Busstrafiken Stockholm-Södertörn

Startat av thomas500, 08 juli 2018, 21:53:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

thomas500

Hej, en ny medlem här.

Min farfar arbetade på BSS åren 1947-1964 (åtminstone vad jag vet, då årskorten är sparade mellan dessa år). Första åren körde han buss, oftast linje 1 för att i slutet av 50 talet gå över till garaget som mekaniker.

Mina frågor är om det finns någon personalförteckning för BSS bevarad från dessa år. Men även om det delades ut förtjänstklockor efter ett visst antal år till anställda inom BSS.

Vänliga hälsningar
/Thomas

Ingwar Åfeldt

Citat från: thomas500 skrivet 08 juli 2018, 21:53:35 PM
Hej, en ny medlem här.

Min farfar arbetade på BSS åren 1947-1964 (åtminstone vad jag vet, då årskorten är sparade mellan dessa år). Första åren körde han buss, oftast linje 1 för att i slutet av 50 talet gå över till garaget som mekaniker.

Mina frågor är om det finns någon personalförteckning för BSS bevarad från dessa år. Men även om det delades ut förtjänstklockor efter ett visst antal år till anställda inom BSS.

Hej! Jag har tyvärr inget svar på dina frågor men jag jobbade på BSS som busskonduktör från augusti 1959 till våren 1961 med placering i Vändelsögaraget. Jag utgår från att din farfar också var placerad där om han körde på linje 1. Jag är nyfiken på vad han hette, om det eventuellt var någon jag kände?

M v h
Ingwar

Björn Forslund

BSS samt BSBV och Saltsjöbanan övertogs av SL i form av Trafik AB Saltsjöfart 1969. Bolagen ingick tidigare i det av Wallenbergfamiljen dominerade Järnvägs AB Stockholm -Saltsjön. Det kan kanske vara en ide att fråga Spårvägsmuseum om arkivet övertogs av SL, eller om det blev kvar hos Stockholm-Saltsjön som även det levde vidare.

thomas500

Björn, tack för det snabba svaret. Jag ska kontakta Spårvägsmuseum och fråga vidare där.

Ingwar, spännande att du kan ha träffat min farfar. Han hette Ernst Flachsbinder. Men jag tror att han var placerad i garaget vid slutet av 50 talet på grund av en dålig rygg. Jag har två bilder som kanske kan vara intressanta? Någon kanske känner igen några av personerna eller var bilderna troligen kan vara fotograferade någonstans.




Björn Forslund

Trevliga bilder från en svunnen tid. Farsan körde också på BSS ungefär från 1950 till 1966. Mest extra på helgerna då han hade ett annat jobb också, men trivdes så bra på BSS att han fortsatte tills kondisarna försvann, då var det inte lika kul längre...ofta blev förare o kondis vänner för livet, det förekom också att kvinnliga kondisar gifte sig med förare, som då var uteslutande män.