Vid ändhållplats Sätra äng med 22 års mellanrum

Startat av Mikael T Nilsson, 17 juli 2018, 12:35:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Bara trevligt med olika åsikter. Det är ju det som ger upphov till bra och intressanta diskussioner.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

En grundregel i SL-trafiken har ju i decennier varit att avvikande linjesträckning, jämfört med majoriteten av avgångarna, ska ges ett suffix. Vilket fungerade även då man vevade fram tre siffror och en bokstav i skyltskåpet (och saknade destination), vilket skedde till åtminstone 2004-2005, vad jag minns.
Historiskt har "avvikande färdväg" oftast varit X, där 620X är en av de kvarvarande X-linjerna med dåtidens rätt rejäla avvikande linjesträckning.

Ulf Berlin

Citat från: Ersa skrivet 30 juli 2018, 11:54:48 AM
En grundregel i SL-trafiken har ju i decennier varit att avvikande linjesträckning, jämfört med majoriteten av avgångarna, ska ges ett suffix. Vilket fungerade även då man vevade fram tre siffror och en bokstav i skyltskåpet (och saknade destination), vilket skedde till åtminstone 2004-2005, vad jag minns.
Historiskt har "avvikande färdväg" oftast varit X, där 620X är en av de kvarvarande X-linjerna med dåtidens rätt rejäla avvikande linjesträckning.
Handlade nog mest om att alla andra"lämpliga"linjenummer var upptagna i området.../Ulf
(Såsom att 635 numera är en lokallinje i Åkersberga...)

Nico

Citat från: Ulf Berlin skrivet 30 juli 2018, 22:24:34 PM
Handlade nog mest om att alla andra"lämpliga"linjenummer var upptagna i området.../Ulf
(Såsom att 635 numera är en lokallinje i Åkersberga...)

Nej, att använda X efter linjenumret var mig veterligt just som Ersa skriver tidigare vedertagen SL-praxis för att markera linjevariant på ordinarie linje liksom E var extraturer.  Har funnits ganska många sådana under åren, men för ett par år sedan blev det lite havet stormar vad gäller suffixen där vi i ordinarie trafik istället fått A, C, H, K, N, X, V och Y. I flera fall kan de även ha olika betydelser där Y numera till viss del ersatt gamla X som i sin tur verkar ha fått betyda express-/snabblinje. H och V ska ju egentligen betyda höger- och vänstervarv, men V användes ju nyligen på den variant på linje 1 som gick via Värtavägen osv. En del är borta igen som K medan A och N bara finns i Märsta.

Att det på senare år blivit en märkbar brist på linjenummer i speciellt 500-, 600- och 700-områdena handlar dock mera om att trafiken vuxit samtidigt som nummersystemet inte förändrats märkbart sedan det började introduceras för omkring femtio år sedan. Det har lett till att vissa nummer kommer lite huller om buller. Den stora boven nu är att några få områden med få linjer såsom Lidingö, Mälaröarna samt speciallinjerna tillsammans låser trehundra linjenummer i 200-, 300- och 900-serierna. Kunde man stöpa om en del här så skulle det underlätta mycket.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

#19
Citat från: Ulf Berlin skrivet 30 juli 2018, 22:24:34 PM
Handlade nog mest om att alla andra"lämpliga"linjenummer var upptagna i området.../Ulf
(Såsom att 635 numera är en lokallinje i Åkersberga...)

Inte då. Det fanns och finns än idag rätt gott om linjer med suffix för avvikande linjesträckning, där det inte är någon större brist på linjenummer. 620x, 631x, 654x och nu idag nya X-avgångar som 670x och 676x skulle ju dessutom varit/bli otydliga om man gett/ger dem helt egna linjenummer.

Vilket man t.ex gjort helt i onödan med 648:ans lilla delsträcka till Norrbyggeby, som nyligen fått linjenummer 650 helt utan tydlig anledning.