GS B39: Utlokaliserad

Startat av Gunnar D, 01 juli 2018, 08:53:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Efter leverans av B37 302-317 och B34 831-835 i början av 1976 kunde B39 180-199 avyttras.
En del av dessa hamnade då i Stockholm bl.a. 199 här vid Sergels Torg 1 juli 1976.

Mvh Gunnar

Nisse Bökelund

Hej.
Hur transporterades dessa "gamla" bussar till Stockholm,
med tanke på utväxlingen? Jag vet att raketerna var
inte så pigga på att köras på motorväg.

Hälsningar Nisse.

WalleW

#2
Trevlig bild med "Summer-in-the-city-känsla"  :) !

För mig är detta en SJ Gräddvisp-front...och Gräddvisparna hade manuell vx-låda.
Hur var dessa GS-bussar tekniskt specade beträffande motor, vx-låda och dörrställning?

//https://www.youtube.com/watch?v=U5bUmx-hk-c

/   M v h   Walle

Björn Forslund

De hade dörrar 2-2-0, Wilsonlåda och D96 maskin!

WalleW

Tack för info  :) !

Tänkte först automatlåda, men Wilson är helt okej att spaka i
innerstadstrafik...så länge det inte är pys, förstås... ;)

/   M v h   Walle

Staffan Sävenfjord

Citat från: WalleW skrivet 01 juli 2018, 12:21:45 PM
Tack för info  :) !

Tänkte först automatlåda, men Wilson är helt okej att spaka i
innerstadstrafik...så länge det inte är pys, förstås... ;)

/   M v h   Walle

Men det var Pys-Wilson i dem. Dessa bussar togs till Stockholm av Strömma Kanal men övertogs sedan av Club Continental. Ett dunkelt minne säger mig att det rörde sig om åtta bussar från början  men bara tre blev kvar en längre tid. De andra havererade ganska snabbt och det skulle ha kostat alltför mycket att reparera dem.

Åtminstone en buss lackerades om i Club Continentals färger.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nisse Bökelund

Tack för svaren.
Då utgår jag från att dom
gick för egen maskin till Stockholm. :)

Hälsningar Nisse.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nisse Bökelund skrivet 01 juli 2018, 13:55:55 PM
Tack för svaren.
Då utgår jag från att dom
gick för egen maskin till Stockholm. :)

Hälsningar Nisse.

Antagligen så. Strömma Kanal hade ju åtminstone på den tiden goda kontakter med Svenska Spårvägssällskapet så det ställde antagligen inte till några större svårigheter att få tåg i åtta förare för att köra dessa bussar Göteborg-Stockholm.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Rolle

Vill minnas att bussarna utsattes för flygande bes. vilket reducerade antalet.

WalleW

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 juli 2018, 13:21:43 PM
Men det var Pys-Wilson i dem. Dessa bussar togs till Stockholm av Strömma Kanal men övertogs sedan av Club Continental. Ett dunkelt minne säger mig att det rörde sig om åtta bussar från början  men bara tre blev kvar en längre tid. De andra havererade ganska snabbt och det skulle ha kostat alltför mycket att reparera dem.
Åtminstone en buss lackerades om i Club Continentals färger.


Då vet jag det, tack!
Inte lika behändig att hantera m a o... :-\

/   M v h   Walle