Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5

Startat av Fredrik Gelin, 18 maj 2018, 17:13:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Citat från: igel skrivet 28 maj 2018, 09:12:31 AM
Vad jag har förstodt fanns det någon sådan avtalsklausul oavsätt om optionen föll ut eller inte.

Nu är det väl så att det inte bara är Mälaröarna som tar slut i juni 2019 utan även Märsta-Vallentuna. Så i dagsläget är väl E20 det längsta avtal Arriva har i SL området. Därutöver bedriver Arriva busstrafik i Halmstadsområdet. Med tanke på hur ekonomin har sätt ut och ser ut på bussidan i Arriva Sverige, så är väl frågan om de kommer att lägga några konkuranskraftiga bud alls, eller om de bara satsar på spårtrafiken i Sverige framöver.

med tanke på att Arriva precis tog hem busstrafiken i Helsingborg så tror jag inte man vill släppa där i onödan...

buskörare

Dessutom har man lagt bud på Märsta, vilket man nog inte skulle kostat på sig om man ändå inte vill ha busstrafik.

Mikey

Citat från: buskörare skrivet 28 maj 2018, 09:23:42 AM
Dessutom har man lagt bud på Märsta, vilket man nog inte skulle kostat på sig om man ändå inte vill ha busstrafik.

Trafiken är man väl alltid intresserad av om man får "tillräckligt" betalt för den. Det som skiljer när det gäller motivationen att verkligen få trafiken är vad man lämnar för bud. Mer motiverad - pressade priser. Mindre motiverad - högre bud och lite tanken "man kan ju alltid chansa, även om det troligen inte går hem"...

buskörare

Citat från: Mikey skrivet 28 maj 2018, 10:12:45 AM
Trafiken är man väl alltid intresserad av om man får "tillräckligt" betalt för den. Det som skiljer när det gäller motivationen att verkligen få trafiken är vad man lämnar för bud. Mer motiverad - pressade priser. Mindre motiverad - högre bud och lite tanken "man kan ju alltid chansa, även om det troligen inte går hem"...

Ja, fast är planen att helt sluta med busstrafik som han skrev, så är det väl dumt att lägga bud alls.

Fredrik Gelin

Medelåldern stipuleras i det kontrakt som båda parter ju skriver på.
Det är således en kalkylerad risk från entreprenörernas sida att man kan behöva föryngra flottan på slutet om det inte går att lösa på annat sätt.
Det som ställer till det i Stockholm och några andra orter är fordon som ägs av huvudmannen och som därmed inte går att byta ut hursomhelst när de börjar bli till åren.
Arriva är dock inte ensamma om problemet.
En lösning hade varit att alla bussar skrivs av under avtalstiden och att det inte ställs något krav på medelålder. Det kräver dock att man skriver av fordonen snabbare än idag om man äger dem.
Vissa entreprenörer jobbar nästan uteslutande med leasing för att komma runt problemet.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Mikey

Nu ska man väl kanske inte räkna med det, men brukar inte SL av erfarenhet vara rätt villiga att "släppa" medelålderskravet framåt slutet av avtalen? I Märsta har man gjort det och har idag en snittålder på 10 år (11 år när avtalet tar slut), och jag vill även minnas att man gjorde samma sak i bl.a. City för några år sedan?

Fredrik Gelin

Citat från: Mikey skrivet 28 maj 2018, 16:18:31 PM
Nu ska man väl kanske inte räkna med det, men brukar inte SL av erfarenhet vara rätt villiga att "släppa" medelålderskravet framåt slutet av avtalen? I Märsta har man gjort det och har idag en snittålder på 10 år (11 år när avtalet tar slut), och jag vill även minnas att man gjorde samma sak i bl.a. City för några år sedan?
I både Märsta och City var det en förhandling mellan SL och entreprenören som ledde till att SL släppte på kravet om medelålder. Det är tänkbart att Arriva förhandlat sig till något liknande i Norrort i samband med att de byggde om de flesta etanolbussarna till diesel (RME) drift.
Det är dock inte självklart att man får undantag från medelålderskravet bara för att man närmar sig slutet på trafikavtalet.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


amazzon778

Skulle det vara kanske en annan idé att kanske köra med VDL dubbeldäckare på den linjen rent av?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk


buskörare

Citat från: amazzon778 skrivet 15 juni 2018, 05:16:40 AM
Skulle det vara kanske en annan idé att kanske köra med VDL dubbeldäckare på den linjen rent av?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

670 i sig skulle kunna köras med dubbeldäckare, men jag tror inte det är praktiskt bra. Tar lång tid att lasta. Vi kör ju även som lokallinje i Vaxholm, vilket medför upp till 2-3 rollatorer och 2-3 barnvagnar ibland. Så nej, jag ser inte det som ett bra alternativ.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 15 juni 2018, 08:55:30 AM
670 i sig skulle kunna köras med dubbeldäckare, men jag tror inte det är praktiskt bra. Tar lång tid att lasta. Vi kör ju även som lokallinje i Vaxholm, vilket medför upp till 2-3 rollatorer och 2-3 barnvagnar ibland. Så nej, jag ser inte det som ett bra alternativ.

Det mesta har ju redan provats förr. När Busslink/Keolis körde 57xx-Vegorna från Norrtälje på 670 i låg- och förstärkningstrafik, så var dessa ju inte alls populära pga för få dörrar (1-1-0) för en linje med så många stopp för avstigande. 670 och 676 är såpass olika typer av linjer att det inte finns några direkta samordningsmöjligheter mellan dem. Dubbeldäckare kräver nästan någon mil mellan hållplatserna för att fungera effektivt. Alternativt att de ibland får hoppa in på landsbygdslinjer där det sällan är resenärer vid mer än var fjärde/femte hållplats, såsom idag på 677 och södra halvan av 639.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 15 juni 2018, 09:17:52 AM
Det mesta har ju redan provats förr. När Busslink/Keolis körde 57xx-Vegorna från Norrtälje på 670 i låg- och förstärkningstrafik, så var dessa ju inte alls populära pga för få dörrar (1-1-0) för en linje med så många stopp för avstigande. 670 och 676 är såpass olika typer av linjer att det inte finns några direkta samordningsmöjligheter mellan dem. Dubbeldäckare kräver nästan någon mil mellan hållplatserna för att fungera effektivt. Alternativt att de ibland får hoppa in på landsbygdslinjer där det sällan är resenärer vid mer än var fjärde/femte hållplats, såsom idag på 677 och södra halvan av 639.

Ja. Vet inte om 670 egentligen är en typisk blålinje egentligen? Känns som vilken röd som helst. Eller?

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 15 juni 2018, 09:21:06 AM
Ja. Vet inte om 670 egentligen är en typisk blålinje egentligen? Känns som vilken röd som helst. Eller?

Absolut. 670 är blå enbart för att den enligt SL-regelverket går till en kommuns centralort eller motsvarande. Det är därför vi har väldigt högt utrustade röda "matarbussar" på 639 med wifi, fällbara ryggstöd och USB-uttag, men samtidigt sämre utrustade blå "stombussar" på 677 samt många andra håll i länet. Hade Sjuhundra och Häverö varit egna kommuner än idag, hade dock 639 varit blå redan för sisådär 15 år sedan, då Rimbo och Hallstavik vore deras kommunala centralorter.

Personligen tycker jag inte att några kommungränser eller kommunala centralorter ska ha någon som helst inverkan på hur Landstinget planerar trafik i länet. Högsta prioritet borde ligga på resandeströmmar. Inte kommungränser.

Ersa

Citat från: amazzon778 skrivet 15 juni 2018, 05:16:40 AM
Skulle det vara kanske en annan idé att kanske köra med VDL dubbeldäckare på den linjen rent av?

Hade detta varit public service hade svaret blivit: Det finns ju även andra märken än VDL. ;D

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 15 juni 2018, 09:32:12 AM
Absolut. 670 är blå enbart för att den enligt SL-regelverket går till en kommuns centralort eller motsvarande. Det är därför vi har väldigt högt utrustade röda "matarbussar" på 639 med wifi, fällbara ryggstöd och USB-uttag, men samtidigt sämre utrustade blå "stombussar" på 677 samt många andra håll i länet. Hade Sjuhundra och Häverö varit egna kommuner än idag, hade dock 639 varit blå redan för sisådär 15 år sedan, då Rimbo och Hallstavik vore deras kommunala centralorter.

Personligen tycker jag inte att några kommungränser eller kommunala centralorter ska ha någon som helst inverkan på hur Landstinget planerar trafik i länet. Högsta prioritet borde ligga på resandeströmmar. Inte kommungränser.

Okej. Trodde blåbussarna skulle ha lite prioritet så att säga, inte bara inredning utan turen i sig. 670 har ju 5 olika röda linjer den ska vänta in.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 15 juni 2018, 10:13:30 AM
Okej. Trodde blåbussarna skulle ha lite prioritet så att säga, inte bara inredning utan turen i sig. 670 har ju 5 olika röda linjer den ska vänta in.

Blåa 677 har passning till en enda linje: UL 806 vid Åby vägskäl. Den går varannan timme under lågtrafik.
Röda 639 har passning till tre lokallinjer i Rimbo och ytterligare två i Hallstavik, och har betydligt fler avgångar under rusningstrafik än 677.
Så nej, det finns ingen logik för stomlinjer kvar längre. Lika bra att göra dem alla röda, utanför innerstan. I varje fall norr om Danderyd.
676 med sina specialfordon kan dock vara blå, då den ju är rätt isolerad och unik.