Mina första dagar som busschaufför!

Startat av Carl Eric, 17 juli 2018, 16:27:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Hej!

Under våren som gick infriade jag min barndomsdröm och tog busskörkort! Jag gick min utbildning på Edströmska i Västerås, via vuxenutbildningen. En bra utbildning!

I början av sommaren fick jag möjlighet att köra några dagar åt mina vänner på Barks Buss, ett litet företag med bas i Finspång och Norrköping i Östergötland. Givetvis fick kameran följa med på mina första körningar, så jag tänkte dela med mig av dem här!


Måndag 11/6
Första dagen inleddes med att åka ned till Norrköping och hämta en buss, till dagens uppdrag fick jag BUS2GO, en Volvo från 2017.


Körningen var en grupp med pensionärer som skulle åka från Finspång upp till Grytgöl, och när jag kom fram blev det lite mer fotografering!



Janne var med på körningen, så jag hamnade också framför kameran!


Tisdag 12/6
Efter att ha skjutsat hem gruppen lite senare på kvällen var det dags att sova. Dagen efter var det ny körning! Idag skulle Grytgöls skola åka på utflykt, och jag fick JUST GO, en Volvo från 2014, till min hjälp.


Destinationen var Linköping och Flygvapenmuseum!


Förutom att fika och äta lunch på deras trevliga restaurang blev det givetvis tid att städa lite.


Onsdag 13/6
Lyckligtvis var tisdagens körning inte så lång, för det blev tidig kväll och en tidig onsdagsmorgon! Vaknade vid 4 av ett stilla sommarregn, och vid 04:30 var det dags att bege sig norrut!


En av fördelarna med tidiga morgnar är att det är så väldigt vackert! Som denna solnedgången till exempel:


Bussen skulle till Åre på konfirmandläger, jag körde till den Järna innan jag blev avbytt. Göran är redo att fortsätta norrut.


Själv blev jag snart upplockad igen för att hjälpa till med en körning till Rättvik, också denna gången en grupp konfirmander! Här står vi i Fruängen och väntar på att få börja lasta.


Onsdag 20/6
Efter turen till Rättvik och tillbaka sysslade jag med lite annat i en vecka, innan det var dags för några timmars busskörning igen! Nu var konfirmandlägret i Åre slut, och jag körde bussen från Stockholm tillbaka till Norrköping, där det var dags att städa bussen.


Onsdag 26/6
Efter midsommar var det dags för mer busskörning, denna gången mötte jag en buss i Uppsala och körde ner till Norrköping. Tyvärr inga bilder dock...

Torsdag 27/6
Sista dagen för denna period med busskörning, idag var jag tillbaka med BUS2GO och skulle köra till Örebro.


Destinationen var Wadköping!


Redo för hemfärd!


Efter att vi kom hem var det snabbt in i TV-soffan för att se Sverige slå Mexico med 3-0 i Fotbolls-VM! Sen tillbaka till bussen för att göra den redo inför en resa till Italien dagen efter. Dock med andra chaufförer, så jag fick lite sommarledighet.

När det blir dags för mer busskörning blir det förhoppningsvis fler bilder, men jag kan redan nu konstatera att detta med att köra buss är hur kul som helst!

Tack för att ni tittade!

//Carl Eric
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

homer


Nico

Instämmer med föregående talare. Alltid kul att se att det kommer in nytt duktigt folk i branschen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

Himla kul att se.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Carl Eric

28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Taunusch

Den här typen av inlägg är när Bussnack är som bäst!

Carl Eric

Citat från: Taunusch skrivet 18 juli 2018, 16:55:32 PM
Den här typen av inlägg är när Bussnack är som bäst!

Tack!! Det tycker jag med, så det känns kul att kunna bidra själv.  :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Christer K

Tackar för ett bra reportage av din period som bussförare. Yrket som är omväxlande och spännande.

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.