Några bilder från New York City - 13-15 juni 2018

Startat av Mikael T Nilsson, 29 juni 2018, 00:25:55 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer ett urval bilder på olika busstyper på Manhattan i New York under mitt besök där i juni.
Först en expressbuss.



Sedan en vanlig modell av stadsbuss på Manhattan.



En av få linjer på Manhattan som trafikeras med ledbuss.



En nyare stadsbuss i New York.



En av de äldre stadsbussarna i New York.



En skolbuss från New Jersey har skjutsat barn till American History Museum of Natural History i New York.
Det är inte lika vanligt med skolbussar utan utskjutande "nos".



Slutligen en van Hool turistbuss i full fart utmed Central Park. Jag har inte sett liknande van Hool-modeller i Sverige.







Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mattias Petersson

Fina bilder MTA 3864 är inte så ny buss väl kört där minst 5 år väl eller mer. Såg du inga nya stadsbussarna New Flyer tog bilder på dom?
Stolt ägare av Canon EOS 80D - Panasonic Lumix tz95.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Fredrik Gelin

Konservativ design är väl bara förnamnet, bussarna såg till stor del likadana ut när jag var där för ungefär 15 år sedan...
Van Hool har ett speciellt modellprogram för USA och Canada då de har andra krav och förutsättningar än den Europeiska marknaden.
Tidigare byggde Van Hool dessa bussar till stor del i sin fabrik i Belgien, men jag misstänker att även de numera har produktion i Nordamerika.
Volvo har köpt sig in på den Nordamerikanska marknaden genom Prevost och Novabus, så bli inte förvånad om du hör en Volvomotor med I-shift I en Prevost...

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


virtual1

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 29 juni 2018, 07:03:39 AM
Konservativ design är väl bara förnamnet, bussarna såg till stor del likadana ut när jag var där för ungefär 15 år sedan...
Van Hool har ett speciellt modellprogram för USA och Canada då de har andra krav och förutsättningar än den Europeiska marknaden.
Tidigare byggde Van Hool dessa bussar till stor del i sin fabrik i Belgien, men jag misstänker att även de numera har produktion i Nordamerika.
Volvo har köpt sig in på den Nordamerikanska marknaden genom Prevost och Novabus, så bli inte förvånad om du hör en Volvomotor med I-shift I en Prevost...

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Det är tydligt att man inte satsar mycket pengar eller kraft på att hitta modernare design på deras bussar, i mitt tycke är designen så gammal och tråkig på de flesta bussar i USA att klockorna stannar...

Bussmicke

Jag tycker bara det är bra att man slipper modern tråkig design. :)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Citat från: Bussmicke skrivet 29 juni 2018, 10:49:53 AM
Jag tycker bara det är bra att man slipper modern tråkig design. :)

Då behåller man gammal ännu tråkigare design menar du? ;)

igel

Det kanske känns trist att man behåller designen med en bakåtlutand (kurvad) framruta. Men har man kört en buss (volvo) med ny design med rak framruta. Så önskar man bara en återgång där framrutan inte nödvändigtvis behöver vara en spegel i mörkerkörning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Mattias Petersson skrivet 29 juni 2018, 00:49:46 AM
Fina bilder MTA 3864 är inte så ny buss väl kört där minst 5 år väl eller mer. Såg du inga nya stadsbussarna New Flyer tog bilder på dom?



Tack så mycket! :-)
Ok, 3864 var i alla fall modernare än de flesta övriga icke-ledade bussarna jag såg eller fotograferade på Manhattan.
Visst såg jag en New Flyer. Jag fick dock inga bra bilder. Du får hålla till godo med en av de bättre jag tog, se ovan.

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 29 juni 2018, 07:03:39 AM
Konservativ design är väl bara förnamnet, bussarna såg till stor del likadana ut när jag var där för ungefär 15 år sedan...
Van Hool har ett speciellt modellprogram för USA och Canada då de har andra krav och förutsättningar än den Europeiska marknaden.
Tidigare byggde Van Hool dessa bussar till stor del i sin fabrik i Belgien, men jag misstänker att även de numera har produktion i Nordamerika.
Volvo har köpt sig in på den Nordamerikanska marknaden genom Prevost och Novabus, så bli inte förvånad om du hör en Volvomotor med I-shift I en Prevost...

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Intressant! Tack för info! Ja, denna van Hool ser verkligen utomeuropeisk ut. Tyvärr såg jag inte så många Prevostbussar vid detta USA-besök.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

jocke

Bjuder väl på 2 repriser av de närmaste individerna jag hittade kontra dina bilder.

Dessa är från 2011.

3860


5230
Jag förändrar era liv med detta inlägg


Mikael T Nilsson

Citat från: jocke skrivet 01 juli 2018, 22:04:01 PM
Bjuder väl på 2 repriser av de närmaste individerna jag hittade kontra dina bilder.

Dessa är från 2011.


Fina bilder! Tack!!

Citat från: Björn Forslund skrivet 01 juli 2018, 22:42:51 PM
Nice pics!

Kul att du uppskattade bilderna!  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.