GS B38: Ingen omtyckt busstyp i Göteborg

Startat av Gunnar D, 23 juni 2018, 13:12:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



B38 271 har stannat till vid en hållplats i västra Göteborg våren 1978. Men vilken?
Hela Volvo B59 konceptet, inte omtyckt!

Mvh Gunnar

AO

Hur kommer det sig att den inte var omtyckt?

Harald Nordius

Citat från: Gunnar D skrivet 23 juni 2018, 13:12:11 PM
B38 271 har stannat till vid en hållplats i västra Göteborg våren 1978. Men vilken?
Inte helt säker men jag tippar att det är Fiskebäcksskolan man ser till vänster.

Gunnar D

Citat från: AO skrivet 24 juni 2018, 00:09:54 AM
Hur kommer det sig att den inte var omtyckt?
Instabil framvagn och bakdörrarna kunde fastna i kantstenen vid hpl enligt uppgift.

Citat från: Harald Nordius skrivet 24 juni 2018, 07:13:31 AM
Inte helt säker men jag tippar att det är Fiskebäcksskolan man ser till vänster.
Låter helt rimligt särskilt när exponeringen intill är från hpl Västes Gata. Tack!

/Gunnar

Gelgamesh

Tack än en gång för en rejäl nostalgikick. 1978 var året då vi flyttade till Flatås. Blev även i ganska stor omfattning bussburna då farsan sålde bilen för att skaffa båt. Båten låg i Fiskebäck och handlade gjorde vi antingen på Radiotorget eller Frölunda Torg. Likaså började ju många andra turen även med en kort tur med 95:an till Marklandsgatan.

Inte för att jag är någon med särskilt bra minne, men i vissa fall har jag en oförklarlig förmåga att komma ihåg väldigt gamla regnummer och telefonnummer o.d. Och just denna bussen vill jag tro är bekant, även om det kan vara en efterkonstruktion. Minns att jag tyckte dessa bussar var lite mer spännande som barn. Men det är väl nostalgi det också. De bussar jag åkt mest med är förstås åttiotalets vanligaste modell på 95:an. Minns inte namnet nu, men det var de där B58/B10.orna med extra hög "panna" på taket. Var det möjligen Wiima-kaross på dessa?

Har inte åkt med 95:an sedan 1989 men skulle troligen kunna gissa rätt om någon ledde ombord mig med förbundna ögon.

Tack för den bilden! Kanske sitter jag och farsan ombord, rustade med bottenfärg och smörgås med prickekorv.

Gunnar D

Citat från: Gelgamesh skrivet 28 juni 2018, 11:34:34 AM
Tack än en gång för en rejäl nostalgikick. 1978 var året då vi flyttade till Flatås. Blev även i ganska stor omfattning bussburna då farsan sålde bilen för att skaffa båt. Båten låg i Fiskebäck och handlade gjorde vi antingen på Radiotorget eller Frölunda Torg. Likaså började ju många andra turen även med en kort tur med 95:an till Marklandsgatan.

Inte för att jag är någon med särskilt bra minne, men i vissa fall har jag en oförklarlig förmåga att komma ihåg väldigt gamla regnummer och telefonnummer o.d. Och just denna bussen vill jag tro är bekant, även om det kan vara en efterkonstruktion. Minns att jag tyckte dessa bussar var lite mer spännande som barn. Men det är väl nostalgi det också. De bussar jag åkt mest med är förstås åttiotalets vanligaste modell på 95:an. Minns inte namnet nu, men det var de där B58/B10.orna med extra hög "panna" på taket. Var det möjligen Wiima-kaross på dessa?

Åkte själv förbi hpl på bilden igår med linje 90 och kunde då konstatera att det är hpl Fiskebäcksskolan.
Den busstyp du syftar på var GS B47 Volvo B10M/Wiima som var vanlig bl.a. i detta område under 80-talet.

/Gunnar

S Svensson

De 5 lokalvagnar van Hool insattes vid leveransen på linje 62. Samtidigt pågick arbeten med motorvägsbyggandet där så bussarna fastnade ibland med "magen" vilket orsakade skada.
B5959 275-279 van Hool, och B59 831-835 var en modifierad variant av B59.

Gunnar D

Citat från: S Svensson skrivet 30 juni 2018, 17:23:18 PM
De 5 lokalvagnar van Hool insattes vid leveransen på linje 62. Samtidigt pågick arbeten med motorvägsbyggandet där så bussarna fastnade ibland med "magen" vilket orsakade skada.
B5959 275-279 van Hool, och B59 831-835 var en modifierad variant av B59.

Var det bygget på Rv40 vid Kallebäck?
GS B38 (Volvo B59/VanHool) hade väl invnr 271-275, dock.

Se tidigare tråd om den första tiden på linje 62 bl.a.:

https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,58100.msg414975.html#msg414975

/Gunnar