Författare Ämne: Bussklasserna  (läst 1051 gånger)

Utloggad buskörare

• Medlem
  • Antal inlägg: 3141
Bussklasserna
« skrivet: 10 juli 2018, 15:47:27 PM »
Vad avgör bussens klassning? Norrorts MAN (åtminstone de blå) är ju klass II, medan de mer gediget byggda b9:orna är klass I.
Så vad skiljer? Utöver bälteskravet alltså.

Utloggad Lars-Håkan_E

• Medlem
  • Antal inlägg: 4186
SV: Bussklasserna
« Svar #1 skrivet: 10 juli 2018, 16:20:41 PM »
Det som skiljer är huruvida bussen är avsedd att kunna ta en stor mängd stående, typ lika många som antalet sittplatser eller bara 10-15 stycken

Utloggad buskörare

• Medlem
« Svar #2 skrivet: 10 juli 2018, 16:27:59 PM »
Det som skiljer är huruvida bussen är avsedd att kunna ta en stor mängd stående, typ lika många som antalet sittplatser eller bara 10-15 stycken

Våra klass II är registrerad för 64 stående och 53 sittande?

Utloggad Nico

• Шумадинац
  • Administrator
  • Medlem
  • Antal inlägg: 4993
« Svar #3 skrivet: 10 juli 2018, 18:45:48 PM »
Har även med annan specning att göra. En klass II-buss ska även ha bälten, minst en taklucka som kan fungera som nödutgång samt ha överrullningsskydd enligt R66 i UN Vehicle Regulations - 1958 Agreement.

Många av bussarna i SL-trafiken är sedan egentligen klass II-bussar i grund, men har blivit omklassade pga. bl.a. en större barnvagnsplats. Om jag inte missminner mig hanteras det i Buss 2014.

Utloggad buskörare

• Medlem
« Svar #4 skrivet: 10 juli 2018, 19:11:31 PM »
Har även med annan specning att göra. En klass II-buss ska även ha bälten, minst en taklucka som kan fungera som nödutgång samt ha överrullningsskydd enligt R66 i UN Vehicle Regulations - 1958 Agreement.

Många av bussarna i SL-trafiken är sedan egentligen klass II-bussar i grund, men har blivit omklassade pga. bl.a. en större barnvagnsplats. Om jag inte missminner mig hanteras det i Buss 2014.

Ahaaa! Finns det begränsningar för antalet barnvagnar i en klass II då? Eller är det bara själva platsens utformning?

Utloggad Nico

• Шумадинац
  • Administrator
  • Medlem
  • Antal inlägg: 4993
« Svar #5 skrivet: 10 juli 2018, 19:13:57 PM »
Utformningen... eller rättare sagt storleken/längden på BV-platsen avgör.

Utloggad buskörare

• Medlem
« Svar #6 skrivet: 10 juli 2018, 19:59:32 PM »
Utformningen... eller rättare sagt storleken/längden på BV-platsen avgör.

Tack!