Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas

Startat av Staffan Sävenfjord, 30 maj 2018, 09:29:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Den bussförare som körde en dubbeldäckad Setra vid olyckan utanför Sveg i början av april förra året har nu åtalats för vårdslöshet i trafik, vållande till annans död och vållande till kroppsskada. Tre skolelever omkom vid olyckan.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=6965943

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

buskörare


zjbus

Citat från: buskörare skrivet 30 maj 2018, 10:09:31 AM
Usch vad jobbigt  :(
Jobbigt? Det är ju en fruktansvärd tragedi för alla förolyckade, skadade, anhöriga m.fl. så det är säkert en upprättelse i all förtvivlan för berörda.

buskörare

Citat från: zjbus skrivet 30 maj 2018, 11:01:18 AM
Jobbigt? Det är ju en fruktansvärd tragedi för alla förolyckade, skadade, anhöriga m.fl. så det är säkert en upprättelse i all förtvivlan för berörda.

Ja, jobbigt. Han har knappast kört av vägen med vilja.

zjbus

Citat från: buskörare skrivet 30 maj 2018, 11:10:12 AM
Ja, jobbigt. Han har knappast kört av vägen med vilja.
Nej men uppenbarligen p.g.a. vårdslöshet i trafik som han nu döms för.

Lars-Håkan_E

Citat från: zjbus skrivet 30 maj 2018, 12:21:07 PM
Nej men uppenbarligen p.g.a. vårdslöshet i trafik som han nu döms för.

Döms?

Att bli åtalad är en annan sak än att bli dömd, det är väldigt lång väg till en dom.

Sannolikheten för en dom som håller i hovrätten skulle jag säga är väldigt liten, i en domstol räcker det inte med att tro att det gått till på ett visst sätt, man måste kunna bevisa det på ett eller annat sätt.

Det finns flera alternativa orsaker som skulle leda till samma resultat.

Sedan är det säkerligen en stor press på åklagaren att prestera ett resultat som gemene man känner sig nöjd med,  väljer han att åtala så har man gjort sitt jobb så långt som möjligt även om domen går honom emot.

zjbus

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 30 maj 2018, 12:33:20 PM
Döms?

Att bli åtalad är en annan sak än att bli dömd, det är väldigt lång väg till en dom.

Sannolikheten för en dom som håller i hovrätten skulle jag säga är väldigt liten, i en domstol räcker det inte med att tro att det gått till på ett visst sätt, man måste kunna bevisa det på ett eller annat sätt.

Det finns flera alternativa orsaker som skulle leda till samma resultat.

Sedan är det säkerligen en stor press på åklagaren att prestera ett resultat som gemene man känner sig nöjd med,  väljer han att åtala så har man gjort sitt jobb så långt som möjligt även om domen går honom emot.
Fel av mej, bättre att sluta spekulera och avvakta så ger det sej med tiden vad den slutliga domen blir.

Frank Edberg

Vad jag kan förstå så var körningen i strid med vägarbetstidslagen där medges inte mer än 10 timmar total arbetstid vid nattjobb och detta innefattar allt arbete, lastning, körning av avlösningbil,mm

Alpus260SR

Citat från: Frank Edberg skrivet 30 maj 2018, 17:13:53 PM
Vad jag kan förstå så var körningen i strid med vägarbetstidslagen där medges inte mer än 10 timmar total arbetstid vid nattjobb och detta innefattar allt arbete, lastning, körning av avlösningbil,mm

Man får köra maximalt 10 timmar med 2x45 minuters rast under en 15 timmars period enligt gällande kör och vilotidsregler, vilken vägarbetstidslag syftar du på?

För bussbolaget åtalas inte då körningen var planerad för att överensstämma med gällande lagstiftning.

Taunusch

Citat från: buskörare skrivet 30 maj 2018, 11:10:12 AM
Ja, jobbigt. Han har knappast kört av vägen med vilja.

Föraren lär ha det precis lika jobbigt som de som mist sina anhöriga i olyckan.

Oavsett om denna olycka berodde på trötthet eller inte så tycks få förstå att en yrkesförare mycket sällan, om ens aldrig har möjligheten att avstå körning på grund av trötthet. Hur skulle de se ut om man som förare i det här fallet ställt bussen halvvägs upp på resan, mitt i natten och sagt att nu måste jag sova nån timme för att jag är trött? Exemplet fungerar på de flesta yrkesförare. Det finns en förväntan på transporten eller resan och naturligtvis även ekonomisk faktor. Det är inte bara att svänga in till kanten och ta en tupplur.

1896

En tanke som slår mig, (enligt bussmagasinet så var tidsmarginalen snäv, men godkänd) och det jag nu skriver gäller säkert i andra branscher också: - Om du har en "lös" anställning, någon form av visstid eller vad det kallas nuförtiden, och du går till arbetsgivaren med kritik mot exempelvis körtid, då ringer inte arbetsgivaren ut dig fler gånger, alternativt att du har en fast anställning och samma scenario, men du får sämre körningar istället, kontentan är att gemene man vet detta, och jag inbillar mig att det borde vara mer utbrett inom beställningstrafik, därmed uteblir kritik som kanske är befogad. Poängen är att arbetsgivaren alltid pga detta kan ligga på gränsen för vad som är tillåtet och ändå klara sig om något händer. Vill påstå att detta är generell praxis inom buss. Därmed inget sagt om hur det förhöll sig i rubricerat fall.

buskörare

Citat från: Taunusch skrivet 30 maj 2018, 18:07:43 PM
Föraren lär ha det precis lika jobbigt som de som mist sina anhöriga i olyckan.

Oavsett om denna olycka berodde på trötthet eller inte så tycks få förstå att en yrkesförare mycket sällan, om ens aldrig har möjligheten att avstå körning på grund av trötthet. Hur skulle de se ut om man som förare i det här fallet ställt bussen halvvägs upp på resan, mitt i natten och sagt att nu måste jag sova nån timme för att jag är trött? Exemplet fungerar på de flesta yrkesförare. Det finns en förväntan på transporten eller resan och naturligtvis även ekonomisk faktor. Det är inte bara att svänga in till kanten och ta en tupplur.

Exakt. Jag bagatelliserar inte på något vis mardrömmen resenärerna och deras anhöriga har fått uppleva.
Men jag känner precis som du skriver om föraren. Oavsett vad det blir för dom, så har jag svårt att tro att han tar detta med en klackspark. Har han kört trött, har han gjort nått som vi alla gjort och kommer göra igen. De flesta av oss har dock turen på vår sida, det blir aldrig konsekvenser. Det är lätt att döma andra, men tänker man lite ödmjukt på det så är man oftast ingen ängel själv heller.

S Svensson

En åklagare väcker åtal. Förutsättning för detta är att han kan vänta en fällande dom.
Jag har läst utredningen från SHK. Jag har svårt att se att det kan bli en fällande dom. Det är nämligen mycket svårt att bevisa att det föreligger trötthet. Föraren hade vid tillfället för olyckan kört mindre än 8 timmar.

Något som jag också har svårt för är att förstå varför inte företaget åtalas. Kanske för att det är svårt bevisa att de gjort något som inte är tillåtet.
https://www.havkom.se/utredningar/vaegtrafik-oevrigt/bussolycka-utanfoer-sveg-haerjedalen

buskörare

Hur gör man egentligen en trötthetsanalys?

buskörare

Otroligt intressant det där med bältesanvändningen. Och det var väl ungefär som man kunde tänka sig.
Jag hoppas att man verkligen tar itu med att få folk att använda bälten på bussarna. Och då menar jag inte att lägga ansvaret på föraren, utan att använda sig av media och framförallt polisen. Jag är så cynisk att jag inte tror nått annat än böter kommer få folk att börja använda bälten.