Storsatsningar i SL trafiken

Startat av homer, 27 juni 2018, 21:29:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

https://mitti.se/nyheter/spendera-sitt-overskott/?omrade=hela-stockholm

Citat115 bussar i Haninge, Tyresö och Nynäshamn får USB-uttag och digitala infotainment-skyltar.

Nacka-Värmdöbussarna 423, 442X, 446 och 449 går till Medborgarplatsen i stället för Slussen i rusningstrafik.

Buss- och båtkoppling Fotografiska-Strömkajen.

Ny busslinje 484 Mölnvik-Gullmarsplan/Hornstull eller ny linje 405 Ektorp-Moa Martinssons torg.

Fler busslinjer in till Cityterminalen i rusningstrafik från Nacka/Värmdö, Botkyrka/söderort och Haninge/Tyresö.

Direktlinje Hägerneholm-Danderyds sjukhus.

Ny linje Tyresö-Liljeholmen/Älvsjö.

Ny linje 402X Slussen-Nacka gymnasium.

Dubbeldäckare linje 809 Svartbäcken-Gullmarsplan.

Ny färjelinje 340 Ekerö-Fittja.

CitatVissa satsningar är tänkta att genomföras redan i höst. En del av dem finns redan i trafikförvaltningens planer för nästa år, men tidigareläggs.

Nico

Ta't lugnt och betänk att det är valår och man får ju då ta somligt med en ganska stor nypa salt. Gränsen mellan vision och faktiskt ändring suddas då lätt ut, men verkligheten gör sig oftast påmind i slutänden. Extra pengar hos SL medför t.ex. inte att det blir bättre framkomlighet på kommunala vägar osv.

En hel del av förändringarna är avhängiga kapacitet på gatorna/vägarna samt vid terminalerna. Ska det sedan matas till andra trafikslag så gäller det att även de har erforderlig kapacitet att ta emot fler resenärer. Att sjötrafiken utökas är dock ganska logiskt då den möjligheten definitivt är underutnyttjad.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Dessutom finns det ju gränser över hur mycket man får utöka trafiken i upphandlade områden, mitt under avtalens gång. Blir det för stora förändringar krävs det ju i värsta fall nya upphandlingar. Eller dyra direktupphandlingar.
Att köpa in svindyra dubbeldäckare är ju t.ex. knappast något man efterfrågar i lite äldre avtal, utan sådant brukar man (som i Uppsalas och Norrtäljes fall) räkna in i ett helt nytt anbud under en pågående upphandling.

igel

Om man har tyckt att Vaxholmsbussarna ska ha Arninge rescentrum som slutstation, blir det ju lite märkligt att Arningeborna ska ha direktbussar till Danderyds sjukhus. Det är ju valår som sagt, och politik är inte logik.

buskörare

Citat från: igel skrivet 27 juni 2018, 23:31:33 PM
Om man har tyckt att Vaxholmsbussarna ska ha Arninge rescentrum som slutstation, blir det ju lite märkligt att Arningeborna ska ha direktbussar till Danderyds sjukhus. Det är ju valår som sagt, och politik är inte logik.

Jag är väldigt nyfiken på hur det är tänkt att Vaxholmsbussarna ska kunna stanna i Arninge. Dels lär de protestera rätt ordentligt pga förlängd restid, dels kommer vi ju fylla Roslagsbanan till bristningsgränsen pga byggen i Åkersberga, Arninge, Hägerneholm/Ullna strand och framförallt Galoppfältet. Det är liksom den linjen som det byggs mest längs. Eftersom tågen inte kommer vara längre än dagens, så kommer det ju inte bli mer plats/tåg.

Moderaterna i Täby har i alla fall tagit på sig ändringarna i Täby (Direktbuss Hägerneholm-Danderyd och en tvärförbindelse Täby-Solna-Kista) och går i princip ut med att det är klart. Ska bli spännande att se!

Nico

Det pågår mängder med trafikpåverkande infrastrukturprojekt över hela Storstockholm. Hur utvecklingen blir på olika håll får man väl se vad det lider. En intressant sak i detta sammanhang är brasklappen som avslutar Mitt i-artikeln, dvs. "... och för de flesta satsningar krävs att bussbolag och andra parter är med på noterna och kan utöka sin verksamhet". Det sistnämnda är den springande punkten på många håll.

Andra parter i denna kontext är bl.a. väghållarna och de är en vital komponent i soppan. Kommer man inte fram på gator och vägar inom en rimlig tid (eller alls) eller får plats på ett anslutande trafikslag så spelar det liksom ingen roll hur många tvärförbindelser etc. som planeras. I många fall är även kapaciteten för hållplatsangöringar samt uppställnings-/regleringsplatser i terminaler och bytespunkter ansträngd till det yttersta. Det är dock något som man i många fall sorgfälligt verkar bortse ifrån. Istället verkar man tro att t.ex. bussar vid ankomst försvinner upp i femte dimensionen eller så för att sen mirakulöst återmateraliseras när det börjar dra ihop sig till avgång. Att trycka in ännu mera trafik gör det alltså inte alltid lättare. Är kostymen för liten så tänjer den sig inte utan den spricker i sömmarna.

Ser man till just terminaler och bytespunkter så är det i många fall så att man i praktiskt mening faktiskt med råge har överskridit kapaciteten på de allra flesta håll. Det i sin tur leder till spruckna pauser, onödig rundkörning etc. Likaså måste man se till depåkspacitet och annat innan man utökar trafik. Även det är något som måste beaktas när man talar om att dra nu trafik än hit och än dit. Även genomfarter blir mycket svårt, i synnerhet om msn ska dra trafik tvärsigenom innerstaden. Kollektivkörfält i all ära, men avstängningar för övrig trafik i en ände får oftast återverkningar i den andra. Återigen... man måste ta hänsyn till helheten och inte bara stirra sig blind på enskilda delar.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

#6
Citat från: igel skrivet 27 juni 2018, 23:31:33 PM
Om man har tyckt att Vaxholmsbussarna ska ha Arninge rescentrum som slutstation, blir det ju lite märkligt att Arningeborna ska ha direktbussar till Danderyds sjukhus. Det är ju valår som sagt, och politik är inte logik.

Hittar inget om Arninge och Vaxholm i artikeln. Men där Arninge resecentrum byggs finns det ju inte några invånare, utan det är väl främst tänkt som en bytesstation, samt ny slutstation för t.ex 524. Arninge är ju främst en stor arbetsplats, och inte ett bostadsområde, så det kan inte finns alltför många "Arningebor" egentligen.

Gällande 670-639-676 är det väl så att man från huvudmannens sida knappast är helt nöjd med dagens parallelltrafik med dessa tre separata linjer Arninge-Tekniska, speciellt då Tekniska knappast klarar mer kapacitet än idag. Så på något sätt vill man nog avlasta till spårtrafik, eller effektivisera på annat vis.
Angående Roslagsbanans kapacitet lär ju denna höjas markant då de nya X15p-tågen börjar levereras, och nuvarande X10p samtidigt fortfarande har många år kvar att ge. Det går väl att köra rena förstärkningsturer på 28:an mellan Arninge resecentrum och Östra station med tåg på mornarna i framtiden? Om man nu skulle få för sig att "klippa" 670 och 639 vid Arninge.

Fredde

Citat från: Nico skrivet 28 juni 2018, 08:10:55 AM
Andra parter i denna kontext är bl.a. väghållarna och de är en vital komponent i soppan. Kommer man inte fram på gator och vägar inom en rimlig tid (eller alls) eller får plats på ett anslutande trafikslag så spelar det liksom ingen roll hur många tvärförbindelser etc. som planeras. I många fall är även kapaciteten för hållplatsangöringar samt uppställnings-/regleringsplatser i terminaler och bytespunkter ansträngd till det yttersta. Det är dock något som man i många fall sorgfälligt verkar bortse ifrån. Istället verkar man tro att t.ex. bussar vid ankomst försvinner upp i femte dimensionen eller så för att sen mirakulöst återmateraliseras när det börjar dra ihop sig till avgång. Att trycka in ännu mera trafik gör det alltså inte alltid lättare. Är kostymen för liten så tänjer den sig inte utan den spricker i sömmarna.

Ja, köra från Nacka/Värmdö till Gullmarsplan tror jag inte på det minsta. Inte i dagsläget åtminstone.
Både Södra länken och Hammarbyvägen är parkeringsplatser var eviga morgon.
Eftermiddagar är inte bättre, med kö från Värmdöleden ner i Södra länken.
Till Hornstull kan man säkert köra, då via Söder Mälarstrand som är relativt förskonad från köer. Frågan är dock vad det tillför, när Röd T-bana finns från Slussen.

Nico

Inte ens säkert att det kommer att gå att köra via Söder Mälarstrand. Det finns problem med bärighet vid Pålsundet. Detta är planerat att åtgärdats relativt snart och kan komma att innebära att det blir mer eller mindre stopp den vägen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 28 juni 2018, 09:46:46 AM
Hittar inget om Arninge och Vaxholm i artikeln. Men där Arninge resecentrum byggs finns det ju inte några invånare, utan det är väl främst tänkt som en bytesstation, samt ny slutstation för t.ex 524. Arninge är ju främst en stor arbetsplats, och inte ett bostadsområde, så det kan inte finns alltför många "Arningebor" egentligen.

Gällande 670-639-676 är det väl så att man från huvudmannens sida knappast är helt nöjd med dagens parallelltrafik med dessa tre separata linjer Arninge-Tekniska, speciellt då Tekniska knappast klarar mer kapacitet än idag. Så på något sätt vill man nog avlasta till spårtrafik, eller effektivisera på annat vis.
Angående Roslagsbanans kapacitet lär ju denna höjas markant då de nya X15p-tågen börjar levereras, och nuvarande X10p samtidigt fortfarande har många år kvar att ge. Det går väl att köra rena förstärkningsturer på 28:an mellan Arninge resecentrum och Östra station med tåg på mornarna i framtiden? Om man nu skulle få för sig att "klippa" 670 och 639 vid Arninge.

Jag ser inte att Tekniska är mer "fullsatt" än Danderyd som vi dessutom delar med en hel del (ökande) biltrafik. De befintliga tågen är fullsatta idag, och det ska byggas enormt många nya bostäder. Eftersom de nya tågen inte kan vara längre än dagens, kan de inte heller ta så mycket mer folk per tåg. Att låta de gå oftare är förstås planen, frågan är hur ofta de kan gå efter Djursholms Ösby. Kapar man 670 vid Arninge tappar också Vaxholm en buss för alla skolbarn som åker till/från Roslags Näsby. För att inte tala om alla turister och de som ska ut med båtarna.

Men som sagt, det lär inte ligga med i denna sk satsning ändå.

Ersa

#10
Danderyd behövs helt klart byggas ut, gärna över E18, vilket man diskuterat i årtionden. Däremot kan bussterminalen på Tekniska högskolan inte byggas ut mera, och visst är den på bristningsgränsen idag. I teorin kan både 676 och 670 ha dubbla hållplatser idag, men vid 639 går det inte att lasta två bussar vid denna linjes hållplats. Alltså underdimensionerat redan idag.
Att dessutom ha bussar parkerade i allén mitt på Valhallavägen mitt på dagarna, känns väldigt otidsenligt. Många av dem (iaf en del av 639-bussarna) får ju inte ens plats att parkera där, utan måste redan under detta avtal tommas norrut efter avslutad morgonpass.
Så logiskt sett borde väl i så fall 639 kapas till Danderyd, då Tekniska egentligen bara är dimensionerad för två tyngre linjer.

Hur som helst tror jag att Arninge resecentrum blir ett lyft för trafiken i allmänhet för hela regionen. Det är ju trots allt i sisådär 15 år denna fråga diskuterats, och det är härligt att se att det nu äntligen byggs! :)

virtual1

Och som vanligt nämns inte ett skit i Huddinge som typ inte justerat sitt rätt enkla linjenät nämnvärt de sista 20 åren...

Ersa

Citat från: virtual1 skrivet 29 juni 2018, 08:25:52 AM
Och som vanligt nämns inte ett skit i Huddinge som typ inte justerat sitt rätt enkla linjenät nämnvärt de sista 20 åren...

De lokala politikerna kanske inte är lika vakna där, detta valår? Eller så finns det där kanske inte samma behov av akuta problem att ta tag i, på samma sätt?

Ulf Berlin

Citat från: virtual1 skrivet 29 juni 2018, 08:25:52 AM
Och som vanligt nämns inte ett skit i Huddinge som typ inte justerat sitt rätt enkla linjenät nämnvärt de sista 20 åren...
Nämn några exempel som du skulle vilja ha genomförda?/Ulf

Nico

Citat från: virtual1 skrivet 29 juni 2018, 08:25:52 AM
Och som vanligt nämns inte ett skit i Huddinge som typ inte justerat sitt rätt enkla linjenät nämnvärt de sista 20 åren...

De enda större och mera radikala linjenätsförändringarna på många år var väl innerstan och Lidingö i samband med E22-avtalet och att SL tog nr i 40-serien för pendeltågen i nästan samma veva. I övrigt så handlar förändringar i SL-trafiken i huvudsak om förbättringar och handpåläggning. Sådant görs sällan med storsläggan då det handlar om att trafiken ska fungera och även igenkänningsbar. Man ändrar ju inte sträckningar på linjer utan orsak.

Huddinge kommer väl bli mer aktuellt när man fortsätter att omdana runt Flemingsbergs station, men tills dess finns väl inga större behov. Ansluter mig därför här till tidigare frågeställare, dvs. vad är det som är så fel med just Huddinges linjenät att det krävs större förändringar (små justeringar har ju vid behov gjorts av och till under åren, typ 704:s ändrade väg till Björnkulla) av det? Är det sedan någon större skillnad på hur linjenätet sedan hanterats i Huddinge i jämförelse med övriga länet?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman