Hornsberg för 50 år sedan

Startat av Gunnar D, 21 juni 2018, 10:08:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Bärgningsbil H292 431 (f.d. H9) omgiven av H20 5223 och H21 5392. Att 5223 är skyltad "6" är nog logiskt men 5392 skyltad "11 B" känns riggat.
Hornsbergshallen 21 juni 1968.

Mvh Gunnar

zjbus

Intressant, bärgningsbil i egen regi som dessutom nästan var veteran redan då.
Vad är det för fordon bakom bärgaren, jeep?
mvh zjbus

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 21 juni 2018, 10:08:39 AM


Bärgningsbil H292 431 (f.d. H9) omgiven av H20 5223 och H21 5392. Att 5223 är skyltad "6" är nog logiskt men 5392 skyltad "11 B" känns riggat.
Hornsbergshallen 21 juni 1968.

Mvh Gunnar

Två H20 demonterades som reservdelar till bokbussarna. Har för mig att 5223 var en av dem och slapp då alltså följa med till Pakistan. Tyvärr så slapp inte H21 5392 det...

/Mr H

WalleW

Citat från: zjbus skrivet 21 juni 2018, 10:27:02 AM
Intressant, bärgningsbil i egen regi som dessutom nästan var veteran redan då.
Vad är det för fordon bakom bärgaren, jeep?
mvh zjbus
Bakom bärgaren står en Land-Rover, som jag minns väl, med en typ av hytt som jag aldrig har sett på
någon annan L-R. Sannolikheten för att den är bättre isolerad än L-R´s originalhytt är mycket stor... :)

/   M v h   Walle

zjbus

Citat från: WalleW skrivet 21 juni 2018, 13:46:59 PM
Bakom bärgaren står en Land-Rover, som jag minns väl, med en typ av hytt som jag aldrig har sett på
någon annan L-R. Sannolikheten för att den är bättre isolerad än L-R´s originalhytt är mycket stor... :)

/   M v h   Walle
Tackar för info, du eller någon annan har inget foto på den?
mvh zjbus

WalleW

Tyvärr har jag ingen bild på den, men någonstans i bild-skatten hos någon
forumist finns den nog...

/   M v h   Walle

Mr G

Citat från: Gunnar D skrivet 21 juni 2018, 10:08:39 AM
5392 skyltad "11 B" känns riggat.
Hornsbergshallen 21 juni 1968.

Mvh Gunnar

Kanske kan den ha gått som ersättning för tunnelbanan?
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 21 juni 2018, 17:57:03 PM
Kanske kan den ha gått som ersättning för tunnelbanan?

Möjligen, men spontant tänkte jag att någon gammal Blackebergsbo ville leka lite.

/Gunnar

Fredsduvan

Citat från: WalleW skrivet 21 juni 2018, 13:46:59 PM
Bakom bärgaren står en Land-Rover, som jag minns väl, med en typ av hytt som jag aldrig har sett på
någon annan L-R. Sannolikheten för att den är bättre isolerad än L-R´s originalhytt är mycket stor... :)

/   M v h   Walle

Kanske det är så enkelt att det inte är en Land-rover utan konkurenten Austin. Dom gjorde också 4x4 bilar som var snarlika Land-rover men mycket mer tekniskt avancerade. Googla bilder på "Austin Gipsy"

K R

Citat från: Fredsduvan skrivet 27 juni 2018, 13:16:05 PM
Kanske det är så enkelt att det inte är en Land-rover utan konkurenten Austin. Dom gjorde också 4x4 bilar som var snarlika Land-rover men mycket mer tekniskt avancerade. Googla bilder på "Austin Gipsy"

Hej!

Ett icke oävet förslag i och för sig! Men jag går nog mer på Land Rover-teorin.
Detta p g a p-ljuslampans placering i framskärmen och detta med att framskärmen inte verkar "sträva framåt" som den gör på Austin Gipsy.

Hytten på denna A11012 skulle möjligen kunna vara från Be-Ge karosserifabrik i Oskarshamn, detta som replik på WalleW:s funderingar.

mvh K R

Fredsduvan


WalleW

Citat från: Fredsduvan skrivet 27 juni 2018, 15:23:19 PM
http://www.tow.se/oldcarovsorlr/ovsorlr-000-s5702.htm
Skulle kunna vara en sådan här Land-Rover.

Jomenvisst! En får tacka för länken! Jag vill minnas att den såg ut så i "helfigur"  :)
Baktill tror jag den hade stativ för gasflaskor och annan svetsutrustning...

/   M v h   Walle


Viking

Här hittade jag en sentida släkting till Land Rovern ovan, förmodligen ersättaren.
Den tillhörde Hornsberg och vi använde den under Spårvägens dag 1985 i Kungsträdgården.



//Viking

Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

WalleW

Citat från: Viking skrivet 19 juli 2018, 13:23:32 PM
Här hittade jag en sentida släkting till Land Rovern ovan, förmodligen ersättaren.
Den tillhörde Hornsberg och vi använde den under Spårvägens dag 1985 i Kungsträdgården.



//Viking

Trevlig bild  :) !

Jag såg även denna L-R live några gånger när det begav sig.
Imponerande "roo-bar" om uttrycket tillåts... :D

/   M v h   Walle