Volvo B58 mot Stadsgränsen

Startat av Gunnar D, 04 juli 2018, 13:45:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Citat från: Harald Nordius skrivet 06 juli 2018, 09:07:48 AM
Går det att göra en läsbar förstoring av hållplatstavlan?

Jag gjorde det lätt för mig och tittade med lupp på originalbilden och det står:

71 Stadsgränsen-Hemgården
73 Björkedal

/Gunnar

Harald Nordius

Tackar. Hemgården ligger i Brunn enligt hitta.se, så det får väl anses bekräftat att det är stadsgränsen västerut.
https://www.hitta.se/kartan/pl/Hemg%C3%A5rden%20Ulricehamn/4000399911?s=9068bacb

Ersa

Stort tack för länken till sidan kartbild.com, Harald Nordius!  :D Den kände jag inte till innan.
Jag brukar ofta använda Eniros funktion med historiska flygfoton, men kartbild.com är ju mycket mer utbyggd, och har flygfoton även från 1973-75, samt hela landet. Inte bara tätorterna, som på Eniro.

Gunnar D

Citat från: Harald Nordius skrivet 05 juli 2018, 21:11:39 PM
Då är frågan vilken stadsgräns det var. När bilden togs var ju städerna borta och de nuvarande kommunerna bildade, så det måste vara ett namn som har blivit kvar sedan gammalt. Söderut låg stadsgränsen vid Skottek och hade det varit den gränsen hade det nog stått Skottek som destination. Västerut längs Rv 40 låg gränsen på ett ganska anonymt ställe, men på flygfoto från omkring 1960 ser man att det finns en vändslinga där, så jag tippar att det är den gränsen, och då betjänade bussen bl.a. Brunns villastad. Numera heter hållplatsen Toppsjön och det ser ut så här: https://goo.gl/maps/E3KyKxZprK62

Jag har ett minne av en busshpl, eller bild av denna, med vändmöjlighet ungefär mellan Brunnsnäs och Redvägsbrunn som skulle kunna vara Stadsgränsen.
Någon som vet vilken hpl jag syftar på?

/Gunnar

Harald Nordius

Men där har stadsgränsen aldrig gått. Före inkorporeringen av Brunn och Vist 1938 gick den i Viskan och efter vid den hållplats som nu heter Toppsjön och där det på flygbilder från 1960 och 1975 finns en vändslinga.

Gunnar D

Citat från: Harald Nordius skrivet 08 juli 2018, 22:37:47 PM
Men där har stadsgränsen aldrig gått. Före inkorporeringen av Brunn och Vist 1938 gick den i Viskan och efter vid den hållplats som nu heter Toppsjön och där det på flygbilder från 1960 och 1975 finns en vändslinga.

Du menar säkert att stadsgränsen gick i Ätran innan 1938.
Har försökt hitta bild på den vändmöjlighet jag skrev om men inte lyckats. Om den överhuvudtaget fanns så kanske den brukades vid kortvändning av vissa turer.

/Gunnar

Harald Nordius

Ja, Ätran menade jag förstås. Det är inte lätt att hålla reda på alla åarna  ;) . Det som väl ligger närmast till hands är att det skulle ha gått att vända vid Brunns skola, men det verkar inte vara så. Varken på 1960 eller 1975 års flygbilder eller på nutida street view finns någon slinga, bara fickor. Jag tolkade skyltningen Stadsgränsen-Hemgården som ett något oegentligt sätt att beskriva att vissa turer gick till Stadsgränsen (Toppsjön) och andra till Hemgården.

Gunnar D

Citat från: Harald Nordius skrivet 10 juli 2018, 19:34:21 PM
Jag tolkade skyltningen Stadsgränsen-Hemgården som ett något oegentligt sätt att beskriva att vissa turer gick till Stadsgränsen (Toppsjön) och andra till Hemgården.

Så kan det ha varit även om jag kanske mer tror på skaftkörning Stn-Stadsgränsen-Hemgården-Stn.

/Gunnar