Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas

Startat av Staffan Sävenfjord, 30 maj 2018, 09:29:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 31 maj 2018, 18:19:05 PM
Det var nog olyckligt att jag nämnde ett exempel överhuvudtaget, vad jag avsåg var att vid kritik rent allmänt så finns nämnda kutym, och alla parter vet om det.

Jag har aldrig upplevt detta som ett vanligt problem vid beställningskörning, alltså att körtiden i normalfallet är planerad så att lagens gräns bryts.

Däremot i linjetrafiken kommer ju dessa problem ständigt.

1896

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 31 maj 2018, 20:01:43 PM
Jag har aldrig upplevt detta som ett vanligt problem vid beställningskörning, alltså att körtiden i normalfallet är planerad så att lagens gräns bryts.

Däremot i linjetrafiken kommer ju dessa problem ständigt.

Det som slog mig i rubricerat fall, var att det som förare kan vara svårt att säga ifrån, om man känner att körningen ligger på gränsen för vad som är tillåtet, och att när det sedan händer något, då är det föraren som har ansvaret, trots att det kanske är arbetsgivaren som har "slarvat."

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 01 juni 2018, 15:33:21 PM
Det som slog mig i rubricerat fall, var att det som förare kan vara svårt att säga ifrån, om man känner att körningen ligger på gränsen för vad som är tillåtet, och att när det sedan händer något, då är det föraren som har ansvaret, trots att det kanske är arbetsgivaren som har "slarvat."

De förare som fortsätter att köra trots att arbetstid - körtid har "tagit slut" under normala förhållanden är knappast många.

Om du inte passerar gränsen för vad som är tillåtet har du inte begått något brott, om du efter 4.27 tim under parkering råkar ut för en olycka så är körtiden ointressant vid en eventuell utredning.

Om jag förstår dig rätt så är det vanligt att trafikledare planerar körningar på ett sätt så att EG direktivet eller andra regelverk trots normala förhållanden inte kan hållas och att föraren då fortsätter att köra istf att ta sin rast etc.

Det har jag aldrig nånsin råkat ut för och då har jag ändå varit i branschen sedan 1982, det som är vanligt är att kunden (vid beställningskörning) varken är uppdaterad eller förstår vad som gäller utan att föraren får försöka förklara de ibland lite konstiga reglerna, raster och körtid är enkla att förklara, övriga inte.
Problem som uppstår när något händer som varken beställaren, företaget eller föraren råder över kan kullkasta den mest omsorgsfulla planering.

Personligen så uppskattar jag mer den förare som påtalar när något är fel och som hör av sig om det inte fungerar framför den som sliter ut kortet och det i efterhand upptäcks att det körts utan kort.

1896

Jag har sagt det förr och jag säger det igen: - Jag är urusel på att argumentera ! Men jag tror inte att vi talar om samma saker, jag vill inte på något sätt slå fast vad som är vanligt eller inte vanligt, vad jag försökte antyda var att det finns en bestraffningskultur. jag vet ju hur det var när jag körde, och jag har oerhört svårt att tro att det skulle ha förbättrats, snarare tvärtom, med tanke på det samhällsklimat vi nu har. Förvisso talas det idag om visselblåsare och jämlikhet, men det tror jag inte hjälper på något vis, inte när det ytterst handlar om att arbetsgivaren ska tjäna optimalt med pengar. Jag vill påstå att du blir inte trafikledare inom buss om du inte förstår denna kultur. En arbetsgivare kan tala om att han söker en förare som passar för uppdraget, omvänt, så avses alltså en förare som inte kritiserar. Jämför med en lastbilsförare som kör åt ett stort åkeri, är du gnällig så får du köra lokal distribution, och om du samarbetar får du "finjobbet" med långväga transporter.

Carl

Det blir ett långt inlägg vilket jag beklagar, men jag vill gärna utveckla mitt resonemang.

En fråga jag ställer mig är vilka tankar bussföretagen har kring trötta förare. Jag pratar nu inte om beredskap i form av reservförare utspridda över landet, för det inser de flesta av oss att det inte är möjligt. I synnerhet inte för ett mindre beställningstrafikföretag.

Det jag pratar om är beredskapen för att kunna hantera att en förare under pågående körning kontaktar sin arbets-/trafikledning och säger "jag är väldigt trött och måste få vila eller sova en stund innan jag kör vidare". Att företaget har rutiner för det och framför allt står upp för sin förare i det läget. Kunderna blir antagligen inte särskilt glada och risken är att de inte återkommer till just det bussföretaget. Men om alternativet är en ökad risk för en trafikolycka kanske det är värt att kunden blir missnöjd. Det handlar ju om hur företaget presenterar problemet och lösningar för kunden.

De flesta av oss som har kört eller kör buss har någon gång varit med om att vi är så trötta att vi håller på att somna bakom ratten, men det betyder ju inte per automatik att vi är olämpliga för yrket. Och tröttheten är inte nödvändigtvis kopplad till längden på arbetspasset. Jag tror att nästan alla har erfarenheter av att sömnen inte vill infinna sig när vi vill, trots att vi önskar det.

Jag har inte stött på någon bussarbetsgivare som har presenterat en policy kring hur föraren ska hantera situationer med trötthet, trots att vi alla vet att trötthet under tjänstgöring förekommer (däremot har det presenterats åtskilliga policys om droger, alkohol, trakasserier, kundmöten, etc). Det enda jag stött på när det gäller trötthet är intetsägande ord som att det är viktigt att vara utvilad på jobbet. Vid de tillfällen det har gått åt skogen har istället bussföretagen varit förvånansvärt tysta i frågan och möjligtvis mumlat något om att det är förarens ansvar att säga ifrån om man är trött. Och då kommer vi in på Kung Vasas resonemang - kommer den timanställde förare som säger ifrån om trötthet få fler uppdrag? Hur populär blir den tillsvidareanställde som visar detta "svaghetstecken"?

Jag tror att det är mycket få förare som medvetet spolierar en körning och för de allra flesta är tröskeln nog extremt hög för att säga att man är för trött. Men vi är inte mer än människor och även om majoriteten har ambitionen att göra ett bra jobb, händer det då och då att vi blir trötta. Och till det ska det läggas att bussföraryrket, vilket flera olyckor vittnar om, är ett av de yrken där ett litet misstag direkt kan leda till total katastrof.

Idag läggs allt ansvar på föraren samtidigt som vi mer eller mindre vet att ingen förare skulle våga säga till sina resenärer att han för tillfället är för trött för att köra vidare. Det skulle vara intressant att veta om det är något bussföretag som ens har resonerat i dessa banor. Och som dessutom har tagit fram handlingsplaner för trötthet.

yngrot

Lång tråd om denna olycka. Jag läst igenom  SHK utredning  och något som är helt fel är ju att alla ledare satt på nedervåning och dessutom sällan hade bälte på sig.  En ledare använde mikrofon och sa att bälte ska användas men det gav ju uppenbarligen inte rätt resultat.  Ledarna har ju ansvar för ungdomarna och skall ju finnas på båda våningar och verkligen se till att alla har bälte.
En fundering kring föraren  var han van vid att jobba natt??    Var han vad vid aktuell busstyp ??  Hålla sig vaken en hel natt är väldigt jobbigt vet själv hur det är ibland är man så trött att det är jobbigt att köra.. regelverket borde ändras så man inte kör tidig dag i veckan och sen till helgen kör natt omställning gör att det blir för lite sömn
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

buskörare

Jag tycker det är tråkigt att han åtalas för vållande till annans död, när dödsfallen enbart beror på att ledarna inte såg till att ungdomarna använde bälte. I det här fallet tas ju ansvarsfrågan från ledarna och läggs helt på föraren. Med andra ord, skulle han dömas för det så är det i slutänden bara vårt ansvar att se till att bälte verkligen används. Den ansvarsbiten är ju övermäktig att ha som förare av buss.

zjbus

Citat från: buskörare skrivet 10 juni 2018, 13:32:15 PM
Jag tycker det är tråkigt att han åtalas för vållande till annans död, när dödsfallen enbart beror på att ledarna inte såg till att ungdomarna använde bälte. I det här fallet tas ju ansvarsfrågan från ledarna och läggs helt på föraren. Med andra ord, skulle han dömas för det så är det i slutänden bara vårt ansvar att se till att bälte verkligen används. Den ansvarsbiten är ju övermäktig att ha som förare av buss.
Vad säger lagen, vem hade haft ansvaret om det hade varit en resa utan ledare?

buskörare

Citat från: zjbus skrivet 10 juni 2018, 14:10:41 PM
Vad säger lagen, vem hade haft ansvaret om det hade varit en resa utan ledare?

Förare eller annan vuxen. Enligt mitt huvudskyddsombud är föräldrarna ansvariga, även om de inte är med på bussen. Men jag vet inte. Lär behövas testas i rätten.

Ersa

Det finns väl redan en lag som tydligt säger att ingen förare är ansvarig för bälteslösa passagerare som fyllt 15 år. När det gäller passagerare under 15 år finns det idag inget straff för yrkesförare om deras passagerare är obältade.
Det faller ju dessutom på sin egen orimlighet att en förare ska kunna hålla koll på en dubbeldäckares övervåning under färd.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 10 juni 2018, 18:17:32 PM
Det finns väl redan en lag som tydligt säger att ingen förare är ansvarig för bälteslösa passagerare som fyllt 15 år. När det gäller passagerare under 15 år finns det idag inget straff för yrkesförare om deras passagerare är obältade.
Det faller ju dessutom på sin egen orimlighet att en förare ska kunna hålla koll på en dubbeldäckares övervåning under färd.

Var står det att inget straff kan utdelas?

zjbus

Så ledare i den mån det finns några har ansvaret och om inte så är det barnen själva eller deras ej fysiskt närvarande föräldrar, låter varken logiskt eller genomtänkt.

buskörare

Citat från: zjbus skrivet 10 juni 2018, 18:41:15 PM
Så ledare i den mån det finns några har ansvaret och om inte så är det barnen själva eller deras ej fysiskt närvarande föräldrar, låter varken logiskt eller genomtänkt.

Aldrig barnen själva. Det är nog omöjligt att få till en logisk ansvarsfråga i detta fall.

Lars-Håkan_E

Föraren är ansvarig för att informera om att bälte ska användas i linjetrafik, det kan göras på flera olika sätt.

I ren skoltrafik (ej linjelagd skolskjuts där alla kan medfölja) har föraren ett striktare ansvar.

Att någon bussförare dömts efter lagens bokstav till 2500:- i böter för att missat detta känner jag inte till men möjligheten finns så klart.

Det är ju omöjligt att se till att någon inte knäpper loss bältet efter att man startat att köra så jag tror att ett sådant åtal skulle ha svårt att stå sig.

Däremot om man godtar penningbot på platsen är det en helt annan femma.

igel

Så här skriver transportstyrelsen.
"Föraransvar Det är förarens ansvar att se till att passagerare under 15 år använder bilbältet. En förare som låtit bli att göra vad han eller hon kan för att få den som är under 15 år att använda bilbälte eller särskild skyddsanordning, döms till penningböter. Detta gäller både för bussförare och för förare av personbil. En förare kan inte straffas för att en passagerare som är 15 år eller äldre inte använder bilbälte, utan då är det passageraren själv som riskerar penningböter. "

Vad jag har för mig har det fastställts när det gäller skolskjutsar, men försvagats när det gäller linjetrafik. Ändast skyltar räcker då.

Men i den kommande rättegången kanske även denna bit kan bringas klarhet i.