Huvudmeny

Åkareplatsen

Startat av S Svensson, 25 maj 2018, 21:53:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Åkareplatsen är ny ändstation för busslinjer till Göteborg istället för Nils Ericsonterminalen.

Den skall tas i bruk 2018-06-18 enligt tidtabeller som ligger ute hös Västtrafik.

Platsen har ju sedan länge en spårväg som går från huvudlinjen till linjen mot Angered. Göteborg Västgöta var ju länge ändstation för linje 8.
Det fanns en parkeringsplats och sedan gick huvudvägen rakt fram. Detta är ändrat så att själva vägsträckningen går nära Göteborg Västgöta och det har blivit ett torg som skall användas för bussuppställning. Hoppas det blir ett övergångsställe direkt till spår 1.

Möjligen någon har foto från 1990 och kanske från maj 2018.

pegee

Åkareplatsen! Ett ord som får Göteborgska busschaufförer att rysa! Stockholmarna har Slussen, vi har Åkareplatsen.
En total katastrof.  Ett hårt trafikerat spårvagnsspår genom en rondell, och en rondell som passeras av flertalet av
alla bussar genom centrum. Ett recept för katastrof, trafikinfarkt kallas det! Spårvagnarna har absolut prioritet i
trafiken, vilket innebär totalstopp varje gång en vagn passerar.  Det nya resecentrumet kommer inte att göra någon
som helst skillnad i kaoset. Bussarna måste fortfarande passera spårvagnsspåren vid utfart. Nog om detta!

Till din fråga: Det finns massor av bilder på Åkareplatsen på nätet. Vill du ha nytagna bilder så tar jag gärna kameran
med mig och tar några bilder där nere.
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Jonas Gustafsson

Citat från: pegee skrivet 26 maj 2018, 08:22:47 AM
Åkareplatsen! Ett ord som får Göteborgska busschaufförer att rysa! Stockholmarna har Slussen, vi har Åkareplatsen.
En total katastrof.  Ett hårt trafikerat spårvagnsspår genom en rondell, och en rondell som passeras av flertalet av
alla bussar genom centrum. Ett recept för katastrof, trafikinfarkt kallas det! Spårvagnarna har absolut prioritet i
trafiken, vilket innebär totalstopp varje gång en vagn passerar.  Det nya resecentrumet kommer inte att göra någon
som helst skillnad i kaoset. Bussarna måste fortfarande passera spårvagnsspåren vid utfart. Nog om detta!

Till din fråga: Det finns massor av bilder på Åkareplatsen på nätet. Vill du ha nytagna bilder så tar jag gärna kameran
med mig och tar några bilder där nere.

Instämmer som passagerare. I rusningstrafik kan en busstur mellan Nordstan och Partille C vara tidsfördelad så att minst halva tiden går åt att komma från Nordstan förbi Åkareplatsen (en sträcka på knappt 500 m av de cirka 8 kilometrarna totalt). Rondellen är som gjord för ett totalstopp där alla blockerar alla och ingen kommer någonvart. Har lyckligtvis själv aldrig sett det bli så totalt igenkorkat.
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Harald Nordius

Problemen kommer ju av att spårvagnarna inte går på Åkareplatsen utan på Polhemsplatsen och därmed måste passera genom rondellen. Ofta leder stoppen i cirkulationsplatsen till att fordon blir stående så att de hindrar spårvagnen. Eftersom spårvagnen då inte kan passera blir signalerna stående på rött tills de går tillbaka på tid och därmed står allt stilla. Om man drog spåren i Åkareplatsen i stället, d.v.s. i gatan förbi gamla VGJ-huset och bakom posthotellet till Stampgatan, så skulle det troligen bli mindre störningar.

Bussmicke

Citat från: pegee skrivet 26 maj 2018, 08:22:47 AM
Åkareplatsen! Ett ord som får Göteborgska busschaufförer att rysa! Stockholmarna har Slussen, vi har Åkareplatsen.
En total katastrof.  Ett hårt trafikerat spårvagnsspår genom en rondell, och en rondell som passeras av flertalet av
alla bussar genom centrum. Ett recept för katastrof, trafikinfarkt kallas det! Spårvagnarna har absolut prioritet i
trafiken, vilket innebär totalstopp varje gång en vagn passerar.  Det nya resecentrumet kommer inte att göra någon
som helst skillnad i kaoset. Bussarna måste fortfarande passera spårvagnsspåren vid utfart. Nog om detta!

Till din fråga: Det finns massor av bilder på Åkareplatsen på nätet. Vill du ha nytagna bilder så tar jag gärna kameran
med mig och tar några bilder där nere.

Du får gärna ta bilder.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

S Svensson

I dag, 18 juni 2018,togs hållplatserna i bruk. Det är busslinjerna mot RV40 som angör Åkareplatsen. Alltså linjerna till Borås och bortom 100,101,102 och linjerna 300 och 330 mot Hällingsjö-Skene. Linje 330 (turer till Göteborg) kommer senare (september 2018) att få Heden som ändhållplats. De turer som är genomgående till/från Göteborg användes ofta av skolresenärer. I området kring Korsvägen finns Burgården,Ester Mosesson och Withfeltska (kan stavas olika).
Troligen är det fler linjer som körs till och från Åkareplatsen. Bl a linjer mot Partille och Lerum. Men detta kan någon annan komplettera med.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 18 juni 2018, 19:04:07 PM
... Withfeltska (kan stavas olika).
Troligen är det fler linjer som körs till och från Åkareplatsen. Bl a linjer mot Partille och Lerum. Men detta kan någon annan komplettera med.

Det finns en officiell stavning och det är den enda som är att betrakta som den rätta, nämligen Hvitfeldtska.

Västtrafik vet lite mer om vilka linjer som skall använda Åkareplatsen Resecentrum, som är det officiella namnet.

https://www.vasttrafik.se/om-vasttrafik/nyhetsarkiv/akareplatsen-resecentrum/
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

pegee

Citat från: Bussmicke skrivet 15 juni 2018, 10:09:18 AM
Du får gärna ta bilder.
Nu är det sommar och spårvagnstrafiken genom Åkareplatsen är (tack och lov) avstängd
under sommaren på grund av spårarbeten. Dessutom är det som alltid lugnare trafik
genom centrum under sommaren. Ingen idé att fotografera förrän hösten kommer.

Bifogar en länk från GP som visar hur det ser ut när det är som värst. Trafiken har gått i
baklås totalt. Alla låser alla.

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/byggarbeten-st%C3%B6r-kollektivtrafiken-i-sommar-1.5745242 
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Staffan Sävenfjord

Citat från: pegee skrivet 19 juni 2018, 12:51:33 PM
Bifogar en länk från GP som visar hur det ser ut när det är som värst. Trafiken har gått i
baklås totalt. Alla låser alla.

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/byggarbeten-st%C3%B6r-kollektivtrafiken-i-sommar-1.5745242

Jo, men den bilden är ju från hösten 2017 och visar hur det kunde se ut vid ombyggnadsarbetet. Förhoppningsvis fungerar det bättre i dag även med spårvagnstrafiken i full gång.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

pegee

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 juni 2018, 14:42:26 PM
Jo, men den bilden är ju från hösten 2017 och visar hur det kunde se ut vid ombyggnadsarbetet. Förhoppningsvis fungerar det bättre i dag även med spårvagnstrafiken i full gång.

Nej! Det är det det inte gör!
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Staffan Sävenfjord

Citat från: pegee skrivet 19 juni 2018, 18:28:28 PM
Nej! Det är det det inte gör!

Skulle då vara intressant av att ta del av en rapport på vad det är som inte fungerar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

pegee

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 juni 2018, 18:44:57 PM
Skulle då vara intressant av att ta del av en rapport på vad det är som inte fungerar.
Jag undrar om det finns någon officiell sammanställning på problemen. Men ur min synvinkel, bakom en ratt
är problemet följande:

- Från hpl Nordstan mot Heden utanför Post Hotellet går tre filer ihop till en fil (Två bussfiler och en allmän)
- en rondell som spårvagnen går rakt igenom. Spårvagnar har prioritet.
  över all annan trafik. Genom samma rondell skall
- all busstrafik som skall till Nordstan/Nils Ericssonplatsen/Resecentrum Åkareplatsen passera.
- all busstrafik mot Borås, Mölnlycke, Partille, Sävedalen skall passera åt andra hållet.
- all personbilstrafik skall också samma vägar.

I rusningstrafik med tät spårvagnstrafik blir det tvärstopp i trafiken varje gång två-tre vagnar
passerar. Dom har en tendens att komma i klump. En eller två åt ena hållet och lika mycket åt
andra hållet.

Detta sammantaget gör att det tar 8 till 10 minuter från Nordstan till Heden i rusningstrafik.
En sträcka som tar 3 minuter (gott om tid!) i normalfallet. 
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Staffan Sävenfjord

Citat från: pegee skrivet 19 juni 2018, 20:12:25 PM
Jag undrar om det finns någon officiell sammanställning på problemen. Men ur min synvinkel, bakom en ratt
är problemet följande:

Det var precis en sådan rapport som jag tänkte mig. Tack för den och hoppas att det går att lösa de flesta problemen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Erling.L

i sommar kan det nog vara lite skönare där då snabbspåret e stängt stora delar av sommaren
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus