Varbergs nuvarande busstation går i graven [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 08 juli 2018, 22:05:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Den gamla och alltjämt mycket enkelt utformade busstationen intill järnvägsstationen i Varberg går i graven den 1 oktober i år. Då kommer en ny tillfällig busstation på andra sidan Västra Vallgatan att öppnas. Den kommer att vara i bruk tills den nya sträckningen av Västkustbanan tillsammans med den nya järnvägsstationen/resecentrum står klara och det beräknas de göra 2024. Att den gamla försvinner redan i höst beror på att man ska göra en del ledningsarbeten m m i marken innan tunnelbygget drar igång i augusti 2019. Nedan ett gäng bilder på dagens busstation tagna under juni månads andra hälft i år. Bilder från kvarteret där den nya ska byggas följer längre ner.


Den som är uppmärksam ser att man inte uppdaterat hållplatsskissen till vänster med uppgifterna till höger som är korrekta vad jag kan se.
Samma (ej helt korrekta) skiss på nätet














Den tillfälliga busstationen kommer att ligga i kvarteret Pipebruket där det fram tills nyligen funnits en Preem-mack. Denna kommer snart att rivas - om man inte hunnit göra det sedan jag tog bilderna. Detta kvarter begränsas av gatorna Västra Vallgatan, Magasinsgatan, Kungsgatan och Eskilsgatan. Även bilderna från detta kvarter är tagna under juni månads senare del.










Bussmicke

Trist, då sabbar man Varberg station också.

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.