Linje 64 i Sthlm?

Startat av virtual1, 13 juni 2018, 15:57:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1


WalleW

Någonstans ifrån har jag hört att just denna bild är arrangerad av
Scania-Vabis för att framhäva Metropolens osannolikt snäva sväng-/vändradie.
Den samlade historiska kunskapen här på forumet vet med säkerhet hur det
förhåller sig med det...

Som barn åkte jag ofta 64:an från Fridhemsplan till Vantörsvägen, därefter
en kort promenad till Nejlikevägen 18 där min far och en arbetskamrat mekade
med bilar och mc. Hemresan gick lika ofta med spårvagnslinje 13 från Fruängen,
lite längre att gå, men inget man ojade sig över då... :)

/   M v h   Walle

Greger Larsson

Den länkade Metropolbilden togs inför Scanias hundraårsjubileum 1991 och är i högsta grad arrangerad. Det är alltså Scaniamuseets renoverade Metropol som placerats i tidsenlig miljö.

Mr G

Klart irriterande att se den bilden med det felaktiga typsnittet bussen har på linjerullarna. Behövs inte mycket erfarenhet för att se att bilden är fejkad. Inte tagen längs 64:ans linjesträckning, eller 70:s som den är skyltad på sidan. Saknar turbricka och har endast några barn som passagerare. Barnen dessutom medvetna att de blir fotograferade. Nya bilar i bakgrunden. Hade man velat ta en autentisk bild hade det inte varit svårt att göra det bättre.
吉先生

Ersa

Citat från: Mr G skrivet 13 juni 2018, 22:53:43 PM
Klart irriterande att se den bilden med det felaktiga typsnittet bussen har på linjerullarna. Behövs inte mycket erfarenhet för att se att bilden är fejkad. Inte tagen längs 64:ans linjesträckning, eller 70:s som den är skyltad på sidan. Saknar turbricka och har endast några barn som passagerare. Barnen dessutom medvetna att de blir fotograferade. Nya bilar i bakgrunden. Hade man velat ta en autentisk bild hade det inte varit svårt att göra det bättre.

Hade det varit i Storbritannien hade man gjort allt så autentiskt som möjligt. Men här i Sverige har vi inget intresse för helheten, så här räcker oftast lite lat halvmesyr. Tyvärr.

virtual1

Citat från: Greger Larsson skrivet 13 juni 2018, 19:27:10 PM
Den länkade Metropolbilden togs inför Scanias hundraårsjubileum 1991 och är i högsta grad arrangerad. Det är alltså Scaniamuseets renoverade Metropol som placerats i tidsenlig miljö.

Makes sense, för det var en väldigt udda rutt annars...