa

På din fråga tänker jag på de 5 1½ plans Turistbussar GDG hade  men den bevarade är byggd 1953  http://www.sundsutsikt.se/vanersborgsbussen_galleri.html. Men jag kan tänka mig att detta är andra för mig okända bussar.

1896

Du tror inte att det kan röra sig om några ombyggnationer ?

zjbus

#3
Citat från: Svempa skrivet 25 juli 2018, 10:22:23 AM
På din fråga tänker jag på de 5 1½ plans Turistbussar GDG hade  men den bevarade är byggd 1953  http://www.sundsutsikt.se/vanersborgsbussen_galleri.html. Men jag kan tänka mig att detta är andra för mig okända bussar.
Den underbara Scania Vabisen är karosserad av Arvika Karosserifabrik som byggde karosser till många andra företag än GDG också.
Mvh zjbus

Mats Karlsson

Citat från: bilomnibussen skrivet 25 juli 2018, 07:46:47 AM
Hej! I GDG:s förteckning över bussar från 1950 förekommer de vanliga märkena, Volvo, Scania-Vabis, Ford m fl men här förekommer också märket GDG Special av vilket det skulle ha funnits 5 bussar. Det verkar ju vara egentillverkade bussar men inget man någonsin hört talas om. Någon som känner till detta?
Mvh Jan G

GDG skapade "nya" bussar av delar från gamla(?) på sin tid. De brukade kallas GDG Special. Rörde sig nog om tiden från slutet av 30-talet och in på 40-talet.

zjbus

Citat från: Mats Karlsson skrivet 27 juli 2018, 10:44:52 AM
GDG skapade "nya" bussar av delar från gamla(?) på sin tid. De brukade kallas GDG Special. Rörde sig nog om tiden från slutet av 30-talet och in på 40-talet.
Intressant men det har ju inget med den s.k. Vänersborgsbussen att göra då.

1896

Citat från: Mats Karlsson skrivet 27 juli 2018, 10:44:52 AM
GDG skapade "nya" bussar av delar från gamla(?) på sin tid. De brukade kallas GDG Special. Rörde sig nog om tiden från slutet av 30-talet och in på 40-talet.


Låter som att det hade med ransoneringen under kriget att göra ?

Mats Karlsson

Citat från: zjbus skrivet 27 juli 2018, 11:15:48 AM
Intressant men det har ju inget med den s.k. Vänersborgsbussen att göra då.

Nej, 1½-plansbussarna var ju nyare. De fanns inte 1950.

bilomnibussen

Tackar för det! Kvalificerat HPD med andra ord! Vore kul att få se bild eller registeruppgifter på någon sådan!
Mvh Jan G

j-a

#9
1169 DPB 979 var väl till viss del ett sådant hopplock,fast på senare tid :)

Mats Karlsson

Citat från: bilomnibussen skrivet 29 juli 2018, 21:58:44 PM
Tackar för det! Kvalificerat HPD med andra ord! Vore kul att få se bild eller registeruppgifter på någon sådan!
Mvh Jan G

Jag har hittat följande "GDG Special" i mina och Stig Swensons anteckningar:
S3791 Reo 1935
S3228 Ford 1935
S4749 Reo 1935
S5495 Reo 1935
S217 Volvo? 1936
S2861 Ford 1936
P6110 Chevrolet 1938

Min uppfattning är att dessa bussar byggdes om, förmodligen under eller direkt efter kriget, på så sätt att ramar (och kaross?) behölls, medan motor och i vissa fall även axlar byttes till dito av Volvos tillverkning. Har möjligen läst någonstans eller kanske troligare hört av någon äldre GDG:are, att ombyggnaderna tydligen skedde hos GDG i Arvika. Det var väl ett försök att "livstidsförlänga" äldre bussar i väntan på nyleveranser.


Lars Ericson

Jag följande noteringar om dessa
S3791 Reo 1935 typ 2LM kaross Arvika övertagen 1937 med Sötterman & Koppfält, Arvika. Blev då GDG nr 76. 1942 ombyggd med delar från Volvo LV70, då betecknad GDG special
S3228 Ford 1935 typ 51-185" kaross SKV övertagen 1939 med Gräsmarks Linjetrafik. Blev GDG nr 146. 1939 ny SKV kaross och Volvo FC motor, blev då GDG special
S4749 Reo 1935 typ 2LMHD kaross Säffle övert. 1936 med Koppfält, Olsson, Björk o Andersson, Arvika. Blev GDG nr 78. 1937 omb. sannolikt med bl a Volvo motor, blev då GDG special
S5495 Reo 1936 typ 2LMHG kaross Säffle övert. 1936 med Trafik AB Västra Värmland, Grums Blev GDG nr 40. avkortad och då sannolikt omb med Volvo motor, blev då GDG special
S2543 Chevrolet 1938 typ FF183" diesel. GDG nr 116. 1946 hopbyggd med framvagn från Volvo LV84 till ny GDG nr 116, regnr S217. kallad GDG special, ch nr1001.  slopad 1952.
S2861 Ford 1936 typ 51-185" kaross Arvika.  övertagen 1939 med Gräsmarks Linjetrafik. Blev GDG nr 145. förmodligen samma ombyggnad som GDG nr 146
P6110 Chevrolet 1939, inköpt 1940 typ 183". GDG nr 202. kaross GDG special. Förmodligen köpte GDG in ett chassi och byggde karossen själva. Ombyggnad ej noterad. Slopad 1949.
/Lars Ericson

Mats Karlsson

Tack för alla intressanta uppgifter!