Datumfråga Neoplan

Startat av Viking, 12 juni 2018, 09:21:58 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Viking

Hej!

Jag håller (ånyo) på att försöka få ordning på mina gamla bilder.
En ledtråd I att få reda på när en rulle är tagen är denna bild (som kan vara en reprisbild):



Den är tagen I Kristinehamn I början av åttiotalet. Övriga bilder på rullen antyder att bilderna är tagna 1981 eller 1982 men bussen på denna bild har första registreringsdatum 83-03-21 enligt Svensk Busshistoria. och sedan är den dessutom registrerad på en ägare I Jouksengi (I närheten av Pajala) 1983-04-18.
Årsmodellen är 1982 så den borde väl vara byggd senast 1982?
Bilden tycks vara tagen I Maj månad så antingen är det ägaren från Jouksengi (Sune Kati Taxi  Busstrafik AB) som har en beställningstur till Kristinehamn, eller så är bilden tagen närmare ett år före regstreringsdatumet.
Är det någon som kan bringa lite klarhet I detta?

Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Mats Karlsson

Den är byggd tidigt 1982, så jag tror nog att den är registrerad snarare 1982-03-21 än 1983-03-21.

Viking

Citat från: Mats Karlsson skrivet 12 juni 2018, 20:22:01 PM
Den är byggd tidigt 1982, så jag tror nog att den är registrerad snarare 1982-03-21 än 1983-03-21.

Tack Mats,

Då vågar jag nog tro på att bilderna är tagna i Maj 1982. Du (eller någon annan) råkar inte ha någon anteckning om första ägare på denna?

//Viking

Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Greger Larsson

Datumen på SBH är nog de rätta. Däremot verkar den ha förregistrerats (tilldelats reg nr) i april -82. Demobuss/spekulationsbygge för Sv Neoplan sannolikt.

Viking

#4
Citat från: Greger Larsson skrivet 13 juni 2018, 19:33:43 PM
Datumen på SBH är nog de rätta. Däremot verkar den ha förregistrerats (tilldelats reg nr) i april -82. Demobuss/spekulationsbygge för Sv Neoplan sannolikt.

Orsäkta en okunnig med vad är skillnaden mellan att ha förregistrerats och registreringsdatum? Är det så att så länge den är registrerad på en fordonsförsäljare så räknas det inte som en "ägare" av fordonet? Innebär det också att den inte får/fick köras utan grön/röd plåt?



Bussen som stod bredvid denna var FFU 233 som senare kom att tillhöra Svenska Neoplan i 6 månader, kanske en slump, men finns det någon koppling mellan Kristinehamns Charterbuss och Svenska Neoplan?

//Viking

Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

CW66

Citat från: Viking skrivet 14 juni 2018, 09:50:31 AM
Orsäkta en okunnig med vad är skillnaden mellan att ha förregistrerats och registreringsdatum? Är det så att så länge den är registrerad på en fordonsförsäljare så räknas det inte som en "ägare" av fordonet? Innebär det också att den inte får/fick köras utan grön/röd plåt?

//Viking

Hej

Stämmer bra det!
När fordonet är förregistrerat är det förberett för besiktning, tekniska uppgifter etc, som sätts på fordonet när det väl kommit i trafik.
Ibland kan man se tekniska uppgifter redan vid förregistreringen på en tex en buss då man har en mall att gå efter om det är samma modell som man har registrerat innan på Transportstyrelsen, så kallat "Typgodkännande", enligt EU-regler. Man kan se på EU-koden tex E1*2007/46*0607*18 vad det är för modell av fordon.

Ett förregistrerat fordon får ej köras utan grönskylt eftersom den räknas som avställd och ej i trafik.

Registreringsdatum är datumet då fordonet togs i trafik första gången - och det kan som sagt skilja sig ganska ordentligt ibland på tex demovagnar eller lagerbussar etc.

Uffe

Viking

Hej Uffe,

Tack för utförligt svar!

//Viking

Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Mats Karlsson

Citat från: Viking skrivet 14 juni 2018, 09:50:31 AM
Orsäkta en okunnig med vad är skillnaden mellan att ha förregistrerats och registreringsdatum? Är det så att så länge den är registrerad på en fordonsförsäljare så räknas det inte som en "ägare" av fordonet? Innebär det också att den inte får/fick köras utan grön/röd plåt?



Bussen som stod bredvid denna var FFU 233 som senare kom att tillhöra Svenska Neoplan i 6 månader, kanske en slump, men finns det någon koppling mellan Kristinehamns Charterbuss och Svenska Neoplan?

//Viking

Denna ser väldigt nylackerad ut! Den köptes 1982-01-15 från Olofssons i Lycksele. Har knappast hunnit rulla så länge i nya lacken, så fotodatum någon gång i maj 1982 kan man nog anta.

Charterbuss körde mycket med Ikarus, så någon koppling till Neoplan fanns nog inte. Kanske var Svenska Neoplan ute på en marknadsföringstripp?