Hornsberg flyttas

Startat av 1896, 14 juli 2018, 09:12:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Vad tror vi om det här då ? Vart fasen har Posten tagit vägen ? Detta har säkert varit uppe tidigare, fast jag missat det:

www.bussmagasinet.se/2018/07/skanska-bygger-nar-bussar-tar-over-efter-posten

Vart ska alla brev till Tomten skickas i framtiden ?  ;D

Mr H

Du får adressera dem tilll Rosersberg!
Eller varför inte Nordpolen?

/Mr H

Ersa

Postterminalen i Rosersberg invigdes 2014-11-27, efter många års byggarbete. Den ersatte väl sorteringsanläggningarna i både Solna och Uppsala, om jag förstått rätt.

Bussdepån ska tydligen bara ta upp en del av det gamla terminalhuset, så man undrar ju lite om vilka fler som flyttar in.

Anders N

Två frågor som kommer upp är:

1. Det står att det ska finnas plats för 220 bussar hur många har Hornsberg idag?

2. Kommer man att fortsätta med biodiesel eller blir det något annat drivmedel?

Nico

Fritt ur minnet så har väl Hornsberg omkring 130 bussar eller så. Hela City vill jag minnas är drygt 300.

Vad gäller drivmedel så är osvuret alltid bäst, men med tanke på hur det ser ut i andra storstäder så kan man nog förr eller senare räkna med någon form av eldrift.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

homer

här finns lite info och några skisser hur de kommer att se ut

http://www.bbh.se/projekt/tomteboda-verkstad/

de jag har läst eller hört någonstans, minns ej var är att depån ska ersätta både Hornsberg och Frihamnen, frågan är då om någon annan depå kommer uppföras på Lidingö...

Carl

Citat från: homer skrivet 15 juli 2018, 10:57:55 AM
frågan är då om någon annan depå kommer uppföras på Lidingö...

BBH:s sida har med ett kommande projekt med en ny bussdepå i Stockby på Lidingö

http://www.bbh.se/projekt/stockby_bussdepa/

Anders N

"Verkstaden och tvätthallen dimensioneras, vad avser portar och lyfthöjder i verkstaden, även för dubbeldäcksbussar." Dubbeldäckare på Lidingö var inte illa!

Ersa

Man kanske tar i rejält i mått, just för att man aldrig vet vad framtiden för med sig. Det här med att bygga precis på centimetern att det fungerar i nutid (t.ex som med Cityterminalen) är ju ingen vidare hållbar lösning.

Nico

#9
Förslaget om Stockby är ganska gammalt och dödades för en del år sen. Sedan är det här i grund en arkitektvision... för dubbeldäckare lär knappast behövas på Lidingö. Icke desto mindre skulle en depå för den vanliga trafiken behövas ute på holmen.

Sen får man ju alltid se vad som händer. Det är inte helt fel att bygga med viss överkapacitet. Garage, tvätt, verkstad för bussar växer inte på trän i Stockholmsområdet heller. Dels kan man ju t.ex. tänka sig att det kan behövas utrymme för ev. ersättningstrafik och det som inte Citys SL-trafik behöver går sannolikt att hyra ut till tredje part.


Korr. stavfel.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 15 juli 2018, 18:19:18 PM
Förslaget om Stockby är ganska gammalt och dödades för en del år sen. Sedan är det här in-grind en arkitektvision... för dubbeldäckare lär knappast behövas på Lidingö. Icke desto mindre skulle en depå för den vanliga trafiken behövas ute på holmen.

Sen får man ju alltid se vad som händer. Det är inte helt fel att bygga med viss överkapacitet. Garage, tvätt, verkstad för bussar växer inte på trän i Stockholmsområdet heller. Dels kan man ju t.ex. tänka sig att det kan behövas utrymme för ev. ersättningstrafik och det som inte Citys SL-trafik behöver går sannolikt att hyra ut till tredje part.

Blev lite förvånad när jag läste om Stockby här, det blev ju nästan inbördeskrig på ön när det förslaget lades fram.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 15 juli 2018, 20:25:39 PM
Blev lite förvånad när jag läste om Stockby här, det blev ju nästan inbördeskrig på ön när det förslaget lades fram.

Den vanliga Stockholmsdebatten alltså. Alla vill åka buss, men inga bussdepåer (eller tomkörningsvägar till/från depåer) får finnas i närheten av bostäder, friluftsområden... eller där folk finns överlag.
Bussarna ska därför helst teleporteras till starthållplatserna varje morgon, och teleporteras hem på samma vis på kvällarna. Det kommer väl sluta som mitt tio år gamla skämt, att vi i framtiden har innerstadsdepåerna ute i norra Vallentuna samt södra Haninge. Med extrema förseningar i köer när bussarna ska in till stan på mornarna... ::)

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 16 juli 2018, 10:03:25 AM
Den vanliga Stockholmsdebatten alltså. Alla vill åka buss, men inga bussdepåer (eller tomkörningsvägar till/från depåer) får finnas i närheten av bostäder, friluftsområden... eller där folk finns överlag.
Bussarna ska därför helst teleporteras till starthållplatserna varje morgon, och teleporteras hem på samma vis på kvällarna. Det kommer väl sluta som mitt tio år gamla skämt, att vi i framtiden har innerstadsdepåerna ute i norra Vallentuna samt södra Haninge. Med extrema förseningar i köer när bussarna ska in till stan på mornarna... ::)

Här handlade det nog mycket om att det ligger en ridskola precis där alla bussar skulle åka. Men ja, en buss ska vara dyka upp när den behövs.

Ulf Berlin

Citat från: Ersa skrivet 16 juli 2018, 10:03:25 AM
Den vanliga Stockholmsdebatten alltså. Alla vill åka buss, men inga bussdepåer (eller tomkörningsvägar till/från depåer) får finnas i närheten av bostäder, friluftsområden... eller där folk finns överlag.
Bussarna ska därför helst teleporteras till starthållplatserna varje morgon, och teleporteras hem på samma vis på kvällarna. Det kommer väl sluta som mitt tio år gamla skämt, att vi i framtiden har innerstadsdepåerna ute i norra Vallentuna samt södra Haninge. Med extrema förseningar i köer när bussarna ska in till stan på mornarna... ::)
Nu underlättar det ju med Österleden så bussarna(från Tomteboda t ex)åker i tunneln så gott som hela vägen till Lidingö...

Nico

Citat från: Ulf Berlin skrivet 16 juli 2018, 13:50:56 PM
Nu underlättar det ju med Österleden så bussarna(från Tomteboda t ex)åker i tunneln så gott som hela vägen till Lidingö...

Nu är det väl Norra länken du tänker på? Detta då Österleden inte finns annat än som en idé och det projektet då dessutom hela tiden skjuts på framtiden av politikerna.

Sedan kommer det här med väganslutningar återigen in här. Från Tomteboda kommer det fungera med att köra Pampaslänken, Klarastrandsleden, Eugeniatunneln och in i Norra länken. Omvänt där kommer att vara mycket svårare då samma möjligheter inte finns. Det finns visserligen (sedan många år) delar av en aldrig färdigställd södergående avfart på E4/E20 vid Pampas, men frågan är om den någonsin kommer att färdigställas?

Utan den avfarten blir det till bra många och långa omvägar för att nå Tomteboda från Norra länken. Oavsett vad så blir det ändå långt och störningskänsligt (och därmed kosnadsdrivande) att sätta ut Lidingötrafiken från Tomteboda.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman