saxat ur Västtrafiks trafikplan 2019

Startat av Erling.L, 02 juli 2018, 14:29:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erling.L

saxade detta ur trafikplanen

Göteborgs stadstrafik – stombuss och cityexpress
Linje 18 Johanneberg-Skälltorpsvägen, linje 19 Fredriksdal-Backa – fler
morgonturer
Bakgrund. Återkommande kundsynpunkter gällande kapacitetsbrist på linje 18
och 19. Data från kundräkningssystemet KRS bekräftar att det är trångt om
morgnarna på dessa linjer.
Syfte. Minskad trängsel, ökad kundnöjdhet.
Trafikförändring. Fler turer genom Backa på morgnarna mellan klockan 05-06.
Linje 25 Länsmansgården-Balltorp – utökat utbud
Bakgrund. Området Mölndals innerstad expanderar, vilket gör att behovet av bra
kollektivtrafik ökar. Resandet har ökat på linje 25 genom Toltorpsdalen, Bifrost
och Sahlgrenska på morgonen. Det finns behov av att förstärka trafiken.
Syfte. Erbjuda våra resenärer en bekvämare resa genom minskad trängsel ombord,
samt förbättra utbudet.
Trafikförändring. Tre fordon förstärker trafiken genom Toltorpsdalen, Bifrost
och Sahlgrenska på morgonen pga. stort resandeunderlag i högtrafik. Linje 25
förstärks från Bifrost mot Linnéplatsen klockan 06.55, 07.05, 07.15, 07.25, 07.35,
07.45, 07.56 och 08.06
18
18 (44)
Rosa Express Gerrebacka-Billdal – förändrat linjeupplägg i morgontrafiken och
ny linje 140
Bakgrund. Resandeanalyser på Linje Rosa Express visar att det finns turer i
specifika riktningar som är kraftigt belastade. Dessa turer går dock hela
linjesträckningen trots att resandet bara är in till city, och då till Nordstan som
längst söder ifrån och till Radiomotet som längst med linjen norr ifrån.
På eftermiddagen är det stora resandet från city och ut. Resandeanalyser visar att
alla turer som går hela linjesträckningen inte har resande hela vägen ut, utan kör
delar av linjesträckningen med få resande. Utöver detta så visar resandeanalyserna
att det vid en viss tidpunkt på morgonen är hög belastning på delsträckan
Gerrebacka-Kärra.
Syfte. Fler och snabbare resmöjligheter, minskad trängsel.
Trafikförändring. Förslaget innebär att vi erbjuder en linje som går hela
linjesträckningen i båda riktningar i 10-minuterstrafik under större delen av dagen
måndag-fredag. Under högtrafiktid så körs insatsturer vilket ger 5-minuterstrafik i
riktning mot city på morgonen samt i riktning ut från city på eftermiddagen.
På morgonen norrifrån så delas Rosa Express i två ben under högtrafiktiden. Ett
ben går från Gerrebacka och Klareberg direkt in till Hjalmar Brantingsplatsen och
vidare till Radiomotet, ett ben börjar vid Klareberg och kör genom Kärra enligt
ordinarie linjesträckning för Rosa och vidare söderut. Detta innebär en snabbare
förbindelse in till city men för att även öka kapaciteten så ingår det också en ny
lokallinje (linje 140) som kommer gå mellan Gerrebacka och Kärra. Denna
lokallinje syftar till att fånga upp det lokala resandet (främst skolresor) vilket
avlastar de bussar som kör mot city. Lokallinjen går under högtrafiken på
morgonen.
Tiden då Rosa Express körs med 5-minuterstrafik hela vägen från Snipen och
norrut på morgonen minskar eftersom resandet därifrån inte motiverar dagens
utbud. 5-minuterstrafiken norrut börjar istället på Skintebo ungefär på de tider
som är idag. Varannan tur söderifrån kör däremot bara till Nordstan på morgonen.
19
19 (44)
På eftermiddagarna norrut blir det 5-minuterstrafik från Hovås Nedre, söderut
ingen skillnad mot dagens utbud.
Svart Express Amhult-Vallhamra – hållplats Nolereds skola dras in
Bakgrund. Hållplats Nolereds Skola är ej tillgänglighetsanpassad. Resandet från
hållplatsen är lågt och den ligger nära hållplats Torslanda Torg
Syfte. Snabba upp resandet på Svart Express.
Trafikförändring. Hållplatsen dras in. Resenärer hänvisas till Torslanda Torg
cirka 200 meter bort.
Göteborg/Mölndal/Partille stadstrafik – övrig buss
Linje 20 Eketrägatan-Frölunda Torg – minskat turutbud i högtrafik
Bakgrund. Lågt resande i förhållande till utbudet som erbjuds.
Syfte. Använda resurser mer effektivt.
Trafikförändring. Minskning av högtrafikens turtäthet från 20-minuterstrafik till
30-minuterstrafik.
Linje 23 Sillvik-Amhult resecentrum – hållplats Nolereds skola dras in
Bakgrund. Hållplats Nolereds Skola är ej tillgänglighetsanpassad. Resandet från
hållplatsen är lågt och den ligger nära hållplats Torslanda Torg
Syfte. Snabba upp resandet på linje 23.
Trafikförändring. Hållplatsen dras in. Resenärer hänvisas till Torslanda Torg
cirka 200 meter bort.
20
20 (44)
Linje 35 Säve-Hjalmar Brantingsplatsen, linje 37 Kungälv-Hjalmar
Brantingsplatsen, linje 135 Stora Holm-Hjalmar Brantingsplatsen –
sammanslagning av linje 35 och 135 och ny körväg för linje 35 och 37
Bakgrund. Glöstorpsskolan kommer att rivas och byggas upp på nytt. Byggtiden
är 2-3 läsår med start hösten 2018. Eleverna (350 st) flyttas då till temporära
lokaler i Stora Holm. I dialog med skolan har vi kommit fram till en gemensam
lösning för att tillgodose resandebehovet.
Syfte. Tillgodose Glöstorpsskolans resandebehov till/från Stora Holm.
Effektivisera användandet av resurser.
Trafikförändring. Linje 35 och 135 slås ihop och linje 35 och 37 får ny körväg
via Taklöksvägen. Förslaget innebär 15-minuterstrafik till/från Stora Holm för att
tillgodose Glöstorpsskolans behov samt att vi erbjuder fler resmöjligheter från
nybyggnadsområde vid Taklöksvägen.
Förändringen genomföres redan from 2018-08-20.
Linje 40 Angered-Hjalmar Brantingsplatsen – justering av turutbud
Bakgrund. Lågt resande i förhållande till utbudet som erbjuds vardagar, det
motsatta på helger.
Syfte. Använda resurser mer effektivt.
Trafikförändring. Reducering av turutbudet från dagens 15-minuterstrafik till
20-minuterstrafik. Övrig tid enligt dagens 30-minuterstrafik på vardagar. Lördag
och söndag utökningar vissa tider från dagens 30-minuterstrafik till 20-
minuterstrafik.
Linje 47 Tuve-Hjalmar Brantingsplatsen – utökad kvällstrafik vardagar och helger
Bakgrund. Möjlighet till arbetsresor vid skiftarbete i Backa industriområde
saknas.
Syfte. Skapa resmöjligheter för arbetsresor utanför ordinarie arbetstider.
Trafikförändring. Två nya kvällsturer inrättas vardagar samt söndagar från
Körkarlens gata. Avgång klockan 21.11 respektive 22.11.
21
21 (44)
Linje 65 Högsbohöjd-Kungssten – ny linjesträckning och utökat turutbud
Bakgrund. Förenkling av trafiken som binder ihop Marklandsgatan-Högsbohöjd
och Kungssten. Förslaget bygger på att det ska bli enklare samt en bättre trafik
jämfört med dagens utbud.
Syfte. Förenkla utbud, öka resandet.
Trafikförändring. Linje 65 förlängs till Marklandsgatan vilket möjliggör resor
till/från Kungssten med byte till linje 20 för resor till/från Hisingen.
Linje 69 Gamlestads Torg-Östra sjukhuset – nygammal linje!
Bakgrund. Området kring Gamlestads Torg och Kviberg/Bellevue växer kraftigt
samtidigt som samma sker i Örgryte/Härlanda. Linje 69 har tidigt kört denna
sträcka men lades ned på grund av lågt resande. Nu bedöma det finnas ett större
resandepotential varför linjen startas igång igen.
Syfte. Öka resandet.
Trafikförändring. Linje 69 kör i 20-minuterstrafik vardagar klockan 06-09 och
15-18.
Linje 83 Frölunda-Sisjön, linje 84 Sisjön-Marklandsgatan, linje 95 Frölunda-
Marklandsgatan – justeringar i linjesträckning och turutbud
Bakgrund. Lågt resande på linje 84 på den del som kör via köpcentrum 421
samtidigt som linjen har framkomlighetsproblem i Sisjöområdet. Dessutom är det
kapacitetsproblem på linje 83. Linje 95 kör genom området Flatås som växer
kraftigt och där ser vi behov av att justera utbudet.
Syfte. Öka resandet samt avhjälpa framkomlighetsproblem.
Trafikförändring. Körvägen för linje 84 ändras mellan Radiomotet och Stora
Åvägen. Linjen kör istället samma väg som linje 83 mellan dessa hållplatser (dvs
via hållplatserna Frölunda Smedja, Pilegårdsvägen, Kobbegårdsvägen och
22
22 (44)
Hantverksvägen). Linje 84 kommer därmed inte att trafikera Lona Knapes gata,
Köpcentrum 421, Sisjö Kullegata och Datavägen.
Idag kör linje 84 och 95 med halvtimmesintervall och linje 83 i kvartsintervall
större delen av dygnet. För att samordna dessa tre linjer gemensamma
linjesträckningar så kommer alla tre linjerna att köra i tjugominutersintervall
under högtrafik måndag-fredag och halvtimmesintervall övrig tid. Det innebär att
det blir tätare trafik genom Flatås samt mellan Radiovägen och Stora Åvägen
under högtrafik måndag-fredag.
Linje 99 Frölunda Torg-Hjalmar Brantingsplatsen – utökat turutbud och nattrafik
Bakgrund. Linje 99 dras med kapacitets- och punklighetsproblem samtidigt som
resandet till/från Norra Älvstranden är stort. Utöver detta finns ett behov av
nattrafik från Frölunda från Hisingen och vice versa utan att behöva åka omvägen
via city.
Syfte. Avhjälpa kapacitets- och punklighetsproblem, fler resmöjligheter nattetid.
Trafikförändring. Linje 99 får nattrafik och fler avgångar i morgontrafiken.
Linje 121 Torslanda-Partille – jämnare turtäthet från Torslanda på morgonen.
Bakgrund. Linje 121 och Gul Express avgår med någon minuts mellanrum på
morgonen från Torslanda mot city vilket skapar negativa kundreaktioner.
Syfte. Skapa jämn turtäthet, undvika att bussarna kör bakom varandra samt sprida
resandet och öka kundnöjdheten.
Trafikförändring. Linje 121 avgår cirka 7 minuter tidigare än Gul Express vilket
skapar ett jämnare intervall med avgång var 7-8:e minut istället för två avgångar
var 15:e minut.
23
23 (44)
Linje 128 Arendal-Centralstationen – justering av linjesträckning
Bakgrund. Linje 128 har ett lågt resande på sträckan Arendalsvägen - Arendal
Norra, på många turer är det endast enstaka resenärer på denna sträcka.
Syfte. Anpassa utbudet efter efterfrågan.
Trafikförändring. De turer som har lågt resande på sträckan Arendalsvägen -
Arendal Norra avkortas till/från hållplats Arendal Norra.
Linje 142 Backa-Volvo Torslanda – ny linje!
Bakgrund. Volvoområdet har idag sex industrilinjer. Analyser visar att många
som arbetar på Volvo bor i Backaområdet.
Syfte. Skapa snabb och tidsanpassad industrilinje till/från Backa och Volvo.
Trafikförändring. En ny linje 142 mellan Backa och Volvo Torslanda föreslås
med linjesträckningen Körkarlens gata – Brunnsbotorget – Hjalmar
Brantingsplatsen – Eketrägatan – Volvo Torslanda RA – Volvo Torslanda TK.
Tiderna anpassas till skiftgången på Volvo.
Linje 148 Amhult-Angered – ny körväg
Bakgrund. Idag går linje 148 från Amhult Resecentrum direkt ut på väg 155 mot
Göteborg. Därmed missar linje 148 Torslandakrysset som är en viktig bytespunkt
i Torslanda.
Syfte. Skapa snabbare och genare bytesmöjlighet för resenärer från Torslanda mot
Volvo Torslanda och Arendal.
Trafikförändring. Linje 148 föreslås även trafikera hållplatserna
Torslandakrysset och Bur. Körvägen blir då Amhult Resecentrum – Gamla
Flygplatsvägen – Torslandakrysset (läge A/B) – Torslandavägen – Bur (läge A/B)
– Torslandavägen – väg 155 och vidare på samma sätt som idag.
24
24 (44)
Linje 158 Skintebo-Vasastan – justerad linjesträckning
Bakgrund. Sträckan Skintebo-Nya Hovås har lågt resande samtidigt som det
byggs många nya bostäder nere i Brottkärr där önskemål finns om snabbare resor
till/från Nya Hovås och Sahlgrenska/Chalmersområdet.
Syfte. Öka resandet.
Trafikförändring. Linje 158 delas i två ben i södra Göteborg. Hälften av dagens
turer fortsätter till Skintebo, övriga går istället ned till Brottkärr. Förändringen
innebär direktresor från Brottkärr till Nya Hovås och Sahlgrenska/Chalmers.
Linje 167 Gamlestads Torg-Lexby – justering av turutbud
Bakgrund. Resande är numera mycket lågt på linjen. Elever som använt linje 167
kommer flyttas från Lexbyskolan till en nybyggd skola vid Kviberg, mellan
hållplatserna Orrebacksgatan och Brovägen. Linje 519 klarar därmed resbehovet
till/från Lexbyskolan.
Syfte. Effektivisera användandet av resurser.
Trafikförändring. På morgonen förslås en tur från Gamlestads Torg klockan
06.30, med retur från Österlyckan klockan 06.41, så att resor till Sävenäs
industriområde kan ske från både Gamlestads Torg och Utby. På eftermiddagen
föreslås tre turer i vardera riktningen: från Gamlestads Torg klockan 16.00, 16.30
och 17.00 respektive från Österlyckan klockan 16.11, 16.41 och 17.11.
Linje 173 Heden-Gårdsten – justerad linjesträckning
Bakgrund. Idag har linje 173 lågt resande på de turer som går norrut mot
Gårdsten på morgonen och tvärtom på eftermiddagen, eftersom de flesta resenärer
ska till eller från centrum. Ca 300 nya arbetstillfällen skapas vid Alelyckan och på
önskemål vi vill kunna erbjuda en bra resmöjlighet även för de resenärerna.
Syfte. Erbjuda fler direktresor från Göteborg centrum till Alelyckan samt
effektivare utnyttjande av fordonskapaciteten.
Trafikförändring. Linje 173 går via Alelyckan i riktning mot Gårdsten (norrut)
på morgonen, och tvärtom på eftermiddagen. I andra riktningen går linjen som
idag. Detta ger ett merutnyttjande av fordonskapaciteten.
25
25 (44)
Linje 178 Angered-Volvo Torslanda – ny morgontur
Bakgrund. Kundönskemål om tur anpassad till morgonskiftet.
Syfte. Erbjuda arbetspendling.
Trafikförändring. En ny tur inrättas på linje 178 måndag-fredag klockan 05.24
från Rannebergen centrum till Volvo Torslanda TK ankomst klockan 06.10.
Linje 186 Frölunda-Heden – helgtrafik
Bakgrund. Linje 186 har en viktig roll genom att linjen knyter ihop delar av
Mölndals kommun med Sisjön och Frölunda. Linjen blir att allt viktigare men
saknar idag turutbud på helgerna.
Syfte. Erbjuda helgarbetspendling till/från stora köpområden där många unga utan
körkort arbetar.
Trafikförändring. Helgtrafik var 30:e minut mellan cirka klockan 09.00-18.00.
Linje 501, 502, 503, 513, 516 och 519 – justeringar i Partilletrafiken
Bakgrund. Det har funnits ett behov av att se över linjerna i Partille då upplägget
byggt på förutsättningar som förändrats, bla. har det byggts nya bostäder i Partille
och resandemönstret kräver ett annat upplägg.
Syfte. Anpassa utbudet efter efterfrågan.
Trafikförändring. Linje 501 får en ny linjesträckning mellan Skulltorpsvägen
och Svingeln via hållplatserna Partille Port, Partille Arena och Kulturum.
Samtidigt utökas turtätheten på linje 501 från 30- till 15-minutertrafik mellan
klockan 06.25-08.25 respektive klockan 15.40–17.55. Boende längs gamla
Kronvägen vid hållplatserna Partille Port, Partille Arena och Kulturum kommer
att få en utökning från 15 till 7,5-minuterstafik i högtrafik. Varannan avgång
kommer att vara Gul Express (via Partille centrum) och varannan avgång linje 501
(direkt till Svingeln, ej via Partille centrum).
Linje 502 läggs ner och ersätts delvis av linje 503, som får en ny linjesträckning
via hållplatserna Stubbvägen, Stenliden och eventuellt en ny hållplats på
Slättenvägen. Boende vid dessa hållplatser kommer att få direktbuss var 15:e
minut i högtrafik jämfört med var 30:e minut idag, till Heden istället för till
26
26 (44)
Svingeln. Boende vid hållplatserna Häradsvägen, Skulltorpsskolan, Oluff Nilssons
väg och Gamla Prästvägen kommer ej längre att ha någon direktbuss. Resandet
från dessa hållplatser har inte motsvarat förväntningarna. Här hänvisas man
istället till linje 515.
Linje 503 kortas av till Furulund. Resenärer från hållplatserna Öjersjö Brunn,
Öjersjö centrum, Brasebacken, Örjansvägen, Kåsjön, Åstebo och Fritidsvägen
hänvisas till linje 513. Linje 503 får dessutom ny körväg mellan Furulund och
Slättenvägen via hållplatserna Stubbvägen, Stenliden och eventuellt en ny
hållplats på Slättenvägen. Från hållplats Slättenvägen går linje 503 som idag.
Linje 513 anpassas till övrig trafik så att uppstarten på linjen på helgerna anpassas
till övrig trafik i Partille. Det innebär att några avgångar tillkommer och att
resmöjligheterna tidigt på helgmorgnar förbättras i bland annat Öjersjöområdet.
Linje 516 får justerade körtider.
Linje 519:s utbud på sträckan Jonsered – Lexby skola (hållplatserna Jons väg,
Hallebacken, Högshall, Kåhögsvägen, Kåhög, Kåhögs gård och Lexbydalsvägen)
får turtätheten i högtrafik halverad från 15- till 30-minuterstrafik. Resandesiffror
visar dock att det främst är skolbarn till/från Lexby skola som åker med 519 på
denna sträcka. De kommer att behöva åka en kvart tidigare jämfört med idag. De
mest belastade turerna klockan 07.41 respektive 08.42 från Jonsered är dock
oförändrade, det är dessa två turer som de flesta skolbarn åker med idag.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

ML-buss

En fråga ang Spårvägstrafiken i Gbg
Några ändringar på G där ?
Vet att man håller ju på nu i Sommar med en massa spårarbeten och ett av dom är vid Gammelstadstorget
Där man kopplar in ett nytt spår så man kan köra vagnar från Angered till Bergsjön . 
I sommar körs ju en Linje X där .   Är det i framtiden en tanke på en Spårvägslinje mellan Angered -Kortedala/Bergsjön ?.   Eller varför kopplar dom annars in ett förbindelsespår vid Gammelstadstorget ?

Erling.L

Känslan jag har är att det mer är att minska antalet ersättnings fordon vid fel på snabbspår o liknande
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus