Ledbussar i Haninge som tappat orken(?)

Startat av Årskort Guld SJ, 12 juli 2018, 16:42:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Årskort Guld SJ

Har noterat att en viss typ av ledbussar som kör i Haninge verkar tappat orken i värmen.
Det låter otroligt från motor/transmission och dom verkar inte orka upp för backarna.
Frågade senast den trevlig chauffören vad som var fel men hon visste inte.
Trodde det först det bara var en buss som krånglade och som skulle in på reparation men det verkar gälla en hel busstyp som inte verkar klara värmen.
Tog bild på en sådan buss som strävade upp för den måttliga backen vis Port73 samtidigt som det ven högljutt från den.
Någon som vet mera om detta?

/Jan-Erik


Nico

Ser ut som gamla Volvo B9S. Gissar på igensatta luftfilter, luftintag eller motsvarande. Det brukar yttra sig på det viset, dvs. det låter som motorn håller på att storkna.

Är i huvudsak en underhållsfråga skulle jag vilja påstå. Flera av dessa vagnar är väl på gång att fasas ut till förmån för de drygt 40 nya vagnar som är på väg in.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Årskort Guld SJ

CitatSer ut som gamla Volvo B9S. Gissar på igensatta luftfilter, luftintag eller motsvarande. Det brukar yttra sig på det viset, dvs. det låter som motorn håller på att storkna.

Är i huvudsak en underhållsfråga skulle jag vilja påstå. Flera av dessa vagnar är väl på gång att fasas ut till förmån för de drygt 40 nya vagnar som är på väg in.

Tack för svaret.
Annars trevliga bussar att åka i. Min favvoplats är gångplatsen med fötterna på höger hjulhus. Bästa sittplatsen av alla Haninges bussar. Lite som en parentes bara.

/Jan-Erik

Nico

När de är i bra skick samt på torr väg är de även mycket trevliga att köra. Föredrar klart den vagntypen framför pusher-leder. Detta då mittmotor och medstyrande tredje axel är bra mycket smidigare att köra än n bynglig pusher.

Efter att denna Volovo-modell försvinner så lär det dock bara bli pushers för hela slanten då denna variant med mittmotor på ena sidan inte var helt lyckad. Låggolv gör ju även att mittmotor under golvet inte fungerar så bra.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Årskort Guld SJ

CitatNär de är i bra skick samt på torr väg är de även mycket trevliga att köra. Föredrar klart den vagntypen framför pusher-leder. Detta då mittmotor och medstyrande tredje axel är bra mycket smidigare att köra än n bynglig pusher.

Efter att denna Volovo-modell försvinner så lär det dock bara bli pushers för hela slanten då denna variant med mittmotor på ena sidan inte var helt lyckad. Låggolv gör ju även att mittmotor under golvet inte fungerar så bra.

Också trevliga bussar att åka i.
Motorn inne i kupén låter en del men man kan ju välja att åka i släpet och bara njuta. :-)

ks

Nu får vi i Handen/Jordbrogaraget splitternya 41 Scania Citywide LE Boggivagnar! Men var inte orolig, några av dessa bussar ska vara kvar!  ;D
Stockholmare från Haninge som varit bussintresserad sedan barnsben.

Instagram: @stockholm.buss

Årskort Guld SJ

CitatNu får vi i Handen/Jordbrogaraget splitternya 41 Scania Citywide LE Boggivagnar! Men var inte orolig, några av dessa bussar ska vara kvar!  ;D

Sådärja.
Men jag är så nöjd så men busstrafiken i Haninge.
I september flyttar jag till ovanför nya Handenterminalen så då blir det nära till dom 41 Scania Citywide LE Boggivagnarna. :-)

buskörare

Våra tappar väldigt med ork när kylfläktarna på taket går på max. Då dånar det, framför allt om man öppnar främre takluckan.
Men det kanske inte är samma problem.

ks

Citat från: Årskort Guld SJ skrivet 12 juli 2018, 17:51:16 PM
Sådärja.
Men jag är så nöjd så men busstrafiken i Haninge.
I september flyttar jag till ovanför nya Handenterminalen så då blir det nära till dom 41 Scania Citywide LE Boggivagnarna. :-)
Vet inte om du kommer ihåg mig, vi sågs och pratades vid på tekniska muséet. Karl, var ca 9-10 år då...
Stockholmare från Haninge som varit bussintresserad sedan barnsben.

Instagram: @stockholm.buss

ks

Citat från: buskörare skrivet 12 juli 2018, 18:45:00 PM
Våra tappar väldigt med ork när kylfläktarna på taket går på max. Då dånar det, framför allt om man öppnar främre takluckan.
Men det kanske inte är samma problem.
Likadant på våra. Hua vad det låter
Stockholmare från Haninge som varit bussintresserad sedan barnsben.

Instagram: @stockholm.buss

buskörare

Citat från: ks skrivet 12 juli 2018, 19:03:35 PM
Likadant på våra. Hua vad det låter

Verkligen. 8 h i en sån och man är rätt luddig i tankeverksamheten. I alla fall jag blir väldigt påverkad av oljudet.

Ersa

Citat från: Nico skrivet 12 juli 2018, 17:06:10 PM
Ser ut som gamla Volvo B9S. Gissar på igensatta luftfilter, luftintag eller motsvarande. Det brukar yttra sig på det viset, dvs. det låter som motorn håller på att storkna.

Är i huvudsak en underhållsfråga skulle jag vilja påstå. Flera av dessa vagnar är väl på gång att fasas ut till förmån för de drygt 40 nya vagnar som är på väg in.

De allra sist tillverkade B9S levererades juni 2011, och är således sju år gamla idag. Så antalet lär minska stadigt varje år framöver.

Nico

Citat från: buskörare skrivet 12 juli 2018, 18:45:00 PM
Våra tappar väldigt med ork när kylfläktarna på taket går på max. Då dånar det, framför allt om man öppnar främre takluckan.
Men det kanske inte är samma problem.

Det ena hänger ihop med det andra. Fläktarna får ju jobba för högtryck om något är igensatt. Lite som att vissa människor snarkar när de inte har helt fria luftvägar.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Årskort Guld SJ

ks:
CitatVet inte om du kommer ihåg mig, vi sågs och pratades vid på tekniska muséet. Karl, var ca 9-10 år då...

Kontakta mig på janerik.kaiser@gmail.com så får du hjälpa mig att fräscha upp minnet. :-)
Det eventet var mer tågorienterat om jag inte minns fel.

/Jan-Erik

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 12 juli 2018, 18:45:00 PM
Våra tappar väldigt med ork när kylfläktarna på taket går på max. Då dånar det, framför allt om man öppnar främre takluckan.
Men det kanske inte är samma problem.

Främre takluckan ska man aldrig öppna på en B9S. Det är ett väldigt effektivt sätt att få in en massa varmluft från kylaren rätt in i kupén, och då bränner man nog ut AC:n väldigt snabbt. Att man ens monterar en öppningsbar taklucka framför leden på en B9S (annat än som ren nödutgång) är ju helt vansinnigt. Men då kanske vi har fått en förklaring till varför AC:n inte fungerar på så många Norrortsbussar?
I övrigt är det precis som Nico säger en underhållsfråga. Spolar man inte rent kylarna med rätt täta intervaller, sätts de igen, och därmed överbelastas kylarnas fläktar som ju försöker kompensera.