Huvudmeny

AdBlue-problem

Startat av mittlinje, 13 juli 2018, 22:06:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mittlinje

Upplever att relativt nya Volvo 8900 har AdBlue-problem. Regenerering behövs ofta. Volvo tycks veta om problemet men hittar ingen lösning i dagsläget. Någon som känner till detta problem?

Ersa

Jodå, det känns mycket väl igen. Det verkar tyvärr vara ett bekymmer med de flesta nyare årgångarna. Tråkigt, irriterande och tidskrävande.

Matte

#2
Verkar vara samma problem för dom flesta nyare bussar vi har i Södertörn. Både Volvo och Scania.

Ulf Berlin

Hur uppenbarar sig detta?
Dålig kraft i motorn?/Ulf

Ersa

Det står i princip ordagrant i displayen: "Adblue-problem, regenerering krävs".

Nico

I flera fall går bussarna även ned i s.k. limp mode. Alltså ett slags skyddsläge där man kan rulla långsamt med (omkring 20 km/t), men att bussen i stort sett inte svarar på gaspådrag.

Detta för att man t.ex. ska kunna ta sig till en avfart om man befinner sig på motorväg. Trots det (då flera förare och trafikledare inte verkar känna till detta) så har bussar stannat på motorväg.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

mittlinje

Vid regenereringen står bussen igång under längre tid. En fundering gällande tomgångskörning, hur löser man detta smidigast? Kan man hävda att det är en form av "arbete", likt när man kör upp lufttryck i systemet?

De bussar som går på HVO är mig veterligen inte undantagna för tomgångskörning, rätta mig om jag har fel :-)

Ersa

Frågan är vad som är bäst ur ett rent säkerhetsperspektiv om bussen går ner i ett läge där man bara kan hålla 20 km/t, då man kan ha över en mil till nästa avfart. Ska man stanna och utrymma resenärerna till dikeskanten, innan en fullastad lastbil kör in i bussen bakifrån... eller ska man puttra vidare i 20 km/t i 11-12 km och hoppas på att man inte blir påkörd under tiden?

Gällande tomgångskörning under regenerering verkar detta vara ett så nytt "problem", att kommunerna, media och naturskyddskrafterna antagligen inte upptäckt det hela ännu.

Kjell Niklasson

Fast innan en Volvo effektreducerar pga avgasreningproblem, så har det funnits en varning för detta i instrumetet. Första steget får man 10 timmar på sig innan effekten dras ner. Varningen visar antal timmar till effektreducering.

Om bussen plötsligt bara går i 20km/h utan förvarning, är det något annat fel som uppstått.

Ersa

Vanlig effektreducering med sisådär 30% effektförlust är ju inget hot mot trafiksäkerheten, då bussarna i såna fall bara blir lite långsammare i accelerationen, men man kan i stort sett hålla tillräcklig hastighet och hålla de flesta tidtabeller.

De mer allvarliga felen, där gaspedalen knappt ger någon effekt börjar dock inträffa oftare numera. Där sker inga varningar innan, utan först när gaspådraget försvinner tänds varningslamporna och det låter meep-meep-meep. Sen står man där. Förhoppningsvis på ett inte alltför trafikfarligt ställe.

Nico

Som jag fått det förklarat så gäller både det som Kjell och sedan Ersa skriver... då det helt enkelt är olika delar av ett utdraget förlopp.

Först kommer en varning för att regenering behövs. Varningssummern försvinner dock vid en omstart (vilket ofta är trafikledningarnas generalrecept för att få bort ljud/varningar de inte förstår... en del av dem har ju inte heller själva kört buss) och på panelerna brukar det ju tyvärr dansa runt diverse felmeddelanden. En del falska och en del äkta. Det är dock i detta läge trafikledningen borde byta ut bussen alternativt att verkstaden borde hållit koll om att det började bli dags och då sett till att beställa in aktuellt fordon innan varningen ens inträffat.

Det är sannolikt här det missas vilket innebär att bussarna rullar vidare bara för att helt plötsligt går ned i limp mode på platser som är klart olämpliga. I grund handlar troligen detta om samma sak som så mycket annat, dvs. att underhållet brister. Det i sin tur kan sedan bero på lite vad som helst. Allt från att kunskapen om detta är dålig hos berörd personal till att man chansar och skjuter på åtgärder för att förebygga att sådant här händer.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

Pratar ni här inte om två olika saker/funktioner?

Partikelfiltret är det som behöver regenereras, i vissa fordon används dessutom ett additiv till detta filter, dock knappast några tunga fordon.
SCR katalysatorn är det som använder sig av AdBlue i sin process.

Om partikelfiltret sätts igen över en viss procent och regenereringen inte utförs automatiskt får man div felkoder och kan då behöva utföra regenerering med dator eller på det fordon där det fungerar genom att köra med rejäl belastning i typ 25-30 minuter. Att "torrvarva" en diesel stillastående är ju inte direkt så jättehälsosamt, gör man det kan man t.om bränna asfalten vid avgasröret då det blir extremt hett.

Om AdBlue systemet inte fyllts på eller inte fungerar som det ska får man också felkoder och visst effektbortfall, vissa motorer startar inte ens.

Partikelfiltren orsakar enligt min erfarenhet betydligt fler problem än AdBlue systemen, efter utvecklingen av nya system till Euro 5 och 6 känns dessa driftsäkra, Euro 4:orna strulade väldigt mycket på sin tid.

Nico

Du har rätt i att vi nog pratar om två olika saker även om det förefaller som symptomen kan påminna om varandra. Själv har jag tänkt i termer av partikelfilter när jag svarat och där har det krånglat en del. AdBlue sedan verkar dock ha blivit kinkigare i takt med att motorerna utvecklats.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman