Scania-Vabis CR76 - Scania CR111 i Klassiska Lastbilar

Startat av WalleW, 29 juni 2018, 12:29:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

WalleW

Bland sedvanligt varierat och bildrikt lastbilsgodis har det senaste numret av Klassiska
Lastbilar, nr 5 2018, också Björn Forslunds artikel om en ofta omvittnat omtyckt busstyp
med hög trivselfaktor; Scania-Vabis CR76 - Scania CR111. Många lovord om den, inte minst
här på forumet.
Artikeln återger bakgrunden till konceptet CR och är kompletterad med många fina bilder
från olika städer.

/   M v h   Walle

Lars-Håkan_E

Ja just CR111 får väl sägas ha varit den ultimata tätortsbussen utan konkurrens långt in på -90 talet.

zjbus

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 29 juni 2018, 22:20:24 PM
Ja just CR111 får väl sägas ha varit den ultimata tätortsbussen utan konkurrens långt in på -90 talet.
Här är den sista tillverkade från 1978 https://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=45658.0, finns fortfarande kvar i registret efter 40 år, en aktningsvärd ålder som förmodligen ingen av dagens bussar kommer att uppnå.

Björn Forslund

Artikeln handlar mest om CR76 och CR110M. Utrymmet för text medger inte alltför långa utläggningar, CR110L och CR111 samt CR110T får komma på tapeten längre fram.

Intressant vore att lista bevarade bussar, samt ej hopplösa objekt:

CR76:
MSS, 2 st, en på Scaniamuseet, en hos SSS Malmö
Helsingborg: En bevarad av HTMF
Uppsala: En vagn bevarad av SSS
Drammen: En fd Västerås vagn bevarad i Drammens utförande.

CR110L
SJ 1444 bevarad av SSS

CR111
Flera SL i varierande utförande/ skick, En på Spårvägsmuseum, två hos SSS, en hos SvOf. SSS vagnar är väl de enda som rullar fn.


Någon som vet fler, men skilj på rullande bussar och realistiska objekt. Rena vrak på skrotar kan vi ju lista separat.

zjbus

Citat från: Björn Forslund skrivet 30 juni 2018, 13:30:18 PM
Artikeln handlar mest om CR76 och CR110M. Utrymmet för text medger inte alltför långa utläggningar, CR110L och CR111 samt CR110T får komma på tapeten längre fram.

Intressant vore att lista bevarade bussar, samt ej hopplösa objekt:

CR76:
MSS, 2 st, en på Scaniamuseet, en hos SSS Malmö
Helsingborg: En bevarad av HTMF
Uppsala: En vagn bevarad av SSS
Drammen: En fd Västerås vagn bevarad i Drammens utförande.

CR110L
SJ 1444 bevarad av SSS

CR111
Flera SL i varierande utförande/ skick, En på Spårvägsmuseum, två hos SSS, en hos SvOf. SSS vagnar är väl de enda som rullar fn.


Någon som vet fler, men skilj på rullande bussar och realistiska objekt. Rena vrak på skrotar kan vi ju lista separat.
Kan du specificera vilka CR 76 & CR 111 det handlat om?

Lars-Håkan_E

Östersunds Kommun äger en CR 111 ex Jämtlandsbuss som väl är deponerad hos Jämtlands Veteransbilklubb, den är väl inte i riktigt originalskick då den byggdes om på Jb tiden.

Dock bör den vara fullt körbar

Björn Forslund

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 30 juni 2018, 13:42:39 PM
Östersunds Kommun äger en CR 111 ex Jämtlandsbuss som väl är deponerad hos Jämtlands Veteransbilklubb, den är väl inte i riktigt originalskick då den byggdes om på Jb tiden.

Dock bör den vara fullt körbar


Just det, ja. Men JVBK ville ju bli av med de bussarna pga dyra uppställningskostnader och ointresse. Kommunen tänkte sälja dem ett tag. Hur blev det med detta? Hamnade de på museet?

Lars-Håkan_E

Citat från: Björn Forslund skrivet 30 juni 2018, 13:53:04 PM

Just det, ja. Men JVBK ville ju bli av med de bussarna pga dyra uppställningskostnader och ointresse. Kommunen tänkte sälja dem ett tag. Hur blev det med detta? Hamnade de på museet?

Den ägs fortfarande av Östersunds Kommun, dock är den inte besiktigad efter 1999, borde knappast vara någon större affär att igångsätta denna om den förvarats klokt, troligen den enda CR 111 med nigning.

I a f jag tycker att den borde fått ett bättre öde, detsamma gäller väl flertalet av de Jämtländska veteranbussarna

Arne Widgren

Om jag inte är felinformerad så har Spårvägssällskapet Ringlinien GS 414 i sina samlingar.
Mvh Arne Widgren

Staffan Sävenfjord

Citat från: Arne Widgren skrivet 30 juni 2018, 15:29:05 PM
Om jag inte är felinformerad så har Spårvägssällskapet Ringlinien GS 414 i sina samlingar.
Mvh Arne Widgren

Stämmer bra att de har denna Scania-Vabis CR76 i samlingen. Men den är avställd och inväntar renovering.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

CR111 har jag lite koll på.

Det finns 37 aktiva i registret, av dessa är 16 bussar, 3 Pb klass 2 och resterande 18 lastbilar.

Av de 16 som är kvar som buss är det tre (3) som är besiktade under den senaste 3 års perioden, om man sträcker sig 18 år bakåt (hela 2000 talet) är dem fyra (4) som besiktigats (och som fortfarande finns kvar i registret)

Av Lastbilarna är det 7 (sju) som besiktigats de senaste 3 åren och av Pb klass två är det alla 3.

(Alla uppgifter med reservation för felskrivning)

S Svensson

Med risk göra bort sig inför entusiasterna. Uddevalla OAB fick den sista CR111M om jag nu kommer ihåg rätt. Vart har den tagit vägen.
En gång visades en husbil för mig som var byggd på en CR111M ur GS serie 501-529. Denna husbuss var faktiskt ombyggd så mycket att den inte liknade en CR. Jag vet inte vad materialet kallas som man bygger om karosser med. En liknande bussombyggnad var en B58 med Ikarus 600 serie som användes för tävlande i hästspann.
Är det tänkbart att fler än en CR byggdes om men nästan ny kaross?
(tänker inte på SJ 1259)

zjbus

Citat från: S Svensson skrivet 30 juni 2018, 17:20:37 PM
Med risk göra bort sig inför entusiasterna. Uddevalla OAB fick den sista CR111M om jag nu kommer ihåg rätt. Vart har den tagit vägen.
En gång visades en husbil för mig som var byggd på en CR111M ur GS serie 501-529. Denna husbuss var faktiskt ombyggd så mycket att den inte liknade en CR. Jag vet inte vad materialet kallas som man bygger om karosser med. En liknande bussombyggnad var en B58 med Ikarus 600 serie som användes för tävlande i hästspann.
Är det tänkbart att fler än en CR byggdes om men nästan ny kaross?
(tänker inte på SJ 1259)
Inte en chans du tillhör ju själv entusiasterna, du kommer ihåg helt rätt, det var denna buss som jag länkade till i går kväll, https://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=45658.0 har inte en aning om vart den tagit vägen men den finns kvar i registret.

zjbus

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 30 juni 2018, 16:00:24 PM
CR111 har jag lite koll på.

Det finns 37 aktiva i registret, av dessa är 16 bussar, 3 Pb klass 2 och resterande 18 lastbilar.

Av de 16 som är kvar som buss är det tre (3) som är besiktade under den senaste 3 års perioden, om man sträcker sig 18 år bakåt (hela 2000 talet) är dem fyra (4) som besiktigats (och som fortfarande finns kvar i registret)

Av Lastbilarna är det 7 (sju) som besiktigats de senaste 3 åren och av Pb klass två är det alla 3.

(Alla uppgifter med reservation för felskrivning)
Tack, riktigt trevligt att det finns sakkunniga som delar med sej av sina kunskaper, vet du något om kvarvarande CR 76?

Lars-Håkan_E

Citat från: zjbus skrivet 30 juni 2018, 17:30:10 PM
Inte en chans du tillhör ju själv entusiasterna, du kommer ihåg helt rätt, det var denna buss som jag länkade till i går kväll, https://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=45658.0 har inte en aning om vart den tagit vägen men den finns kvar i registret.
Fd Uddevalla Omnibus 63 finns i privat ägo på Vikbolandet, senaste besiktning 1992, fortfarande buss.