Ledbussar i Haninge som tappat orken(?)

Startat av Årskort Guld SJ, 12 juli 2018, 16:42:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 13 juli 2018, 00:08:07 AM
Främre takluckan ska man aldrig öppna på en B9S. Det är ett väldigt effektivt sätt att få in en massa varmluft från kylaren rätt in i kupén, och då bränner man nog ut AC:n väldigt snabbt. Att man ens monterar en öppningsbar taklucka framför leden på en B9S (annat än som ren nödutgång) är ju helt vansinnigt. Men då kanske vi har fått en förklaring till varför AC:n inte fungerar på så många Norrortsbussar?
I övrigt är det precis som Nico säger en underhållsfråga. Spolar man inte rent kylarna med rätt täta intervaller, sätts de igen, och därmed överbelastas kylarnas fläktar som ju försöker kompensera.

Nu hade ju det inget med frågan att göra, men nej, enligt kyltekniker ska AC'n klara även öppna luckor. Den verkar gå ner i effekt, men går inte sönder som det påstås.
Nu har jag inte påstått att jag kör med öppen framlucka speciellt ofta, så vad det har med saken att göra vet jag inte.
Att den är trasig ofta beror snarare på att de är gamla, slitna och inte håller lika bra som nya. I år har dock flertalet åtminstone blå b9:or fungerande AC.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 13 juli 2018, 04:35:35 AM
Nu hade ju det inget med frågan att göra, men nej, enligt kyltekniker ska AC'n klara även öppna luckor. Den verkar gå ner i effekt, men går inte sönder som det påstås.
Nu har jag inte påstått att jag kör med öppen framlucka speciellt ofta, så vad det har med saken att göra vet jag inte.
Att den är trasig ofta beror snarare på att de är gamla, slitna och inte håller lika bra som nya. I år har dock flertalet åtminstone blå b9:or fungerande AC.

Öppna luckor rent generellt, eller just främre luckan på B9S? Det är rätt stor skillnad, med tanke på var kylaren sitter. Detta med B9S främre taklucka är ju inga nyheter, utan blev välkänt och välinformerat om redan 2005, när modellen introducerades i SL-trafiken.
Vidare är det ingen som påstått något alls om dig personligen, och hur du personligen har ställt in saker då du kör, utan debatten har enbart legat på en teknisk och teoretisk nivå.
Att skylla på att bussar och utrustning är ålderdomlig och sliten tycker jag inte är ett speciellt bra argument. Det handlar ju om service och reparationer helt enkelt. Det finns gott om andra linjetrafikbussar där ute i landet och världen som är minst lika gamla, har minst lika många mil på mätaren, men som har fullt fungerande utrustning, just för att de servas och underhålls, och trasiga komponenter byts ut.

homer

Citat från: Ersa skrivet 13 juli 2018, 08:39:30 AM
Öppna luckor rent generellt, eller just främre luckan på B9S? Det är rätt stor skillnad, med tanke på var kylaren sitter. Detta med B9S främre taklucka är ju inga nyheter, utan blev välkänt och välinformerat om redan 2005, när modellen introducerades i SL-trafiken.
Vidare är det ingen som påstått något alls om dig personligen, och hur du personligen har ställt in saker då du kör, utan debatten har enbart legat på en teknisk och teoretisk nivå.
Att skylla på att bussar och utrustning är ålderdomlig och sliten tycker jag inte är ett speciellt bra argument. Det handlar ju om service och reparationer helt enkelt. Det finns gott om andra linjetrafikbussar där ute i landet och världen som är minst lika gamla, har minst lika många mil på mätaren, men som har fullt fungerande utrustning, just för att de servas och underhålls, och trasiga komponenter byts ut.

Eftersom alla 3 stora trafikbolagen som kör för SL har B9S och ingen av dem lyckas få AC´n att fungera på ett tillfredställande sätt så måste man nog ändå säga att produkten är undermålig. Jag har kört nämda bussar sen de var nya 2005 och AC´n fungerade bra första året, efter de har den aldrig fumgerat lika bra

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 13 juli 2018, 08:39:30 AM
Öppna luckor rent generellt, eller just främre luckan på B9S? Det är rätt stor skillnad, med tanke på var kylaren sitter. Detta med B9S främre taklucka är ju inga nyheter, utan blev välkänt och välinformerat om redan 2005, när modellen introducerades i SL-trafiken.
Vidare är det ingen som påstått något alls om dig personligen, och hur du personligen har ställt in saker då du kör, utan debatten har enbart legat på en teknisk och teoretisk nivå.
Att skylla på att bussar och utrustning är ålderdomlig och sliten tycker jag inte är ett speciellt bra argument. Det handlar ju om service och reparationer helt enkelt. Det finns gott om andra linjetrafikbussar där ute i landet och världen som är minst lika gamla, har minst lika många mil på mätaren, men som har fullt fungerande utrustning, just för att de servas och underhålls, och trasiga komponenter byts ut.

Öppna luckor generellt. Och jo, det finns faktiskt busstyper som inte funkar exakt så bra som konkurrentens gör. Det finns säkert anledning till att Volvo inte tillverkar ledbussar av den här typen längre.

Men jag väljer att tro mer på de som jobbar med bussarna på verkstadsnivå än vad jag tror på en förare. Säger dom att den här busstypen skiljer sig väldigt från andra, så har dom säkert erfarenhet av det också.

buskörare

Citat från: homer skrivet 13 juli 2018, 09:40:12 AM
Eftersom alla 3 stora trafikbolagen som kör för SL har B9S och ingen av dem lyckas få AC´n att fungera på ett tillfredställande sätt så måste man nog ändå säga att produkten är undermålig. Jag har kört nämda bussar sen de var nya 2005 och AC´n fungerade bra första året, efter de har den aldrig fumgerat lika bra

Exakt. Det är vad jag har hört från mina kollegor också, och verkstan med. B9S är en väldigt speciell buss och den kräver mer underhåll än t.ex Scania.

Nico

Visst är det så att B9S har lite andra servicekrav, men det känner alla entreprenörer till. Således borde de även ha tagit jöjd för det i sin underhållsbudget.

Sedan vill jag minnas att de B9S som beställdes av SL inför trängselskatteprojektet hade AC som krav medan det i övrigt har varierat när entreprenörerna själva köpt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: homer skrivet 13 juli 2018, 09:40:12 AM
Eftersom alla 3 stora trafikbolagen som kör för SL har B9S och ingen av dem lyckas få AC´n att fungera på ett tillfredställande sätt så måste man nog ändå säga att produkten är undermålig. Jag har kört nämda bussar sen de var nya 2005 och AC´n fungerade bra första året, efter de har den aldrig fumgerat lika bra

Märkligt att min lilla arbetsgivare aldrig hade några direkta bekymmer med luftkonditionering och ventilation på de tre B9S vi körde med i flera år. Visst var det en hel del arbete med att serva, spola rent kylare och rengöra filter väldigt ofta, men inga klagomål på värmen från resenärerna blev det.
Men vi i detta län är ju tyvärr låsta till att stordrift är normen, så jag antar att ingenting inte går att förändra.

homer

Citat från: Ersa skrivet 13 juli 2018, 14:34:28 PM
Märkligt att min lilla arbetsgivare aldrig hade några direkta bekymmer med luftkonditionering och ventilation på de tre B9S vi körde med i flera år. Visst var det en hel del arbete med att serva, spola rent kylare och rengöra filter väldigt ofta, men inga klagomål på värmen från resenärerna blev det.
Men vi i detta län är ju tyvärr låsta till att stordrift är normen, så jag antar att ingenting inte går att förändra.

så är de ju tyvärr... sen hade väl Fridströms b9s från 00-serien, de hade väldigt mycket mer kraftfull AC än trängselbussarna

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 13 juli 2018, 14:34:28 PM
Märkligt att min lilla arbetsgivare aldrig hade några direkta bekymmer med luftkonditionering och ventilation på de tre B9S vi körde med i flera år. Visst var det en hel del arbete med att serva, spola rent kylare och rengöra filter väldigt ofta, men inga klagomål på värmen från resenärerna blev det.
Men vi i detta län är ju tyvärr låsta till att stordrift är normen, så jag antar att ingenting inte går att förändra.

Jag ser det inte ett dugg märkligt att man kan ha ordning på 3 st men inte på.. vad har vi 50? Tycker tvärtom att det är ganska självklart att det är lättare att hålla ordning på "ynka" 3.

Ersa

#24
Citat från: buskörare skrivet 16 juli 2018, 19:13:45 PM
Jag ser det inte ett dugg märkligt att man kan ha ordning på 3 st men inte på.. vad har vi 50? Tycker tvärtom att det är ganska självklart att det är lättare att hålla ordning på "ynka" 3.

Oavsett om man har tre eller femtio stycken B9S på en depå, gäller det väl att ta hand om sina fordon? Det är väl samma kravnivå för alla operatörer och depåer?
Om man inte kan sköta om femtio stycken så kanske man bör ta in fler anställda på sin depå... eller tänka över dagens system med "den heliga" stordriften.

Lars-Håkan_E

A/C servas ju årligen om man håller sig till minimikraven, om man inte tömt systemen och tagit aggregaten ur drift.

Vid varje besiktning måste papper på genomgången kontroll kunna visas upp, högst 12 månader gammalt.

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 16 juli 2018, 21:21:48 PM
A/C servas ju årligen om man håller sig till minimikraven, om man inte tömt systemen och tagit aggregaten ur drift.

Vid varje besiktning måste papper på genomgången kontroll kunna visas upp, högst 12 månader gammalt.

Och ändå är det procentuellt få AC som funkar.

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 17 juli 2018, 04:13:47 AM
Och ändå är det procentuellt få AC som funkar.

Då kan man ju anta att systemen i de bussarna helt enkelt är tagna ur bruk och tömda på kylmedel, då behövs givetvis inte någon kontrollrapport, bara ett intyg.

Bussar som endast har "Förar A/C" är sannolikt undantagna från kravet på kontrollrapport då dessa knappast innehåller mer kylmedel än i en personbil.

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 juli 2018, 05:52:20 AM
Då kan man ju anta att systemen i de bussarna helt enkelt är tagna ur bruk och tömda på kylmedel, då behövs givetvis inte någon kontrollrapport, bara ett intyg.

Bussar som endast har "Förar A/C" är sannolikt undantagna från kravet på kontrollrapport då dessa knappast innehåller mer kylmedel än i en personbil.

Nej, de är inte tagna ur bruk. De bara inte håller nån längre tid. Och prioriteras nog inte hos endel trafikledare när de felanmäls.  Vi har mig veterligen bara bussar med full-AC i norrort, undantaget några äldre Scania som tillhör Märsta-avtalet.

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 17 juli 2018, 06:05:07 AM
Nej, de är inte tagna ur bruk. De bara inte håller nån längre tid. Och prioriteras nog inte hos endel trafikledare när de felanmäls.  Vi har mig veterligen bara bussar med full-AC i norrort, undantaget några äldre Scania som tillhör Märsta-avtalet.

Nej det är klart att rullar bussen så får den gå, jag antar att det inte är ett avtalskrav som måste uppfyllas utan att ge vite, det finns ju inte speciellt många tillverkare av aggregat för bussar och tekniken är ju väl beprövad.

Så varför det ens går sönder i sådan utsträckning tycker jag är egendomligt, att det inte lagas är däremot inte egendomligt, det finns det inte tid eller resurser till om man samtidigt ska kunna upprätthålla trafiken.