SJ Volkswagen buss

Startat av 58ghia, 11 juni 2018, 22:52:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

58ghia

Hej jag söker information om en Volkswagenbuss som gått för SJ. Jag hittade bussen i skogen utanför Kalmar för 2.5 år sedan.
Bussen är beige grått tak och ska ha gröna loggor. Även alla tillbehör och typskylt för sj finns kvar. Bussen är högerstyrd och är tillverkad januari -52 .Levererad ny till Stockholm sen vidare till Borås -kronoberg och senare Kalmar. Skrotad 62 och hade då reg nr H19194
Jag söker typsnittet på SJ loggan från 50 talet ,färgkod gul/grått/grönt. Bilder på bussen från 50 talet hade varit jättekul att ha. Vad användes dessa småbussar till?  Så om någon sitter på info om sj:s vw bussar så hör gärna av er. Mvh Victor




Björn Forslund

Står det något inventarienr någonstans?

58ghia

Inte mer än chassinummer vad jag vet. Men ska dubbelkolla brickan imorgon så jag inte missat något. Återkommer om det.

58ghia

Jo då. Det fans inv nr. 1. Sen lite bilder på sj:s tillbehör. Och brickan.
Om någon vill se fler bilder på bussen finns det på Instagram #sjbussen.





58ghia

Reg nummer den haft:
G8223
F12716
H19194


Lars-Håkan_E

Visst är det denna som var på Elmia?

Inv nr finns ju kvar på framdörren.

Intressant med ensiffrigt nummer, SJ hade ju normalt tre och fyrställiga inv nr i något så modern tid.

Den verkar ju ha varit passagerarbuss och högerstyrd är ju lite skoj.

Den har ju inte nummer i vare sig busserien eller i den vanliga serien för tjänstefordon.

Kan den som ny ha tillhört de fordon som disponerades av GD?

58ghia

Jo men precis. Den var på elmia. Har ju sett numret på dörren. Var övermålat så jag slipade fram det igen. Sen att det överensstämmer med id brickan har jag missat. Kul att få lite info om det.  GD?

HJP

****
Mycket intressant.
En VW T1. Undrar om färgen kan vara densamma som den créme, som Hilding Carlsson-bussarna hade?
Om märkningen var grön, fanns de då något grönt band på karossen? Var taket crémefärgat?
Frågorna hopar sig  ;)

58ghia

Nej inget grönt band. Men det hade varit snyggt!
Bussen levererades grundmålad (ljusgrå) så jag tror den färgen stämde rätt bra så taket målades aldrig utan förblev grått.

58ghia


Dekalen på dörren har jag satt för att visa att den varit i tjänst för SJ.

1896

Synd om det inte går att slipa fram SJ emblemet på dörren också.

GD = General Direktör.