GS B41: Omtyckt busstyp i Göteborg

Startat av Gunnar D, 23 juni 2018, 13:23:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



B41 363 stannar till vid hållplats Granåsgatan våren 1978.
Scania CR111M genomgick en ganska stor positiv utveckling mellan 1971 till 1978.

Denna bild finns på sidan 299 i den förnämliga "Zeppelinare, Limpor och Mustanger" av Stig Hammarson. Dock är fotografens namn där fel ty det var jag som tog bilden.

Mvh Gunnar

Jonas Gustafsson

Trevligt!
Hållplats Granåsgatan försvann vid någon utglesning av hållplatserna, men var vid tiden för bilden mina blivande svärföräldrars närmaste hållplats och min blivande hustru var precis född...
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Björn Forslund

Trevlig bild, levererades alla GS CR111:or i den nya färgsättningen? När övergav man den gamla blå i två toner? Början på 70-talet?

S Svensson

GS fick en liten serie Scania CR 110M som kallades B37 och nr 302-317. Dessa vill jag minnas var i gamla färgsättningen. Nästa leverans var 318-322(5 st) i nya färgsättniingen. B37 301 är udda och kallades tidigare 331.
Nästa serie CR110M var B41-351-390 som hade nya färgsättningen. Om jag kommer ihåg rätt så hade B37 oriiginal växellåda och B41 hade en ZF växellåda.
Sedan fanns det fem st B34(831-835) som var Volvo B59 i en modifierad form.Sista nr var 835 och denna hade nya färgsättningen med lila tak. Detta slopades i senare leveranser.

Gunnar D

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 26 juni 2018, 22:58:43 PM
Trevligt!
Hållplats Granåsgatan försvann vid någon utglesning av hållplatserna, men var vid tiden för bilden mina blivande svärföräldrars närmaste hållplats och min blivande hustru var precis född...
//Jonas G
Hållplatsen försköts senare något söderut och fick namnet "Backa Folkets Hus" och försvann i samband med stombusstrafikens införande.
Observera den annorlunda typen av vänthall som fanns i Backa ett antal år.

Citat från: S Svensson skrivet 27 juni 2018, 11:28:56 AM
GS fick en liten serie Scania CR 110M som kallades B37 och nr 302-317. Dessa vill jag minnas var i gamla färgsättningen. Nästa leverans var 318-322(5 st) i nya färgsättniingen. B37 301 är udda och kallades tidigare 331.
Nästa serie CR110M var B41-351-390 som hade nya färgsättningen. Om jag kommer ihåg rätt så hade B37 oriiginal växellåda och B41 hade en ZF växellåda.
Sedan fanns det fem st B34(831-835) som var Volvo B59 i en modifierad form.Sista nr var 835 och denna hade nya färgsättningen med lila tak. Detta slopades i senare leveranser.
Ja, B37 318-322 kom i mars 1977 och var de första av GS CR111M (som de ju var) som hade den nya färgsättningen. B37 301 hade väl beteckningen B49 331 när den kom sep 1974.
B34 835 var alltså det första av GS fordon som hade den nya färgsättningen och den levererades 1976. Länk här till tidigare tråd:

https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,62496.msg441122.html#msg441122

/Gunnar

M

Kommer ihåg domdär , rostade kraftigt. Kommer ihåg en när vänster framhjul fjädrade så var det inte fjädringen utan hela hjulhuset som fjädrade. Man kunde se marken i skarven bakom hjulhuset.

/M

Lars-Håkan_E

Citat från: M skrivet 27 juni 2018, 19:56:33 PM
Kommer ihåg domdär , rostade kraftigt. Kommer ihåg en när vänster framhjul fjädrade så var det inte fjädringen utan hela hjulhuset som fjädrade. Man kunde se marken i skarven bakom hjulhuset.

/M

Ja CR 76 o 110 rostade, när 111:orna kom hade man ju börjat med Dinitrolbehandling och de 111:or jag varit i kontakt med (och det är ett par 100:a) rostade inte speciellt mer än någon annan buss.

Men bussarna till Göteborg kanske var av någon serie som inte var behandlade?

M

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 27 juni 2018, 20:38:43 PM
Ja CR 76 o 110 rostade, när 111:orna kom hade man ju börjat med Dinitrolbehandling och de 111:or jag varit i kontakt med (och det är ett par 100:a) rostade inte speciellt mer än någon annan buss.

Men bussarna till Göteborg kanske var av någon serie som inte var behandlade?

De jag tänkte på var 110,or första halvan av 70 talet.

/M

Lars-Håkan_E

Citat från: M skrivet 28 juni 2018, 04:20:39 AM
De jag tänkte på var 110,or första halvan av 70 talet.

/M

Ja och 110L kunde gå i två delar när man lyfte dem på verkstad.
Dock upphörde de flesta sådana problem i o m 111 serien, även om dem (och 112 or) gärna rostade i och kring motorluckorna.

Volvo hade sina mer långdragna problem med klena Säfflekarosser som sprack så -70 talet var spännande :-)

S Svensson

De CR111M som kom först till GS rostade. Men tydligen försöktes det att laga dessa. Jag tittade på några när luckorna var öppna.
Vad gäller  personbilar så rostade Volvo 240/260 mycket de första åren. De rostade faktiskt innan de lämnat fabriken.
ytbehandling, betningsbad, plåt som inte var behandlad och även plåt som hade legat i hop med salt.

Troligen var det så att själva ytbehandlingen inte fungerade på CR76/110.Sedan påstod man på Scania att de var byggda för 6-8 år.

Men jag hoppas att fordonen fungerar bättre numera. När jag själv besiktigade min bil (årg 2001) hade den ingen rost. Men man påstod att vissa bilmärken rostar pg av dålig plåt.

Björn Forslund

CR76-CR110-CR111 var konstruktioner som var lätta (tonnet mindre än Capitolen) men samtidigt optimerade och ömtåliga vad gäller rost och kollisionsskador. Hela konstruktionen inklusive ytterplåtarna av aluminium var bärande. Rambalkar i egentlig mening fanns inte.
Rostskyddet var inte bra, åtminstone de första åren. Men en del CR76 rullade upp mot 20 år så man kan anta att vissa trafikbolag utförde rostskyddsbehandling.

Lars-Håkan_E

Citat från: S Svensson skrivet 28 juni 2018, 11:37:18 AM
De CR111M som kom först till GS rostade. Men tydligen försöktes det att laga dessa. Jag tittade på några när luckorna var öppna.
Vad gäller  personbilar så rostade Volvo 240/260 mycket de första åren. De rostade faktiskt innan de lämnat fabriken.
ytbehandling, betningsbad, plåt som inte var behandlad och även plåt som hade legat i hop med salt.

Jag ägde två tidiga 245:or, en ljusgrön -75 och en orange -76.

75:an rostade något otroligt, överallt t.om på taket, 76:an var i princip helt rostfri

zjbus

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 28 juni 2018, 15:37:38 PM
Jag ägde två tidiga 245:or, en ljusgrön -75 och en orange -76.

75:an rostade något otroligt, överallt t.om på taket, 76:an var i princip helt rostfri
De första 240:orna var riktigt rostbenägna till skillnad mot föregångaren 140:orna men Volvo fick ju ordning på rostproblemen senare.