En trådbussveteran på Djurgården!

Startat av mjtag, 04 juni 2018, 18:55:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mjtag

Hejsan!
En bild från Spårvagnens dag i Stockholm igår. Fotade mest spårvagnar men det blev några enstaka bussar också, bl a denna veteran. Rolig destination men jag undrar var framtiden ligger.  ::)
Övriga bilder kan ses på hemsidan.



Ha det bra.
Hälsningar från Martin J.

Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram

Ingwar Åfeldt

Tack för en bra bild på en snygg trådbuss! Bilden väcker till liv gamla minnen från min tid som konduktör hos Stocholms Spårvägar i början av 60-talet, bl a på trådbusslinjerna!

F d 8342
Ingwar

WalleW

Japp! Barndomsminnen...från 50-talet...
Åkte ofta trådbuss linje 33 mellan Odenplan och Ölandsgatan som en del av
resorna till/från sommarstället på Muskö... :)
Fin bild!

/   M v h   Walle

HJP

Citat från: mjtag skrivet 04 juni 2018, 18:55:43 PM
Rolig destination men jag undrar var framtiden ligger.  ::)
****
Mycket bra bild.
Om du tittar rakt fram, och höjer blicken en aning, så kan du ana Framtiden. Den trafikeras, garanterat, av trådbussar  :)

Mr G

Jag har svårt för den skyltningen och tycker att när man visar upp en museivagn så bör man göra det så autentiskt som möjligt. Att visa linjenummer och destination är då självklart en viktig del tycker jag. En museilinje mellan Karlaplan och Djurgården borde passa att heta 37. Ett annat nummer som skulle funka är så klart 32 eftersom man kör en del av 32:ans tidigare linjesträckning.
吉先生

Ulf Berlin

Citat från: Mr G skrivet 04 juni 2018, 21:46:45 PM
Jag har svårt för den skyltningen och tycker att när man visar upp en museivagn så bör man göra det så autentiskt som möjligt. Att visa linjenummer och destination är då självklart en viktig del tycker jag. En museilinje mellan Karlaplan och Djurgården borde passa att heta 37. Ett annat nummer som skulle funka är så klart 32 eftersom man kör en del av 32:ans tidigare linjesträckning.
Du som är så insatt borde väl ha fått ett bra svar från dom?/Ulf

virtual1

Citat från: Mr G skrivet 04 juni 2018, 21:46:45 PM
Jag har svårt för den skyltningen och tycker att när man visar upp en museivagn så bör man göra det så autentiskt som möjligt. Att visa linjenummer och destination är då självklart en viktig del tycker jag. En museilinje mellan Karlaplan och Djurgården borde passa att heta 37. Ett annat nummer som skulle funka är så klart 32 eftersom man kör en del av 32:ans tidigare linjesträckning.

3X är väl reserverat för annat ändamål än bussar numer va?

virtual1

Känns f.ö. som att framtiden fått dröja... - artikel från 2008

https://www.nyteknik.se/teknikrevyn/ny-tradbusslinje-i-stockholm-6370872

Och vad har hänt med den bussen som är i artikel f.ö??? 4016

Mr H

Citat från: virtual1 skrivet 05 juni 2018, 08:48:58 AM
Känns f.ö. som att framtiden fått dröja... - artikel från 2008

https://www.nyteknik.se/teknikrevyn/ny-tradbusslinje-i-stockholm-6370872

Och vad har hänt med den bussen som är i artikel f.ö??? 4016

Samma buss som den på ovanstående bild!

Mr H

Mr H

Citat från: virtual1 skrivet 05 juni 2018, 08:45:21 AM
3X är väl reserverat för annat ändamål än bussar numer va?

Det här är ju en veteranbuss som naturligtvis skall ha de linjenummer som var aktuella när den gick i trafik!

/Mr H

zjbus


Mr H

Citat från: zjbus skrivet 05 juni 2018, 16:42:07 PM
Ok men olika reg. nr.

Ja det har skett en förväxling under årens lopp.
Det reg.nummer den har nu är det riktiga.

/Mr H

mjtag

#12
Citat från: HJP skrivet 04 juni 2018, 21:14:37 PM
****
Mycket bra bild.
Om du tittar rakt fram, och höjer blicken en aning, så kan du ana Framtiden. Den trafikeras, garanterat, av trådbussar  :)

Jaha, det tänkte jag inte på. 8) Själv hade jag nog sett en mer historisk korrekt destination, och vad gäller framtiden så är jag nog mer inne på spårvagnar än trådbussar. ;)
Tack till alla övriga som uppskattar bilden.  :)

Ha det bra.
Hälsningar från Martin J.

Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram

HJP

Citat från: mjtag skrivet 06 juni 2018, 15:47:51 PM
Jaha, det tänkte jag inte på. 8) Själv hade jag nog sett en mer historisk korrekt destination, och vad gäller framtiden så är jag nog mer inne på spårvagnar än trådbussar. ;)
Tack till alla övriga som uppskattar bilden.  :)

Ha det bra.
****
Jag håller med dig, angående destinationsskylten.
Det ena utesluter inte det andra, när det gäller trådbussar och spårvagner. De kan säkert komplettera varandra, på ett utmärkt sätt.
Bilden är f.ö. mycket snygg  :)

mjtag

Citat från: HJP skrivet 06 juni 2018, 17:19:45 PM
****
Jag håller med dig, angående destinationsskylten.
Det ena utesluter inte det andra, när det gäller trådbussar och spårvagner. De kan säkert komplettera varandra, på ett utmärkt sätt.
Bilden är f.ö. mycket snygg  :)
Absolut kan dom komplettera varandra.  :)

Ha det bra.
Hälsningar från Martin J.

Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram