Ledbussar i Haninge som tappat orken(?)

Startat av Årskort Guld SJ, 12 juli 2018, 16:42:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 juli 2018, 07:52:10 AM
Nej det är klart att rullar bussen så får den gå, jag antar att det inte är ett avtalskrav som måste uppfyllas utan att ge vite, det finns ju inte speciellt många tillverkare av aggregat för bussar och tekniken är ju väl beprövad.

Så varför det ens går sönder i sådan utsträckning tycker jag är egendomligt, att det inte lagas är däremot inte egendomligt, det finns det inte tid eller resurser till om man samtidigt ska kunna upprätthålla trafiken.

Att de hela tiden går sönder är väl mycket för att bussarna är gamla, slitna och med undermålig AC. Och eftersom SL inte kräver AC så är det ju, som allt annat underhåll, en av sakerna man spar in på.


Fredrik Gelin

Just B9S har en väldigt komplicerad klimatanläggning som skiljer sig påtagligt från jämnåriga Scaniabussar.
Det är väldigt många fläktar som skall underhållas vilket inte alltid görs av tids- och kostnadsskäl. En annan begränsande faktor som gäller alla fordon med tillräckligt mycket köldmedia är att den som godkänner dess funktion måste ha ett certifikat för ändamålet. Dessa är åtråvärda och måste förnyas med jämna mellanrum vilket gör att inte alla företag vill/kan ha personal som är certifierad.
De som är certifierade kan oftast välja sina uppdragsgivare och bussföretagen brukar inte vara de som betalar bäst.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Lars-Håkan_E

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 19 juli 2018, 20:45:54 PM
Just B9S har en väldigt komplicerad klimatanläggning som skiljer sig påtagligt från jämnåriga Scaniabussar.
Det är väldigt många fläktar som skall underhållas vilket inte alltid görs av tids- och kostnadsskäl. En annan begränsande faktor som gäller alla fordon med tillräckligt mycket köldmedia är att den som godkänner dess funktion måste ha ett certifikat för ändamålet. Dessa är åtråvärda och måste förnyas med jämna mellanrum vilket gör att inte alla företag vill/kan ha personal som är certifierad.
De som är certifierade kan oftast välja sina uppdragsgivare och bussföretagen brukar inte vara de som betalar bäst.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

En del aktörer har ju valt att ha den kompetensen i huset, andra väljer att inte ha det och lämnar bort dylika jobb till dem som eventuellt har tid och kunnande.

Vad jag har förstått ska nu i a f bussarna söder om stan få kvalificerad hjälp av en konkurrent/kollega

buskörare

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 19 juli 2018, 20:45:54 PM
Just B9S har en väldigt komplicerad klimatanläggning som skiljer sig påtagligt från jämnåriga Scaniabussar.
Det är väldigt många fläktar som skall underhållas vilket inte alltid görs av tids- och kostnadsskäl. En annan begränsande faktor som gäller alla fordon med tillräckligt mycket köldmedia är att den som godkänner dess funktion måste ha ett certifikat för ändamålet. Dessa är åtråvärda och måste förnyas med jämna mellanrum vilket gör att inte alla företag vill/kan ha personal som är certifierad.
De som är certifierade kan oftast välja sina uppdragsgivare och bussföretagen brukar inte vara de som betalar bäst.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Precis vad jag har hört, inte mycket är "normalt" på en B9S. Det mesta kräver mer än andra bussar, vilket definitivt gäller AC/värme/kylpaketet.

Robert Brink

Körde Björknäs B9 6117 för en vecka sedan med trött AC, nu har jag den igen med en AC som kyler väldigt bra i pass-utrymmet.
Så visst fixar man felen när tid finns.

//R