GS B40: Sträcker ut på Rv 40

Startat av Gunnar D, 12 juli 2018, 17:43:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



B40 20 på väg mot Landvetter Flygplats i maj 1978.

Mvh Gunnar

zjbus

Trevligt foto med förutom bussen compaktmerca, amazon och rekordtaxi, 40 år sedan, otroligt vad tiden rusar.
Mvh zjbus

pegee

Vet du var bilden är tagen någonstans?
Jag får inte ihop geografin.
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Lars-Håkan_E

Citat från: pegee skrivet 12 juli 2018, 20:24:51 PM
Vet du var bilden är tagen någonstans?
Jag får inte ihop geografin.

Är vi inte mellan Kallebäck och Delsjön??

Jonas Gustafsson

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 juli 2018, 21:16:11 PM
Är vi inte mellan Kallebäck och Delsjön??

Definitivt! Inte precis motorvägsstandard då trots mittremsa, ser man på asfalten...
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

pegee

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 13 juli 2018, 00:21:52 AM
Definitivt! Inte precis motorvägsstandard då trots mittremsa, ser man på asfalten...
//Jonas G
Nej, det kan inte vara möjligt. Längst ner till höger går en väg nästan parallellt med RV40. Det kör någon lastbil på den.
(Precis ovanför taxin ).  Längst ner till höger borde man i så fall se radhusen på Gulsparvsgatan.
Och om detta var innan Kallebäcksbacken fick motorvägsstandard så borde man se S.t Sigfridsgatan försvinna ut till höger
längst ner. 
Till yttermera visso så har fordonen nya reg-skyltar. Bilden måste alltså vara tagen senare än 1973. Och då var Kallebäcksbacken
fyrfilig.
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

S Svensson

Landvetter flygplats invigdes sokt 1977.  Jag funderar också på var bilden är tagen. Om bilden är tagen vid korsningen med gamla vägen från Borås så borde det synas och inte synas. Är vägarbetena som syns i horisont ombyggnaden av väg E6 ?

Kallebäcksbacken byggdes i början av 50 talet med samma bredd som den har nu. Tidigare fanns det en bred gångbana. Gunnar D i vilken vinkel  är bilden tagen ?Längre mot Mölndal. Med tanke på att delar av nuvarande RV40 var avständ tidvis ser det ut som on omledningssträcka.

Ted Selander

Citat från: pegee skrivet 13 juli 2018, 09:01:33 AM
---
Till yttermera visso så har fordonen nya reg-skyltar. Bilden måste alltså vara tagen senare än 1973. Och då var Kallebäcksbacken
fyrfilig.

Förmodligen i maj 1978 som fotografen skriver  :o. Vägen vi ser kan vara fyrfilig, det är åtminstone två körfält uppför backen.

zjbus

Gunnar har skrivit att bilden är från maj 1978, då är bilden från maj 1978 inget att ifrågasätta.

Harald Nordius

Jag vill ha det till Kallebäcks lider vid Kallebäcks källa, men får inte ihop det med det som syns nedanför backen. Man ser en skylt med text t.h. om taxin. Om den är läsbar på originalet, så kanske den kan ge någon ledning.

Gunnar D

Citat från: Harald Nordius skrivet 13 juli 2018, 13:01:20 PM
Jag vill ha det till Kallebäcks lider vid Kallebäcks källa, men får inte ihop det med det som syns nedanför backen. Man ser en skylt med text t.h. om taxin. Om den är läsbar på originalet, så kanske den kan ge någon ledning.

Tyvärr går inte skylten att tyda helt men det är info om vägarbete. Du har emellertid rätt om platsen, det är vid anslutningen till Gamla Boråsvägen vid Kallebäck. Bilden är säkert tagen med 200 mm tele vilket ger en ihoptryckt effekt.

/Gunnar