Elbussar i Östersund [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 17 juni 2018, 01:14:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Sedan mars i år rullar tre Scania Citywide elbussar på linje 6 i Östersund, Nettbuss 175-177. I vinter ska det komma ytterligare tre. Den 13 juni tog jag lite bilder på de båda som var i trafik den dagen.


175 på Kyrkgatan


177 på Ringvägen


177 på Rådhusgatan


175 på Rådhusgatan


177 på Ringvägen


175 på Kyrkgatan


177 på Kyrkgatan


177 på Kyrkgatan


1896

Fina bilder Bernt.  :)  Det är säkert jätteviktigt att man hittar ett sätt att byta ut Diesel drivna bussar, men jag tycker att det börjar att bli tröttsamt när varje stad håller på med olika experiment/alternativ, ofta småskaligt, och när varje stad har sin egen slogan på bussidorna, som förmedlar: "-Titta på oss, vad miljövänliga vi är."  :P

M. Larsson

Just nu är det bara två bussar i trafik. Den tredje har något problem med luftkonditionering och väntar på att Scania åtgädar det.

Ett annat problem är att en del förare inte klarar av att ladda elbussarna, eller inte vill köra dem. Då byts de mot vanliga gula bussar. På söndagar och helger låter man elbussarna stå: det finns ingen personal i depån på förmiddag, och ingen kan hjälpa till vid eventuella problem.

Walter

Citat från: M. Larsson skrivet 19 juni 2018, 21:56:12 PM
Just nu är det bara två bussar i trafik. Den tredje har något problem med luftkonditionering och väntar på att Scania åtgädar det.

Ett annat problem är att en del förare inte klarar av att ladda elbussarna, eller inte vill köra dem. Då byts de mot vanliga gula bussar. På söndagar och helger låter man elbussarna stå: det finns ingen personal i depån på förmiddag, och ingen kan hjälpa till vid eventuella problem.

Visste inte man helt enkelt kunde vägra köra ett visst fordon så länge man fått utbildning etc. 
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Jag förstår inte riktigt den där delen med att vissa förare inte klarar av att ladda bussarna. Laddas bussarna i Östersund på ett krångligare sätt än t.ex i Umeå och andra ställen, där man bara parkerar i avsedd ruta?

busseriresa

Kommer inte riktigt ihåg om det var Peter Ödén som informerade om ett bra tag sedan att en eller ett par el-bussar skulle köras på prov i Gävle.
När är det möjligen aktuellt? Ngn som vet?

M. Larsson

Citat från: Ersa skrivet 20 juni 2018, 07:55:52 AM
Laddas bussarna i Östersund på ett krångligare sätt än t.ex i Umeå och andra ställen, där man bara parkerar i avsedd ruta?
Just att parkera i avsedd ruta kan bli ett problem, inte alla lyckas göra det från första försöket. Ibland krånglar laddningen, då får man stänga av huvudströmmen och eventuellt flytta bussen fram och tillbaka. Och man har inte så mycket tid på sig.

Ersa

Citat från: M. Larsson skrivet 21 juni 2018, 06:33:13 AM
Just att parkera i avsedd ruta kan bli ett problem, inte alla lyckas göra det från första försöket. Ibland krånglar laddningen, då får man stänga av huvudströmmen och eventuellt flytta bussen fram och tillbaka. Och man har inte så mycket tid på sig.

Men jag undrar ändå varför inga dylika problem dykt upp i t.ex Umeå.

igel

Citat från: Kung Vasa skrivet 17 juni 2018, 12:08:01 PM
Fina bilder Bernt.  :)  Det är säkert jätteviktigt att man hittar ett sätt att byta ut Diesel drivna bussar, men jag tycker att det börjar att bli tröttsamt när varje stad håller på med olika experiment/alternativ, ofta småskaligt, och när varje stad har sin egen slogan på bussidorna, som förmedlar: "-Titta på oss, vad miljövänliga vi är."  :P
Var det inte just Östersund som experimenterade med biogas.

M. Larsson

Citat från: Ersa skrivet 21 juni 2018, 08:30:44 AM
Men jag undrar ändå varför inga dylika problem dykt upp i t.ex Umeå.
Kanske högre krav på förare i Umeå för att köra stadstrafik? I Östersund är det inte speciellt trångt på vägarna, så förarna slappnar av; när det är dags att ladda elbuss, hamnar bussen i fel läge och det blir problem med laddning. Det räcker att en förare under dagen inte vill köra elbuss. Då ringer h*n depån och begär bussbyte, och elbussen blir stående resten av dagen. Ibland byter man buss redan vid vagnuttag på morgon.

Ersa

Nej, det stämmer inte direkt. Umeå är nog en av de svenska städer som har några av de bredaste gatorna och mest generöst utrymme för tätortsbussarna. Få fordonsskador, låg personalomsättning och överlag glada nöjda medarbetare är annat jag minns från den stadens tätortstrafik. Däremot flyttade jag från Umeå innan elbussarna kom, så den tekniken har jag ingen koll på.
Därav mina frågor om varför tekniken verkar fungera bra i vissa städer, men märkligt nog inte i andra.

M

Är det någon som vet den tekniska specen för dessa fordon ?

/M