Avåkning på E4 i Sundsvall

Startat av Ersa, 18 maj 2018, 07:40:46 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Alpus260SR

Usch, ännu en olycka under ett långt nattpass. Hoppas det går bra för alla inblandade.

Luleå-Nyköping är väl i runda slängar 100 mil så det borde väl varit 2 chaufförer eller iallafall en avlösning i närheten av Gävle för att det ska gå ihop körtidsmässigt.

Fredde


1896

Citat från: Fredde skrivet 18 maj 2018, 16:44:50 PM
XMA784...

Isf är det en 12 år gammal buss, att nyttja så pass gamla bussar i beställningstrafik idag, lär väl knappast vara så vanligt ? Än mer besynnerligt med tanke på sträckan mellan Luleå - Nyköping, men vad vet jag, bussen kanske är renoverad ?

mittlinje

Citat från: Alpus260SR skrivet 18 maj 2018, 08:58:45 AM
Luleå-Nyköping är väl i runda slängar 100 mil så det borde väl varit 2 chaufförer eller iallafall en avlösning i närheten av Gävle för att det ska gå ihop körtidsmässigt.

Vad är problemet? Det var två förare https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/bussbolaget-om-olyckan! Antalet olyckor som sker nattetid är troligen (min spekulation) mindre än vad som sker på dagen och nattkörning är vanligt med två förare, förekommer ofta vid sportlovsresor söderöver. Under mina år som chaufför kan jag inte räkna upp en handfull olyckor som skett på sportloven, även om det troligt rör sig om två "handfulla händer".

Bland annat Flixbus kör med tvåförarsystem på vissa av sina linjer i Sverige på natt och jag har inte läst om en enda olycka gällande deras trafik.

Att en olycka "triggas" upp medialt handlar om dels tidpunkten eftersom kleti och pleti tror att alla skall sova på natten samt att vid en bussolycka är det många som berörs. I detta fall var det positivt att många enligt uppgift använde bältet.

Ersa

Citat från: Kung Vasa skrivet 19 maj 2018, 14:46:35 PM
Isf är det en 12 år gammal buss, att nyttja så pass gamla bussar i beställningstrafik idag, lär väl knappast vara så vanligt ? Än mer besynnerligt med tanke på sträckan mellan Luleå - Nyköping, men vad vet jag, bussen kanske är renoverad ?

Den kan ju vara så välhållen att den aldrig behövt renoveras. Jag vet om många 10 år gamla turistbussar som ser ut som nya invändigt än idag, trots 70-110 tusen mil på mätaren. Inte heller tror jag att passagerarna bryr sig om årsmodellen på bussen de åker i. Bara bussen är välskött, har toalett och trepunktsbälten, samt eventuellt  även eftermonterad wifi och eluttag (numera enbart önskemål om 5V USB) brukar majoriteten resgrupper vara helnöjda.
Bara man inte ska in i nån miljözon är det ju inga bekymmer.

1896

Citat från: Ersa skrivet 19 maj 2018, 16:49:06 PM
Den kan ju vara så välhållen att den aldrig behövt renoveras. Jag vet om många 10 år gamla turistbussar som ser ut som nya invändigt än idag, trots 70-110 tusen mil på mätaren. Inte heller tror jag att passagerarna bryr sig om årsmodellen på bussen de åker i. Bara bussen är välskött, har toalett och trepunktsbälten, samt eventuellt  även eftermonterad wifi och eluttag (numera enbart önskemål om 5V USB) brukar majoriteten resgrupper vara helnöjda.
Bara man inte ska in i nån miljözon är det ju inga bekymmer.

Möjligen kan beställaren ha fått ett lägre pris på en äldre buss ? Jag menar att om bussen är betald kanske den kan hyras ut för en mindre peng ?

UglyJazz

Beställaren lär definitivt inte ha fått resan billigare mot att accepterat en äldre buss.
Det funkar inte så i våra trakter...

Det dyra i en sån här resa är inte fordonet, utan bränslet och chaufförslönerna.
Jag minns inte säkert, men är högst osäker på att det skulle vara mer än på sin höjd två 220V-uttag i fordonet
5V iform av USB fanns absolut inte.

I och med att där också fanns två förare samtidigt, har man i stort sett gjort vad som kan göras inför en hundramilatripp.
Gammal buss? Javisst, men den hade dryga 100.000 på mätaren. Besiktad för inte så länge sedan...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

1896

Citat från: UglyJazz skrivet 20 maj 2018, 16:20:53 PM
Beställaren lär definitivt inte ha fått resan billigare mot att accepterat en äldre buss.
Det funkar inte så i våra trakter...

Det dyra i en sån här resa är inte fordonet, utan bränslet och chaufförslönerna.
Jag minns inte säkert, men är högst osäker på att det skulle vara mer än på sin höjd två 220V-uttag i fordonet
5V iform av USB fanns absolut inte.

I och med att där också fanns två förare samtidigt, har man i stort sett gjort vad som kan göras inför en hundramilatripp.
Gammal buss? Javisst, men den hade dryga 100.000 på mätaren. Besiktad för inte så länge sedan...

Inte för att jag vill vara påstridig, men Brian Souter & Stagecoach "Röd Express" som trafikerade Sthlm - Dalarna i slutet på -90 talet är väl ett bra exempel på att det går att köra billigare med betalda bussar. Enda skillnaden är väl att i det fallet var det långväga linjetrafik.

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 21 maj 2018, 16:29:52 PM
Inte för att jag vill vara påstridig, men Brian Souter & Stagecoach "Röd Express" som trafikerade Sthlm - Dalarna i slutet på -90 talet är väl ett bra exempel på att det går att köra billigare med betalda bussar. Enda skillnaden är väl att i det fallet var det långväga linjetrafik.

Ja företag som har som affärsidé att använda äldre billiga bussar kan säkert lägga ett lägre pris, i teorin.
Kalkylen håller bara om inget havererar.

Vi andra räknar inte pris efter årsmodell, om min kund får en buss från 2018, 2016, 2013 eller 2010 påverkar inte priset ett dugg.

Det som påverkar priset är bussens storlek, en 60 paxare blir dyrare än en 35 eller 49 paxare, och en 75-80 paxare blir ännu dyrare.

Bussar av lite udda storlek är lite mer ovanliga, i detta fall är det kanske så att denna 58 paxare är den enda som bolaget ifråga har i den storleken.


1896

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 maj 2018, 17:26:56 PM
Ja företag som har som affärsidé att använda äldre billiga bussar kan säkert lägga ett lägre pris, i teorin.
Kalkylen håller bara om inget havererar.

Vi andra räknar inte pris efter årsmodell, om min kund får en buss från 2018, 2016, 2013 eller 2010 påverkar inte priset ett dugg.

Det som påverkar priset är bussens storlek, en 60 paxare blir dyrare än en 35 eller 49 paxare, och en 75-80 paxare blir ännu dyrare.

Bussar av lite udda storlek är lite mer ovanliga, i detta fall är det kanske så att denna 58 paxare är den enda som bolaget ifråga har i den storleken.



Antar att det är lite som Erik var inne på också, med ständigt nya miljökrav så är man som bussägare mer eller mindre piskad att förnya vagnparken oavbrutet, annars är det ju som du säger en affärsidé att köra billigare med äldre fordon under förutsättning att de håller.

Ersa

Citat från: Kung Vasa skrivet 21 maj 2018, 21:49:51 PM
Antar att det är lite som Erik var inne på också, med ständigt nya miljökrav så är man som bussägare mer eller mindre piskad att förnya vagnparken oavbrutet, annars är det ju som du säger en affärsidé att köra billigare med äldre fordon under förutsättning att de håller.

Kör man sällan inne i städer som har miljözoner, så spelar det ju ingen större roll. Ytterst få resesällskap som bokar bussar brukar ju efterfråga vissa miljöklasser på motorerna. Det skulle vara om man tecknar nåt kontrakt med regelbunden körning för någon större kund, t.ex nåt rederi, om man ska få miljöklasskrav på sig.

När det gäller hållbarhet har åldern väldigt lite med saken att göra, bara bussen är välhållen. Nya bussar krånglar ofta precis lika ofta som äldre, men då pga el- och datorfel. På många företag är de 2-3 äldsta turistbussarna oftast de mest pålitliga.

UglyJazz

Nu börjar ju diskussionen svårartat att spåra ur.

Orsaken till att det var en buss med icke-standard antal sittplatser var ju, som en del redan klurat ut, att det var tre olika lag med cheerleaders ombord på bussen.
Tillsammans med föräldrar, ledare och krig personer behövdes så många platser.

Många föreningar vill räkna väldigt lågt på pris/person för en resa. Därför vill man fylla bussen, gärna till sista plats och ta betalt av barnen på ett sådant sätt att det inte blir en massa tomma stolar (som också kostar).
Folk som inte är i branschen kan välja ett annat bussbolag bara för att det skiljer 17:-/barn för en resa.
Det är sorgligt, kvaliteten kommer lite i andra hand då.
PRO-föreningar har också den tendensen att resan ska prispressas in absurdum.

Denna resa var inte rabatterad pga ålder på fordonet. Det är inte hållbart att bedriva sådan trafik.

Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Ersa

Citat från: UglyJazz skrivet 24 maj 2018, 08:31:32 AM
Nu börjar ju diskussionen svårartat att spåra ur.

Det började ju tyvärr spåra ur redan när bussens ålder kom på tal...

1896

Citat från: Ersa skrivet 24 maj 2018, 09:38:30 AM
Det började ju tyvärr spåra ur redan när bussens ålder kom på tal...

Jag konstaterade bara att bussen var just 12 år gammal, men jag har inte med en stavelse yttrat att det på något sätt skulle vara något fel i det. Däremot spekulerade jag i om det kunde tänkas vara möjligt att beställaren fått ett lägre pris på en äldre buss, men enligt senare inlägg så får det anses vara utrett att så inte var fallet.