H10 5798 Årsta västra 1993

Startat av Bussmicke, 15 juli 2018, 00:22:34 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Där har man ju stått och reglerat en å annan gång. Idag ett trevligt tidsdokument, men ack vad i alla fall jag upplevde dåvarande 160 som trist att köra. I synnerhet som slingan vid Årsta västra inte hade mycket intressant att erbjuda.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Peter Rost

Trevlig bild, från en förtätad del av Årsta.

//Peter

Björn Forslund

Klassisk skokartong med vikdörrar! Minns när jag ffg fick åka en sådan sprillans ny på 744:an

Mikael T Nilsson

Mycket trevligt! Tack Micke! Jag antar att bussen var stationerad i Hammarby vid fototillfället. Minns inte när Hammarbydepån lades ned, men den borde fortfarande ha varit i drift 1993.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Peter Rost

1994 lades Hammarby ned. Omkring augusti september.

Mikael T Nilsson

Citat från: Peter Rost skrivet 18 juli 2018, 10:38:42 AM
1994 lades Hammarby ned. Omkring augusti september.

Hej,

Tack för uppgiften! Minns att Hammarby fick några ledvagnar de sista åren.  Har för mig att det bl a var Scaniavagnarna H33C 6933-35 och Volvoledvagnarna H22 6050-6052, som huvudsakligen var avsedda för den då nya linjen 188 mellan Gullmarsplan och Sköndal. 
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Peter Rost

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 18 juli 2018, 20:27:27 PM
Hej,

Tack för uppgiften! Minns att Hammarby fick några ledvagnar de sista åren.  Har för mig att det bl a var Scaniavagnarna H33C 6933-35 och Volvoledvagnarna H22 6050-6052, som huvudsakligen var avsedda för den då nya linjen 188 mellan Gullmarsplan och Sköndal.

H33C 6933-6935 levererades vår/sommar 1993. Dessa Ersatte de tre H22:orna. 6050 visade Buss-Micke en bild på tagen i Vaxholm för inte så länge sedan - vet inte om den flyttades dit redan 93. De tre Volvo-lederna var innan flytten till Hammarby placerade i Södertälje. Trafiken med linje 188 startades 1991, om jag minns rätt.

//Peter

Mikael T Nilsson

Citat från: Peter Rost skrivet 19 juli 2018, 10:11:41 AM
H33C 6933-6935 levererades vår/sommar 1993. Dessa Ersatte de tre H22:orna. 6050 visade Buss-Micke en bild på tagen i Vaxholm för inte så länge sedan - vet inte om den flyttades dit redan 93. De tre Volvo-lederna var innan flytten till Hammarby placerade i Södertälje. Trafiken med linje 188 startades 1991, om jag minns rätt.

//Peter

Tack för uppgifterna! Nu minns jag mer. 6933-35 levererades till sommaren 1993 och sattes initialt in på linje 607 för att avlasta Täby/Norrort i samband med Roslagsbaneersättningen denna sommar.

6050-6052 flyttades vidare från Hammarby till Täby/Norrort efter Hammarby. När de slopades flyttades de till "heden" bakom Norrtäljedepån i avvaktan på försäljning eller skrot.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.