Huvudmeny

Arriva 6920

Startat av Bussmicke, 11 juli 2018, 07:42:11 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

En något bullrig upplevelse när cm gasar på ute på trafikleden/motorvägen..
Annars okej.




//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

buskörare

Intressant att du tycker det! De flesta resenärerna lyfter fram just att de är så tysta som positivt. Själv vet jag inte, aldrig åkt långt bak i dom.

1896

Åker inte buss ofta, men jag åkte en sådan här en gång på linje 474 från Hemmesta, och det var ett fasligt liv från motorn, tror jag skrev ett inlägg här om det också, kanske beror det på vart i bussen man sitter, men jag kan tycka att en modern buss ska ha bättre ljudisolering kring motorn.

Ersa

Det beror ju en hel del på var man sitter, i förhållande till var motorn är.

En äldre förare från Norrtälje, som är ett område har en lång tradition av Volvoledvagnar med mittmotor, berättade en gång om hur det gick till då trafikområdet fick sina första Scanialedbussar med bakmotor. Då blev resenärerna rätt förvånade i början. Speciellt när Scaniabussen stod avstängd på Norrtälje station under lastning och vaneresenärena satte sig på sina invanda platser i "släpet", där det ju var tystast i Volvobussarna.
Efter att föraren startat upp och valt D-läget på växellådan (med tillhörande tomgångsvibration), såg denne i innerspegeln att majoriteten resenärer helt plötsligt förflyttat sig till framför leden!  ;D

buskörare

Ja, det kan ju absolut vara så att dessa suttit mer i mitten på bussen.

Ulf Berlin


Bussmicke

Citat från: buskörare skrivet 11 juli 2018, 09:39:01 AM
Intressant att du tycker det! De flesta resenärerna lyfter fram just att de är så tysta som positivt. Själv vet jag inte, aldrig åkt långt bak i dom.

Hade du suttit med mig där hade du förstårr, det gick inte hörta hållplatsutropet. Det var allt annat än tyst.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: Kung Vasa skrivet 11 juli 2018, 13:51:12 PM
Åker inte buss ofta, men jag åkte en sådan här en gång på linje 474 från Hemmesta, och det var ett fasligt liv från motorn, tror jag skrev ett inlägg här om det också, kanske beror det på vart i bussen man sitter, men jag kan tycka att en modern buss ska ha bättre ljudisolering kring motorn.

De bussarna är ju gas och snudd på ljudlösa. Dessa är ju Diesel .
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

1896

Citat från: Bussmicke skrivet 12 juli 2018, 10:01:58 AM
De bussarna är ju gas och snudd på ljudlösa. Dessa är ju Diesel .

Jag har ingen koll på vilken typ av buss det var, annat än att det var just en MAN Ledvagn, relativt ny, men den var då allt annat än tyst. Om jag inte är helt ute och Cyklar, så tillhör det ovanligheterna att det sätts in MAN på 474an ?

homer

Citat från: Kung Vasa skrivet 12 juli 2018, 10:14:31 AM
Jag har ingen koll på vilken typ av buss det var, annat än att det var just en MAN Ledvagn, relativt ny, men den var då allt annat än tyst. Om jag inte är helt ute och Cyklar, så tillhör det ovanligheterna att det sätts in MAN på 474an ?

Går MAN på 474 regelbundet, mer än varannan tur...
och jo. de är ganska tysta dock otroligt hoppiga och stötiga, samt väldigt mycket vindbrus från dörrarna

1896

Citat från: homer skrivet 12 juli 2018, 10:24:55 AM
Går MAN på 474 regelbundet, mer än varannan tur...
och jo. de är ganska tysta dock otroligt hoppiga och stötiga, samt väldigt mycket vindbrus från dörrarna

Nu kommer vi förvisso ifrån ämnet, men var det inte sagt att de olika depåerna skulle köra med olika bussar på 474an ? Björknäs med en modell, och Charlottendal med en annan ? Fick för mig att det var Scania och Volvo som gällde, de senare kanske något ålderstigna.

buskörare

Citat från: Bussmicke skrivet 12 juli 2018, 10:00:50 AM
Hade du suttit med mig där hade du förstårr, det gick inte hörta hållplatsutropet. Det var allt annat än tyst.

Jag har inte påstått att du har fel heller.

Fredde

Citat från: Kung Vasa skrivet 12 juli 2018, 11:12:33 AM
Nu kommer vi förvisso ifrån ämnet, men var det inte sagt att de olika depåerna skulle köra med olika bussar på 474an ? Björknäs med en modell, och Charlottendal med en annan ? Fick för mig att det var Scania och Volvo som gällde, de senare kanske något ålderstigna.
Björknäs kör med Volvo B9S, Charlottendal med Scania och MAN.
Detta både på 471 och 474 "huller om buller".

igel

Citat från: homer skrivet 12 juli 2018, 10:24:55 AM
samt väldigt mycket vindbrus från dörrarna
Som förare behöver man ju ha hörselskydd om man ska köra dem i mer än 60. Framdörrarna står och fladdrar i luftdraget.