Rödrygg vid Slussen 13 juni 1967

Startat av Gunnar D, 13 juni 2018, 14:38:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Lite rörigt vid Slussen 13 juni 1967 med ombyggnad inför Dagen H. Metropolen gör sig fint i stadsmiljön.

Mvh Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 13 juni 2018, 14:38:56 PM


Lite rörigt vid Slussen 13 juni 1967 med ombyggnad inför Dagen H. Metropolen gör sig fint i stadsmiljön.

Mvh Gunnar

Antar att den går på linje 10. Du verkar ha fångat en Metropol med Capitolframdörrar (H21-22).
Trevlig bild!

//Mr H

HJP

Citat från: Mr H skrivet 13 juni 2018, 15:32:29 PM
Du verkar ha fångat en Metropol med Capitolframdörrar (H21-22).
****
Hur ser du det?  ???

Mr H

Citat från: HJP skrivet 13 juni 2018, 16:20:47 PM
****
Hur ser du det?  ???

Om du zoomar in i bilden så ser du de bredare dörrrutorna dessutom  med rak nederdel.

/Mr H

WalleW

Jättefin levande bild...
...med en favoritbuss och en riktig jänkare... :D

/   M v h   Walle

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 13 juni 2018, 15:32:29 PM
Antar att den går på linje 10. Du verkar ha fångat en Metropol med Capitolframdörrar (H21-22).


Säkert linje 10. Gick igenom Metropolbilder för att kunna identifiera sådana med Capitolframdörrar
och fann att 5079 och 5107 tycks ha haft dylika. Nog ganska sällsynt.

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 14 juni 2018, 09:55:56 AM
Säkert linje 10. Gick igenom Metropolbilder för att kunna identifiera sådana med Capitolframdörrar
och fann att 5079 och 5107 tycks ha haft dylika. Nog ganska sällsynt.

/Gunnar

Har för mig att det fanns åtminstone en Metropol som även hade bakdörrar modell Capitol.
Den Metropol som Spårvägsmuseet anskaffade för att plocka delar på till sin egen Metropol hade
Capitoldörrar åtminstone fram. Det var väl vagn 5182 om jag inte minns fel.

/Mr H

Bussmicke

Underbart att se, Idag rivet..

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 14 juni 2018, 13:04:40 PM
Har för mig att det fanns åtminstone en Metropol som även hade bakdörrar modell Capitol.
Den Metropol som Spårvägsmuseet anskaffade för att plocka delar på till sin egen Metropol hade
Capitoldörrar åtminstone fram. Det var väl vagn 5182 om jag inte minns fel.

/Mr H

Just det, 5182 hade också Capitolframdörrar, tack!

/Gunnar

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 13 juni 2018, 15:32:29 PM
Antar att den går på linje 10. Du verkar ha fångat en Metropol med Capitolframdörrar (H21-22).

5060 och 5183 hade tydligen också Capitolframdörrar. God chans att Metropolen på bilden då är 5060 för den fanns väl i Söderhallen vid fototillfället.

/Gunnar

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 14 juni 2018, 13:04:40 PM
Har för mig att det fanns åtminstone en Metropol som även hade bakdörrar modell Capitol.


5046 verkar haft Metropoldörrar fram och Capitoldörrar bak! Spännande!

/Gunnar

Mr H

Inte dåligt att vi tror oss ha identifierat Metropolen på bilden till vagn 5060 ;D.

Då återstår bara att fundera på varför en del Metropoler hade Capitoldörrar!
Kan det ha berott på att vissa originaldörrar var så rostangripna när det var dags för
revision eller att de skadats genom exempelvis kollisioner? Att det sedan blev
Capitoldörrar kanske för att det var sådana som levererades som reservdörrar
efter det att Capitolen tagits fram.

/Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 16 juni 2018, 19:12:11 PM
Då återstår bara att fundera på varför en del Metropoler hade Capitoldörrar!
Kan det ha berott på att vissa originaldörrar var så rostangripna när det var dags för
revision eller att de skadats genom exempelvis kollisioner? Att det sedan blev
Capitoldörrar kanske för att det var sådana som levererades som reservdörrar
efter det att Capitolen tagits fram.

/Mr H

Säkert beroende på en förenklad reservdelshållning. Capitoldörren gav även bättre sikt och hade utvecklade gångjärn, vad jag kunnat se.

/Gunnar

Lars-Håkan_E

Citat från: Mr H skrivet 13 juni 2018, 18:16:17 PM
Om du zoomar in i bilden så ser du de bredare dörrrutorna dessutom  med rak nederdel.

/Mr H


Intressant!  Att glasytorna var större på Capitoldörrarna är vi överens om, men var glasen verkligen raka i nederkant?
Det har jag inget minne av? (det kanske börjar bli dåligt) Nu är ju förvisso den enda Capitol med dubbla framdörrar jag kört en Jönköpingsvagn (men sett dem har jag gjort)när jag började köra var det bara dem med enkel ingångsdörr kvar, om ens del :-)


Mr H

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 juni 2018, 14:24:21 PM
Intressant!  Att glasytorna var större på Capitoldörrarna är vi överens om, men var glasen verkligen raka i nederkant?
Det har jag inget minne av? (det kanske börjar bli dåligt) Nu är ju förvisso den enda Capitol med dubbla framdörrar jag kört en Jönköpingsvagn (men sett dem har jag gjort)när jag började köra var det bara dem med enkel ingångsdörr kvar, om ens del :-)

De är rundade i hörnen men till skillnad från H19 så finns det raka delar i upp- och nederdel. Rutorna ger ett bredare intryck än Metropolens originalrutor.

/Mr H