Rörigt i Stockholms innerstad

Startat av Fredrik Gelin, 23 maj 2018, 16:21:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

På grund av omfattande problem med framkomligheten i Stockholms city går många busslinjer andra vägar än normalt.

På SLs hemsida finns den planerade omläggningen för de linjer som normalt trafikerar Vasagatan.
Tyvärr begränsar sig problemen inte till dessa.
Igår lades även stomlinjerna 1 och 3 om och idag delades till och med linje 1 vid Fridhemsplan respektive Jungfrugatan under eftermiddagen.
Orsaken är vägarbeten och en allmänt jobbig trafiksituation där bilar täpper till många gator och korsningar.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


homer

man kan nog utan att överdriva säga att Stockholm har blivit full under våren och nått sitt kapacitetstak. det är trafikstockningar i stort sett varje dag senaste tiden

Nico

Mja, den stora delen av hindren har uppkommit genom medvetna val då stadens styrande valt att stänga av många gator. Vi ska ju cykla istället.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

BSB101

En cyklist på cykel är betydligt mer yteffektiv än en bilist i en bil. Ytan i stan är begränsad och då gäller det att prioritera yteffektiva färdmedel. Det är inte precis generellt cyklarna som gör det svårt för bussarna att ta sig fram.

Nico

Jo, det är det faktiskt. Detta då cykel numera även har prioritering framför busstrafiken på flera håll inom Stockholms stad. I vissa ombyggnadsprojekt kommer utrymmet som blir kvar, efter att cykelbanor anlagts, att bli så dåligt att körfälten kommer att vara smalare än vad en buss kräver i bredd.

De minimimått som gällt för körfältsbredd är 3,25 meter, men nu finns det planer på bredder på ned mot 3,0 meter... och då en buss är 2,55 plus 2*0,25 = 3,05 meter så förstår de flesta att det kommer att ge upphov till problem. Sedan innebär även ett allmänt sämre trafikflöde för all fordonstrafik normalt även att inte heller bussarna kommer fram.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 23 maj 2018, 23:31:03 PM
Jo, det är det faktiskt. Detta då cykel numera även har prioritering framför busstrafiken på flera håll inom Stockholms stad. I vissa ombyggnadsprojekt kommer utrymmet som blir kvar, efter att cykelbanor anlagts, att bli så dåligt att körfälten kommer att vara smalare än vad en buss kräver i bredd.

De minimimått som gällt för körfältsbredd är 3,25 meter, men nu finns det planer på bredder på ned mot 3,0 meter... och då en buss är 2,55 plus 2*0,25 = 3,05 meter så förstår de flesta att det kommer att ge upphov till problem. Sedan innebär även ett allmänt sämre trafikflöde för all fordonstrafik normalt även att inte heller bussarna kommer fram.

Jag skriver under på detta.

Lars_L

Må vara att cyklar är mer yteffektiva, men problemet är som sagt att man drar ner på vägutrymmet där det går bussar. Enligt diskussionerna man hade kring exempelvis Vasagatan skrev man ju uttryckligen från stadens sida att det inte gör något att det blir sämre framkomlighet för bussarna, då det inte går några stomlinjer där (suck). Förutom att det faktiskt finns planer på regionala stomlinjer just på Vasagatan (även om de väl aldrig kommer bli verklighet), så är ju inställningen ganska katastrofal.

Man kan inte ha ett linjenät i innerstaden där man å ena sidan då ska förbättra framkomligheten för bussar där det går stomlinjer, för att omöjliggöra busstrafik på andra.

Men det visar ju att tanken på stomlinjer är helt fel i innerstaden. Istället bör man planera efter ett nät med huvudlinjer som man gör i de allra flesta städer. Sedan kan man komplettera med ett fåtal kvarterslinjer som mer har en servicefunktion, där det inte behöver vara lika viktigt. Ett sådant nät bör säkra god framkomlighet för alla huvudlinjer. Därtill kan man prioritera lite extra kring de stråk som är tyngst. Men observera stråk. Att som på Odengatan försöka prioritera just bara stomlinjerna med signalprioritering blir ju egentligen bara märkligt och gör ju i regel att restiden blir lika lång ändå. Dessutom fungerar prioriteringen ändå så dåligt att ganska många förare ändå kör i yttre filen vid exempelvis Valhallavägen ner till Odengatan, istället för i bussfilen även på linje 4.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist