Fråga om upphandling SLL E35 och E38.

Startat av buskörare, 25 maj 2018, 14:37:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

Citat från: buskörare skrivet 26 maj 2018, 14:41:39 PM
Egentligen är det inget du har att göra med, men mina privata skäl handlar om att jag har funderingar på att köpa hus uppåt Norrtälje och därför tittar på möjligheten att jobba där istället för att ha närmare till jobbet. Men eftersom jag vill behålla mina anställningsdagar för sökningar så vill jag ha en obruten anställning. Och det får jag genom att begära förflyttning inom företaget.
Inte så färgat av kvaliteten på trafiken va?  ::)
Kvaliteten på trafiken och sånt är för mig inte speciellt privata.

Vad jag vet kan man byta arbetsgivare och depå inom  SL trafiken och behålla sitt anställningsdatum för de brukar vara Kommunal som"äger" den listan och inte trafikföretagen.

Lars-Håkan_E

Citat från: homer skrivet 26 maj 2018, 20:17:29 PM
Vad jag vet kan man byta arbetsgivare och depå inom  SL trafiken och behålla sitt anställningsdatum för de brukar vara Kommunal som"äger" den listan och inte trafikföretagen.

Jag tänkte också på detta men du hann skriva före mig :-)

Frågan är bara om man tillämpar/kan tillämpa detta när/om man byter Arbetsgivare "frivilligt"

Man skiljer ju på det jag kallar "turplaceringsdatum" och LAS datum

Turplaceringsdatum brukar man behålla (med justering för uppehåll där man jobbat med annat) oavsett arbetsgivare medans LAS datum ju påverkas av den arbetsgivare man jobbar åt "just då" med en del undantag (riktiga eller fabricerade)

I dagens läge med skriande förarbrist kan jag inte tänka mig att ens Nobina skulle neka en intresserad förare att ta med sig sitt turplaceringsdatum, med "inte ens" menas att ju mer centralstyrd en organisation är desto svårare kan det vara att ta egna initiativ/göra egna undantag lokalt.

buskörare

När jag pratade med Nobina om det så fick jag svaret att man räknar efter en koefficient. Att man tar antalet anställda dagar och vilken anställningsgrad man haft (typ heltid, halvtid) och sen räknas det ut vad det är värt. Jag skrev även här på forumet om det och fick till svar att självklart fick man inte använda sig av den hela tiden eftersom det skulle bli orättvist mot de som jobbat där länge.
Jag hörde också att en förare bytte från Arriva till Keolis efter Arrivas övertagande, men kom tillbaka pga just att han hamnade typ sist i kön. Trots att han gick med över från Keolis till Arriva.

Så jag är inte säker på att det verkligen är så, utan att det som sagt räknas ut efter koefficient. Vilket känns lite osäkert för mig som värderar arbetstiden högt.

Möjligt att det är annorlunda iom förarbristen, men kör man på Arrivas variant så tar man hellre in nyutbildade än oss som kört länge eftersom de får en lägre lön än mig.

Lars_L

Men åter till sakfrågan, så kan ingen svara på hur det blir förrän förfrågningsunderlagen är ute. Före den för ju Trafikförvaltningen samtal med intresserade av att lägga anbud. I en sådan runda kommer nog flertalet att föreslå att de slås samman. Även den förstudie (idéstudie)som görs kan ju ge antydningar om hur det kommer att bli, men inget är ju klart förrän underlagen är ute. Och på dem är det ju sekretess innan allt är klart.

Det är nog också så att det mer är Trafikförvaltningen som är intresserade av stora avtalsområden än att det är något krav från politiskt håll. Däremot sväljer ju ofta politiken argument som att det blir effektivare. Viljan att lägga ut mycket på utförarna, gör ju också att det blir allt svårare för en mindre aktör att lägga anbud. Samtidigt finns ju intresse att det kommer in många anbud. Om nu Arriva fått lämna avtalet utan förlängning, vill man kanske inte att det bara är Arriva som lägger anbud. Nobina måste ju exempelvis hitta en partner för drift av Roslagsbanan (även om den också förstås kan komma att läggas separat).

En affär som innefattar alla dessa delar kommer nog landa på 15-20 miljarder som avtalsvärde (inklusive förlängning) för en 12-årsperiod. Det talar vi om riktigt stora avtal, även för en aktör som Nobina, med den risk det också innebär och med den följden att man kanske då bara får in 2-3 anbud. 



Inlägget är signerat Lars Lundqvist

buskörare

Citat från: Lars_L skrivet 27 maj 2018, 09:52:59 AM
Men åter till sakfrågan, så kan ingen svara på hur det blir förrän förfrågningsunderlagen är ute. Före den för ju Trafikförvaltningen samtal med intresserade av att lägga anbud. I en sådan runda kommer nog flertalet att föreslå att de slås samman. Även den förstudie (idéstudie)som görs kan ju ge antydningar om hur det kommer att bli, men inget är ju klart förrän underlagen är ute. Och på dem är det ju sekretess innan allt är klart.

Det är nog också så att det mer är Trafikförvaltningen som är intresserade av stora avtalsområden än att det är något krav från politiskt håll. Däremot sväljer ju ofta politiken argument som att det blir effektivare. Viljan att lägga ut mycket på utförarna, gör ju också att det blir allt svårare för en mindre aktör att lägga anbud. Samtidigt finns ju intresse att det kommer in många anbud. Om nu Arriva fått lämna avtalet utan förlängning, vill man kanske inte att det bara är Arriva som lägger anbud. Nobina måste ju exempelvis hitta en partner för drift av Roslagsbanan (även om den också förstås kan komma att läggas separat).

En affär som innefattar alla dessa delar kommer nog landa på 15-20 miljarder som avtalsvärde (inklusive förlängning) för en 12-årsperiod. Det talar vi om riktigt stora avtal, även för en aktör som Nobina, med den risk det också innebär och med den följden att man kanske då bara får in 2-3 anbud.

Jag ville mest veta om det var seriöst snack inom Trafikförvaltningen eller om det var åsikter från oss utifrån så att säga.

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 27 maj 2018, 04:47:26 AM
När jag pratade med Nobina om det så fick jag svaret att man räknar efter en koefficient. Att man tar antalet anställda dagar och vilken anställningsgrad man haft (typ heltid, halvtid) och sen räknas det ut vad det är värt. Jag skrev även här på forumet om det och fick till svar att självklart fick man inte använda sig av den hela tiden eftersom det skulle bli orättvist mot de som jobbat där länge.
Jag hörde också att en förare bytte från Arriva till Keolis efter Arrivas övertagande, men kom tillbaka pga just att han hamnade typ sist i kön. Trots att han gick med över från Keolis till Arriva.

Så jag är inte säker på att det verkligen är så, utan att det som sagt räknas ut efter koefficient. Vilket känns lite osäkert för mig som värderar arbetstiden högt.

Möjligt att det är annorlunda iom förarbristen, men kör man på Arrivas variant så tar man hellre in nyutbildade än oss som kört länge eftersom de får en lägre lön än mig.

Jo man räknar datumet efter en koefficient som motsvarar heltid, har du t.ex jobbat i 10 år varav heltid i 7 år så motsvarar tiden i slutänden kanske 8,5 år, det använde man sig av redan på -90 talets slut även om det då ofta var möjligt att göra lokala överenskommelser för att få behålla förare eller kunna anställa.

Idag borde det finnas än större behov av en sådan lösning.

Men har man jobbat heltid i 10 år så är det 10 år som gäller.

Utanför SL området är ju detta med turplaceringsdatum inte så viktigt då det sällan är samma system med årliga omplaceringar/sökningar.

Det här med att hänvisa till löneskillnaden kan vara att bita sig i foten som arbetsgivare, en förare med 6-8 års vana och med goda referenser är att föredra alla dagar i veckan än ett helt oprövat kort.

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 27 maj 2018, 10:54:22 AM
Jo man räknar datumet efter en koefficient som motsvarar heltid, har du t.ex jobbat i 10 år varav heltid i 7 år så motsvarar tiden i slutänden kanske 8,5 år, det använde man sig av redan på -90 talets slut även om det då ofta var möjligt att göra lokala överenskommelser för att få behålla förare eller kunna anställa.

Idag borde det finnas än större behov av en sådan lösning.

Men har man jobbat heltid i 10 år så är det 10 år som gäller.

Utanför SL området är ju detta med turplaceringsdatum inte så viktigt då det sällan är samma system med årliga omplaceringar/sökningar.

Det här med att hänvisa till löneskillnaden kan vara att bita sig i foten som arbetsgivare, en förare med 6-8 års vana och med goda referenser är att föredra alla dagar i veckan än ett helt oprövat kort.

Jag har kört 19 år, hela tiden heltid med i början 2 eller 3 heltidsvikariat. Får jag räkna från första datumet då?

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 27 maj 2018, 11:12:20 AM
Jag har kört 19 år, hela tiden heltid med i början 2 eller 3 heltidsvikariat. Får jag räkna från första datumet då?

Turplaceringsdatum räknar man om jag minns rätt SL trafik, branschvanedatum allt du gjort som "busschaufför"

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 27 maj 2018, 12:11:07 PM
Turplaceringsdatum räknar man om jag minns rätt SL trafik, branschvanedatum allt du gjort som "busschaufför"

Okej. Ja, jag har ju kört buss på heltid sen 1999, men började i Örebro.

Lars_L

Citat från: buskörare skrivet 27 maj 2018, 10:10:20 AM
Jag ville mest veta om det var seriöst snack inom Trafikförvaltningen eller om det var åsikter från oss utifrån så att säga.
Tror allvarligt talat inte att man börjat fundera på det så mycket än - och om så görs så hoppas jag verkligen att man inte springer till operatörerna och berättar om det, eftersom det skulle kunna ses som sekretessbrott. Innan någon upphandlingsgrupp  formerats, får man även om så skulle ske, ändå ta det som enskilda tjänstemäns personliga funderingar.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

buskörare

Citat från: Lars_L skrivet 28 maj 2018, 06:59:40 AM
Tror allvarligt talat inte att man börjat fundera på det så mycket än - och om så görs så hoppas jag verkligen att man inte springer till operatörerna och berättar om det, eftersom det skulle kunna ses som sekretessbrott. Innan någon upphandlingsgrupp  formerats, får man även om så skulle ske, ändå ta det som enskilda tjänstemäns personliga funderingar.

Det står ju helt öppet att områdenas storlek inte är bestämda, så det i sig är knappast nån hemlighet. Att man funderar på ev ändringar alltså. Likaså står det att man då inte bestämt huruvida Roslagsbanan ska ingå.

buskörare

Hittade detta nu. Nu vet jag inte hur skriven i sten den är, men där verkar det fortsätta vara 2 olika områden. Vallentuna går till norrort 2021 (det verkar vara bestämt?) också. Och ingen förminskning av områdena verkar vara aktuell.

https://www.sll.se/globalassets/6.-om-landstinget/upphandling/tf/behovsanalys-e35-e38---buss.pdf

homer

Citat från: buskörare skrivet 07 september 2018, 10:17:32 AM
Hittade detta nu. Nu vet jag inte hur skriven i sten den är, men där verkar det fortsätta vara 2 olika områden. Vallentuna går till norrort 2021 (det verkar vara bestämt?) också. Och ingen förminskning av områdena verkar vara aktuell.

https://www.sll.se/globalassets/6.-om-landstinget/upphandling/tf/behovsanalys-e35-e38---buss.pdf

intressant läsning.

bland annat 2 nya långa  stombussar som går tvärs över länet
boggieledbussar och dubbelledbussar
en ny 4:e depå inom trafikområde Söderort/Botkyrka (SSV)

buskörare

Citat från: homer skrivet 07 september 2018, 16:59:38 PM
intressant läsning.

bland annat 2 nya långa  stombussar som går tvärs över länet
boggieledbussar och dubbelledbussar
en ny 4:e depå inom trafikområde Söderort/Botkyrka (SSV)

Jag kommer spänt följa stomlinje J och dess förmåga att hålla tiden.

igel

Citat från: buskörare skrivet 07 september 2018, 10:17:32 AM
Hittade detta nu. Nu vet jag inte hur skriven i sten den är, men där verkar det fortsätta vara 2 olika områden. Vallentuna går till norrort 2021 (det verkar vara bestämt?) också. Och ingen förminskning av områdena verkar vara aktuell.

https://www.sll.se/globalassets/6.-om-landstinget/upphandling/tf/behovsanalys-e35-e38---buss.pdf
Man blir ju lite nyfiken på vad det är som är maskerat, i en del fall borde det inte äns vara särskiljt hemligt. Intressant att framsidesbilden inte föreställer SL-traffiken, är det i Göteborg?