Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas

Startat av Staffan Sävenfjord, 30 maj 2018, 09:29:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: buskörare skrivet 30 maj 2018, 19:07:35 PM
Hur gör man egentligen en trötthetsanalys?

Man kan se det på ögonrörelserna. Om ögonen inte följer med så tyder det på trötthet. På förare som liksom jag är gravt skelögda fungerar dock inte metoden. Det finns till och med varningssystem för bilar som reagerar om föraren uppvisar trötthet.

Sedan upplever vi ju trötthet på olika sätt. En del kör lika bra även om de är trötta.

Förr kunde man märka trötthet på om en bilförare körde ojämnt. Inte låg på 100 km/tim jämsöver utan omotiverat sänkte och höjde hastigheten. Eftersom de flesta fordon i dag har farthållare så fungerar inte detta. 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

buskörare

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 maj 2018, 19:46:57 PM
Man kan se det på ögonrörelserna. Om ögonen inte följer med så tyder det på trötthet. På förare som liksom jag är gravt skelögda fungerar dock inte metoden. Det finns till och med varningssystem för bilar som reagerar om föraren uppvisar trötthet.

Sedan upplever vi ju trötthet på olika sätt. En del kör lika bra även om de är trötta.

Förr kunde man märka trötthet på om en bilförare körde ojämnt. Inte låg på 100 km/tim jämsöver utan omotiverat sänkte och höjde hastigheten. Eftersom de flesta fordon i dag har farthållare så fungerar inte detta.

Hur gör man det vid ett sånt här tillfälle då? Alltså i samband med en olycka? SHK skriver att trötthetsanalysen visar att han varit väldigt trött. Baserar man det på hastigheten då eller?

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 30 maj 2018, 18:55:08 PM
En åklagare väcker åtal. Förutsättning för detta är att han kan vänta en fällande dom.
Jag har läst utredningen från SHK. Jag har svårt att se att det kan bli en fällande dom. Det är nämligen mycket svårt att bevisa att det föreligger trötthet. Föraren hade vid tillfället för olyckan kört mindre än 8 timmar.
Åklagaren hämtar inte material från SHK utan från polisutredningen.

Citat från: S Svensson skrivet 30 maj 2018, 18:55:08 PM
Något som jag också har svårt för är att förstå varför inte företaget åtalas. Kanske för att det är svårt bevisa att de gjort något som inte är tillåtet.
https://www.havkom.se/utredningar/vaegtrafik-oevrigt/bussolycka-utanfoer-sveg-haerjedalen

Precis. Bussbolaget har följt alla regler och det lär inte finnas en åklagare som i sådant fall väljer att åtala.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: buskörare skrivet 30 maj 2018, 19:49:43 PM
Hur gör man det vid ett sånt här tillfälle då? Alltså i samband med en olycka? SHK skriver att trötthetsanalysen visar att han varit väldigt trött. Baserar man det på hastigheten då eller?

Jag antar att man mätte hastigheten. Många inbromsningar tyder ju på trötthet även om det kan finnas andra anledningar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Frank Edberg

Vägarbetstid

Vägarbetstidslagen gäller för mobila arbetstagare och förare som är egenföretagare och som utför vägtransporter som omfattas av EG:s kör- och vilotidsregler. I vägarbetstidslagen regleras bland annat arbetstid och raster.

Det finns två regelverk att förhålla sig till Kör och Vilotider och Vägarbetslagen. Båda gäller även om inte de följs upp på samma sätt om Vägarbetstidslagen kan man läsa i Transportstyrelens föreskrifter.



Alpus260SR

Citat från: Frank Edberg skrivet 30 maj 2018, 20:04:16 PM
Vägarbetstid

Vägarbetstidslagen gäller för mobila arbetstagare och förare som är egenföretagare och som utför vägtransporter som omfattas av EG:s kör- och vilotidsregler. I vägarbetstidslagen regleras bland annat arbetstid och raster.

Det finns två regelverk att förhålla sig till Kör och Vilotider och Vägarbetslagen. Båda gäller även om inte de följs upp på samma sätt om Vägarbetstidslagen kan man läsa i Transportstyrelens föreskrifter.

Menas det så kallade timanställda och förare som är egenföretagare och fakturerar bussbolaget då? Medan fast anställda följer bara kör och vilotidslagen?

Föraren i fråga var fast anställd.

Den ena lagen måste övertrumfa den andra, kan inte ha olika kör och vilotidsregler för fast anställda och timanställda.

Lars-Håkan_E

#21
Citat från: Alpus260SR skrivet 30 maj 2018, 20:29:06 PM
Menas det så kallade timanställda och förare som är egenföretagare och fakturerar bussbolaget då? Medan fast anställda följer bara kör och vilotidslagen?

Föraren i fråga var fast anställd.

Den ena lagen måste övertrumfa den andra, kan inte ha olika kör och vilotidsregler för fast anställda och timanställda.

Nej.

Med mobila arbetstagare avses alla "anställda", med egenföretagare avses alla som inte kör som anställda, t.ex ägare av ett åkeri som är en enskild firma (Är det ett AB är ägaren oftast anställd av bolaget)

När denna lag kommer i konflikt med EG direktivet så gäller det senare.

Skillnaden mellan anställda och egenföretagare är att för de senare gäller inte reglerna i Vägarbetstidslagen om Nattarbete och Sammanlagd arbetstid.

För övrigt så är stora delar av lagen dispositiv och kan förhandlas bort, b.la Nattarbetstidsdelen är bortförhandlad på många håll med anledningen av trafikens art

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 30 maj 2018, 18:09:35 PM
En tanke som slår mig, (enligt bussmagasinet så var tidsmarginalen snäv, men godkänd) och det jag nu skriver gäller säkert i andra branscher också: - Om du har en "lös" anställning, någon form av visstid eller vad det kallas nuförtiden, och du går till arbetsgivaren med kritik mot exempelvis körtid, då ringer inte arbetsgivaren ut dig fler gånger, alternativt att du har en fast anställning och samma scenario, men du får sämre körningar istället, kontentan är att gemene man vet detta, och jag inbillar mig att det borde vara mer utbrett inom beställningstrafik, därmed uteblir kritik som kanske är befogad. Poängen är att arbetsgivaren alltid pga detta kan ligga på gränsen för vad som är tillåtet och ändå klara sig om något händer. Vill påstå att detta är generell praxis inom buss. Därmed inget sagt om hur det förhöll sig i rubricerat fall.

Menar du körtid på en planerad eller en redan utförd körning?

När det gäller planerad körning så lär man sig hur långt man kan komma vid olika tidpunkter och väglag, problemen kommer ju när något oförutsett händer, som när E4:an blir avstängd i några timmar eller så, det kan man aldrig planera för, man ska ha en viss marginal men inte flera timmar.

Då får man synpunkter efter att körningen har utförts och ingen blir av med jobbet för att man lämnar seriösa synpunkter.

Min egen erfarenhet är att man räknar med lägre medelhastighet än vad man i normalfallet klarar att hålla + att man kollar obekanta sträckor i olika ruttprogram.

En väldigt udda relation ger ofta en betydligt längre körtid i ruttprogrammen än i verkligheten, men det lär man sig också.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 30 maj 2018, 19:16:37 PM
Otroligt intressant det där med bältesanvändningen. Och det var väl ungefär som man kunde tänka sig.
Jag hoppas att man verkligen tar itu med att få folk att använda bälten på bussarna. Och då menar jag inte att lägga ansvaret på föraren, utan att använda sig av media och framförallt polisen. Jag är så cynisk att jag inte tror nått annat än böter kommer få folk att börja använda bälten.

Tyvärr hjälper ju inte ens nyheter om dödsfall i samband med bussolyckor till att öka bältesanvändandet. Under de senaste 10-15 åren har det ju inträffat ett par olyckor med dödsfall i bussar, men dagen efter kan resenärerna ändå sitta obältade i bussen på motorvägen, samtidigt som de läser en tidning om just gårdagens bussolycka. Fascinerande faktiskt!

1896

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 30 maj 2018, 23:17:35 PM
Menar du körtid på en planerad eller en redan utförd körning?


Det vanligast förekommande måste väl ändå vara att irritation uppstår om något under en körning, och att kritik därmed levereras efteråt.

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 31 maj 2018, 10:34:08 AM
Det vanligast förekommande måste väl ändå vara att irritation uppstår om något under en körning, och att kritik därmed levereras efteråt.

Och som jag sa så planerar man efter normala förhållanden med hänsyn taget till årstid och sedan en passande marginal i förhållande till sträckan som ska köras.

Att det kan ta 4 timmar mellan Cityterminalen och Uppsala dagtid en vanlig vardag i mars kan man varken förutse eller lämna marginal till.

Synpunkter på körtider är ju betydligt vanligare i linjetrafiken.

1896

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 31 maj 2018, 10:50:36 AM
Och som jag sa så planerar man efter normala förhållanden med hänsyn taget till årstid och sedan en passande marginal i förhållande till sträckan som ska köras.

Att det kan ta 4 timmar mellan Cityterminalen och Uppsala dagtid en vanlig vardag i mars kan man varken förutse eller lämna marginal till.

Synpunkter på körtider är ju betydligt vanligare i linjetrafiken.

Det var nog olyckligt att jag nämnde ett exempel överhuvudtaget, vad jag avsåg var att vid kritik rent allmänt så finns nämnda kutym, och alla parter vet om det.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 30 maj 2018, 23:58:30 PM
Tyvärr hjälper ju inte ens nyheter om dödsfall i samband med bussolyckor till att öka bältesanvändandet. Under de senaste 10-15 åren har det ju inträffat ett par olyckor med dödsfall i bussar, men dagen efter kan resenärerna ändå sitta obältade i bussen på motorvägen, samtidigt som de läser en tidning om just gårdagens bussolycka. Fascinerande faktiskt!

Visst är det? Varningar för snö eller ishalka. Inga bälten. Dödsolyckor, inga bälten. Nä, tror böter är enda sättet.

BSB101

Citat från: buskörare skrivet 31 maj 2018, 19:04:58 PM
Visst är det? Varningar för snö eller ishalka. Inga bälten. Dödsolyckor, inga bälten. Nä, tror böter är enda sättet.
Nu vet jag inte hur vanliga böter var när man införde bälteskrav i personbilar men än hur man gjorde för att få folk att använda bälte i personbilar var det effektivt. Kanske testa samma sak igen?

Sedan är frågan hur en polis som befinner sig utanför en buss som rullar ska se om folk har bälte på sig?

buskörare

Citat från: BSB101 skrivet 31 maj 2018, 19:14:40 PM
Nu vet jag inte hur vanliga böter var när man införde bälteskrav i personbilar men än hur man gjorde för att få folk att använda bälte i personbilar var det effektivt. Kanske testa samma sak igen?

Sedan är frågan hur en polis som befinner sig utanför en buss som rullar ska se om folk har bälte på sig?

Polisen kan befinna sig i bussen under rull, det kommer dröja innan folk förstår. Dessutom finns det fordon som är lika höga, så nån omöjlighet är det inte.