Författare Ämne: Storsatsningar i SL trafiken  (läst 7847 gånger)

Utloggad igel

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 553
SV: Storsatsningar i SL trafiken
« Svar #15 skrivet: 30 juni 2018, 17:28:00 PM »
De enda större och mera radikala linjenätsförändringarna på många år var väl innerstan och Lidingö i samband med E22-avtalet och att SL tog nr i 40-serien för pendeltågen i nästan samma veva.
När det gäller busstrafiken är SL-infomationen så innerstadsfokuserad att det nog är den ända förändring som har uppmärksammats. Däremot har linjenätet i Täby-Danderyd i tre etapper gjorts om de senaste 10 åren. Av linjerna som fanns då, återstår ändast 610, 611, 614, 616, 618 och 619. Alla övriga linjer har mer eller mindre radikal förändrats, det gäller även natbussarna.   

Utloggad Nico

  • Шумадинац
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4803
SV: Storsatsningar i SL trafiken
« Svar #16 skrivet: 30 juni 2018, 18:45:26 PM »
Visst har det även där ändrats mycket, men ändå inte allt på en gång utan etappvis. Där lär Arninges omdaning sannolikt leda till förändringar på sikt.

Sedan kan man nog även rent generellt fråga sig vem dom gagnas mest av vissa förändringar? Ibland känns det i alla fall inte som förändringar drivits utifrån tanken om resenärerna i fokus.   :o

Utloggad virtual1

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 5780
  • Söder söder söder...
SV: Storsatsningar i SL trafiken
« Svar #17 skrivet: 30 juni 2018, 19:33:28 PM »
Nämn några exempel som du skulle vilja ha genomförda?/Ulf

Alternativa resvägar mot stan till, tex Skärholmen-segeltorp-älvsjö-gullmarsplan. Huddinge-stuvsta-hagsätra-gullmarsplan

Står pendeln/tbanan stilla, eller om man inte ska till centralen så finns dåligt med alternativ.

Visättra-flemingsberg-vistaberg-huddinge-balingsnäs t.ex.
Fittja-masmo-vistaberg-huddinge-stuvsta t. Ex.
Fruängen-långsjö-stuvsta-myrängen-högmora t. Ex.

Finns flera tvärförbindelser som saknas

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 22867
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SV: Storsatsningar i SL trafiken
« Svar #18 skrivet: 01 juli 2018, 08:33:20 AM »
Och som vanligt nämns inte ett skit i Huddinge som typ inte justerat sitt rätt enkla linjenät nämnvärt de sista 20 åren...
Samma sak i Botkyrka.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av: Canon EOS 6D Mark II,  Canon EOS M5 och Sony RX100M3.

Utloggad homer

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2562
SV: Storsatsningar i SL trafiken
« Svar #19 skrivet: 21 september 2018, 16:34:32 PM »
Lyfter den här gamla tråden igen...

nu är de tydligen klart att Linje 405 blir verklighet, Ektorp - Moa Martinsons torg, körväg blir via Värmdövägen - Södermälarstrand.

har tyvärr inte mer info än så just nu...

Utloggad at1981

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1308
Storsatsningar i SL trafiken
« Svar #20 skrivet: 30 september 2018, 20:07:15 PM »
Hejsan!

***
Jag tycker att linje 420 kan ersätta linje 405! Då får linje 420 gå till/från Hornsberg istället för Slussen!
Sedan kan den gärna få gå via Värmdö marknad och Insjöns trp.

***
Linje 484 tycker jag borde förlängas från Sickla udde till Gullmarsplan och kanske till Årstaberg så att Värmdöborna lätt kan byta mellan buss och pendeltåg!
(Linje 484 skall utgå från Mölnvik via Gustavsbergs C - Värmdö marknad - Nacka trp.)

***
Tycker att linje 476 borde införas någon gång som det pratats om i åratal vid det här laget!
En stomlinje mellan Slussen och Stavnäs / Byns gård!

Linje 434 kan gå Slussen - Mölnviksrondellen - Djuröbron - Sollenkroka brygga med huvudfokus på anslutningar till/från Vaxholmsbolaget!
Annars kan linje 464 ta hand om Sollenkroka och Överby och utgå från Stavsnäs / Byns gård! Ev. till/från Värmdö marknad - Gustavsbergs C i samband med skolstart / skolslut.
Linje 432 kan gå Didriksdal - Malma kvarn och omvänt!
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Utloggad Nico

  • Шумадинац
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4803
SV: Storsatsningar i SL trafiken
« Svar #21 skrivet: 30 september 2018, 20:20:42 PM »
Ja du Alexander. Man kan hoppas på mycket, men en sak som sätter P för många av dina tankar kring utökningar är att det på många terminaler och bytespunkter råder en stor kapacitetsbrist redan för befintlig trafik. Tänker då t.ex. på Gullmarsplan och Årstaberg. Sedan måste det även gå att få till rimliga körtider på ett redan mycket hårt belastat vägnät. Det finns även begränsningar i hur mycket t-banan kan svälja på alternativa mål. Slutligen så kretsar inte allt i SL-området heller kring trafiken på Nacka/Värmdö utan hänsyn måste även tas till trafikbehov på övriga kanter.

Utloggad Peter Rost

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2677

Utloggad at1981

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1308
Inför kommande tidtabellsperiod i SL-trafiken!
« Svar #23 skrivet: 08 november 2018, 11:16:43 AM »
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Utloggad Ulf Berlin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3069
  • Har kollektivtrafiken som levebröd och intresse.

Utloggad Ulf Berlin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3069
  • Har kollektivtrafiken som levebröd och intresse.
SV: Inför kommande tidtabellsperiod i SL-trafiken!
« Svar #25 skrivet: 09 november 2018, 21:20:19 PM »
Hejsan!

Jag vill varmt rekommendera er att läsa SLL:s officiella dokument! :)

Länk:
https://www.sll.se/globalassets/5.-politik/politiska-organ/trafiknamnden/2018/6-november/trafikforandringsdokument-sl-trafiken-2018_2019.pdf
Tack för denna.
Noterbart är att uppgifterna för linje 75 är från förra året och linjen blir varjedaglinje nu./Ulf

Utloggad at1981

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1308
Storsatsningar i SL trafiken
« Svar #26 skrivet: 14 november 2018, 18:14:34 PM »
Hejsan!

Jag är nyfiken på varför SL har valt att ha tre st. kortturer på linje 677 som endast trafikerar sträckan
Norrtälje busstation - Finsta station kl. 16:58, 19 och 22:31 på vardagar!

Enligt Google Maps är det 8,4 km att gå mellan Finsta station och Rimbo station med en beräknad
gångtid på 1,733h.

Länk:
https://sl.se/ficktid/vinter/H677.pdf
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4338
SV: Storsatsningar i SL trafiken
« Svar #27 skrivet: 14 november 2018, 20:06:15 PM »
Hejsan!

Jag är nyfiken på varför SL har valt att ha tre st. kortturer på linje 677 som endast trafikerar sträckan
Norrtälje busstation - Finsta station kl. 16:58, 19 och 22:31 på vardagar!

Enligt Google Maps är det 8,4 km att gå mellan Finsta station och Rimbo station med en beräknad
gångtid på 1,733h.

Länk:
https://sl.se/ficktid/vinter/H677.pdf

Har du fått bekräftat av SL att det är på detta vis? Om inte så håller jag fast i min misstanke om att det rör sig om samma slags slarv/misstag eller mänsklig faktor som jag svarade dig i Rimbogruppen på Facebook. Alternativt ett rent programmeringsfel.

I dagens tidtabell går dessa avgångar till Rimbo, och lär i fortsättningen fortsätta med detta under nästa tidtabell. Dvs precis som det varit i alla år med 677, och i ännu större utsträckning då linjen hette UL 807 innan augusti 2008.

Utloggad igel

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 553
SV: Storsatsningar i SL trafiken
« Svar #28 skrivet: 14 november 2018, 21:20:07 PM »
Jag noterar att 670 har en särskild tidtabell för morgonavgångar på fredagmorgnar från stan. Vadan detta?

Utloggad virtual1

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 5780
  • Söder söder söder...
SV: Storsatsningar i SL trafiken
« Svar #29 skrivet: 14 november 2018, 22:08:36 PM »
Har du fått bekräftat av SL att det är på detta vis? Om inte så håller jag fast i min misstanke om att det rör sig om samma slags slarv/misstag eller mänsklig faktor som jag svarade dig i Rimbogruppen på Facebook. Alternativt ett rent programmeringsfel.

I dagens tidtabell går dessa avgångar till Rimbo, och lär i fortsättningen fortsätta med detta under nästa tidtabell. Dvs precis som det varit i alla år med 677, och i ännu större utsträckning då linjen hette UL 807 innan augusti 2008.

Utan att ha nån som helst aning om tanken bakom tidtabellsättningen i detta område så undrar jag i alla fall, varför skulle det inte kunna vara som det nu står? Bussen går ju timmestrafik annars, och detta är inte rusning - varför ska det vara halvtimmastrafik full sträcka på dessa timslag då det princip inte är det annars under dagen (utom under morgonen och ett par timmar eftermiddag)?