VDL levererar BRT-fordon till Helsingborgsexpressen

Startat av Skånebussen, 25 juni 2018, 19:37:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Skånebussen

Då var det klart, det blir VDL-BRT-Citeor till Helsingborgsexpressen. Således den särskilda BRT-anpassade modellen och resultatet blir då något som påminner om t.ex SDX i Las Vegas med sina 18-meters Wright StreetCar RTV.

https://www.bussmagasinet.se/2018/06/ny-elbussframgang-for-vdl-i-sverige-levererar-helsingborgs-superbussar/

Gano

Citat från: Skånebussen skrivet 25 juni 2018, 19:37:12 PM
Då var det klart, det blir VDL-BRT-Citeor till Helsingborgsexpressen. Således den särskilda BRT-anpassade modellen och resultatet blir då något som påminner om t.ex SDX i Las Vegas med sina 18-meters Wright StreetCar RTV.

https://www.bussmagasinet.se/2018/06/ny-elbussframgang-for-vdl-i-sverige-levererar-helsingborgs-superbussar/

Kul med något annat än MAN till Helsingborg. VDL ledbuss är något nytt i Sverige, spännande!

Bussmicke

Citat från: Gabriel N skrivet 26 juni 2018, 12:00:02 PM
Kul med något annat än MAN till Helsingborg.

Håller verkligen med, äntligen inte MAN :)

Citat från: Gabriel N skrivet 26 juni 2018, 12:00:02 PM
VDL ledbuss är något nytt i Sverige, spännande!

Medhåll.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Leif D

Blev lite nyfiken...   Fast inte är väl VDL så nytt i Sverige, finns ju massvis som rullar...   MAN fast på Hollänska, säkert lika bra bussar dessa VDL.

Dock tar man sig ju för pannan när man läser den länkade artikeln...
"– Det är ett tufft klimat och vi kommer att ha Webastovärmare i bussarna. Det är en svår balans med nollutsläpp, tufft klimat och värmebehov. Men jag är övertygad om att vi kommer att klara det. Inte minst därför att det finns så mycket kunnande och kompetens inom VDL-koncernen med dess nästan 100 företag inom en rad områden, inte bara busstillverkning."

Tror fasen de är tufft klimat, men varför behöver man diselvärmare ?? Kan det vara så att strömmen inte räcker till i batterierna tro ...
Tydligen ingen som hört talas om kontaktledning, har man det, så behövs inga dieselvärmare, för då räcker strömmen hela vägen, även i kallt klimat.
Nåja, verkligheten kommer väl ifatt dessa nytänkare också, en vacker dag, på skattebetalarnas bekostnad.
;-)

Anders N

 Att ha något biobränsle för att värma bussen kanske är ett rimligt pris att betala för att slippa hänga upp en kontaktledning?

Bussmicke

Bra skrivet Leif, Trådbuss är vad som gäller.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

buskörare

Citat från: Leif D skrivet 16 juli 2018, 19:30:31 PM
Blev lite nyfiken...   Fast inte är väl VDL så nytt i Sverige, finns ju massvis som rullar...   MAN fast på Hollänska, säkert lika bra bussar dessa VDL.

Dock tar man sig ju för pannan när man läser den länkade artikeln...
"– Det är ett tufft klimat och vi kommer att ha Webastovärmare i bussarna. Det är en svår balans med nollutsläpp, tufft klimat och värmebehov. Men jag är övertygad om att vi kommer att klara det. Inte minst därför att det finns så mycket kunnande och kompetens inom VDL-koncernen med dess nästan 100 företag inom en rad områden, inte bara busstillverkning."

Tror fasen de är tufft klimat, men varför behöver man diselvärmare ?? Kan det vara så att strömmen inte räcker till i batterierna tro ...
Tydligen ingen som hört talas om kontaktledning, har man det, så behövs inga dieselvärmare, för då räcker strömmen hela vägen, även i kallt klimat.
Nåja, verkligheten kommer väl ifatt dessa nytänkare också, en vacker dag, på skattebetalarnas bekostnad.

VDL ledvagn är väl inte så vanliga här? Korta och boggi inte lika ovanliga.

Skånebussen

Vad som är intressant med dessa nya fordon är att det innebär återinförande av eldrift på linje 1 - linjen kördes ju elektriskt 1906-1967, först i HRRJs regi och senare HSS.

Det vore bra med elektrisk värme i de nya VDLerna men då får man definitivt satsa på kontaktledning, åtminstone längs delar av sträckan. Däremot är eldriften helt rätt, linjen har varit elektrisk innan så det är bra att detta återställs.

Gano

Citat från: Skånebussen skrivet 18 juli 2018, 14:18:14 PM
Vad som är intressant med dessa nya fordon är att det innebär återinförande av eldrift på linje 1 - linjen kördes ju elektriskt 1906-1967, först i HRRJs regi och senare HSS.


Samtidigt som det är bra med Helsingborgsexpresen känns det som de andra stadsbusslinjerna glöms bort vid sidan av. (2, 3, och 4an) Åker själv med fyran och att man prioriterar 1an är bra men det glöms hur många fullsatta 4or som det går på dagarna.
Nu är jag inte insatt i detta men vore det inte värt att satsa på att 1an, 2an, 3an och 4an ska köra nästan uteslutande med ledbuss. Tror att fler Helsingborgare skulle nyttja det istället för att bygga om hela centrum.

Skånebussen

2an skall bli HelsingborgsExpressen år 2023.

Det är ju lämpligt att ställa om högbelastade linjer till HEX snarare än att "bara" sätta in ledbussar även om det sistnämnda kan vara lämpligt för att öka kapaciteten på kort sikt.

Sedan har jag för mig att det finns en HEX3 också med i planerna. Skulle inte förvåna mig om det blir en fordonsrockad där HEX2 får HEX1s ledvagnar och nya dubbelledade saker sätts in på den sistnämnda. Jag får en känsla av att valet på VDL beror på att de ligger längre fram på elbussfronten än Van Hool och att man inte vågat sig på helelektriska batteri-ExquiCity som tidig kund ännu.

Visserligen kan man konstatera att 1an ursprungligen körts med antingen enkel F-vagn eller med F-vagn och S1-släp, senare enkelvagnar CR76 m.fl, ett tag gick det ledvagnar på linjen (innan Arriva tog över 2005) och sedan lite omväxlande mellan boggi- eller standardvagnar och att det gör att VDL-valet stämmer bra med linjen.

Längsta fordonskombinationen på linjen har varit 10,8-meters-F-vagn med S1-släp av motsvarande längd sommartid.

Något säger mig att HEX kommer att bli succé och jag skulle räkna med åtminstone tre sådana linjer, eventuellt fyra i framtiden.