Lite Swebushistoria 67

Startat av Bussmicke, 15 juni 2018, 11:51:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Jag har ett vagt minne av att det fanns önskemål om att återuppta serien.

Del 66 här, saknade dock nummer.







//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Matte

För min del får du gärna fortsätta med dina historia inlägg du gjort tidigare.

zjbus

Mycket trevligt, riktigt snyggt lackerade till skillnad mot Swebus standardlackering.

Walter

Kan inte vänta på nästa!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

zjbus

Citat från: Walter skrivet 15 juni 2018, 20:00:09 PM
Kan inte vänta på nästa!
Instämmer helt med föregående talare och gärna SJ bussar också Micke om du har det i dina arkiv.
Mvh zjbus

Knallhatt

Citat från: zjbus skrivet 15 juni 2018, 12:05:55 PM
Mycket trevligt, riktigt snyggt lackerade till skillnad mot Swebus standardlackering.

Den här lackeringen hade inget med Swebus att göra. De två översta bilderna visar GL (Göteborg Lokaltrafik) färger. Den understa bilder är Bohustrafikens färger. Det var Bohustrafiken som införde den på alla bussar och även vissa tåg i Bohuslän.

Bohustrafiken, GL (Göteborg Lokaltrafik), Stadstrafiken (huvudmannen för stadsbussarna och spårvagnarna i Göteborg), ÄLAB (Älvsborgs Länstrafik) och Länstrafiken i Skaraborg gick senare ihop till Västtrafik efter länsreformen. Alla bolag hade sin design.

Att det sedan ofta var bussar från Swebus som var målade i dessa färger är en annan historia men det var inte Swebus som tog fram dessa.

zjbus

Citat från: Knallhatt skrivet 17 juni 2018, 14:21:59 PM
Den här lackeringen hade inget med Swebus att göra. De två översta bilderna visar GL (Göteborg Lokaltrafik) färger. Den understa bilder är Bohustrafikens färger. Det var Bohustrafiken som införde den på alla bussar och även vissa tåg i Bohuslän.

Bohustrafiken, GL (Göteborg Lokaltrafik), Stadstrafiken (huvudmannen för stadsbussarna och spårvagnarna i Göteborg), ÄLAB (Älvsborgs Länstrafik) och Länstrafiken i Skaraborg gick senare ihop till Västtrafik efter länsreformen. Alla bolag hade sin design.

Att det sedan ofta var bussar från Swebus som var målade i dessa färger är en annan historia men det var inte Swebus som tog fram dessa.
Bilderna ovan på swebussarna var snyggt lackerade till skillnad mot swebus standardlackering, det hade väl delvis med swebus att göra då det väl var en del i avtalet med dom och respektive huvudman.

Bussmicke

Göteborgsregionens Lokaltrafik till och med.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Citat från: zjbus skrivet 17 juni 2018, 14:46:57 PM
Bilderna ovan på swebussarna var snyggt lackerade till skillnad mot swebus standardlackering, det hade väl delvis med swebus att göra då det väl var en del i avtalet med dom och respektive huvudman.
Naturligtvis var det en del av avtalet mellan Swebus och respektive huvudman, men det som avsågs var nog att det hade blivit likadant om en annan entreprenör kört trafiken och att lackeringen därmed inte var något specifikt för Swebus.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk