Dragspelsbussar på linje 40

Startat av Bussfanatikern, 16 maj 2018, 01:24:16 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussfanatikern

Har noterat att Keolis sedan vecka 5 inte längre kör med dragspelsbussar på linje 40 här i Götet under helgerna.
Vet någon vad detta beror på?

homer

Citat från: Bussfanatikern skrivet 16 maj 2018, 01:24:16 AM
Har noterat att Keolis sedan vecka 5 inte längre kör med dragspelsbussar på linje 40 här i Götet under helgerna.
Vet någon vad detta beror på?

är man verkligen en bussfanatiker om man kallar ledbussar dragspelsbussar :P ::)

admin

Citat från: homer skrivet 16 maj 2018, 16:49:03 PM
är man verkligen en bussfanatiker om man kallar ledbussar dragspelsbussar :P ::)

Det finns inget i Bussnacks regler att man inte skulle få använda populärbeteckningar som dragspelsbussar. På många håll i landet är det vedertaget begrepp.

Peter Elmheden

Citat från: homer skrivet 16 maj 2018, 16:49:03 PM
är man verkligen en bussfanatiker om man kallar ledbussar dragspelsbussar :P ::)

Det är ju ett ord som finns med i SAOL så varför inte?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Elmheden skrivet 16 maj 2018, 18:11:09 PM
Det är ju ett ord som finns med i SAOL så varför inte?

Om man säger ledbuss här i Borås fattar de flesta nada. Jag är inte ens säker på att alla förare förstår vad man menar om man säger ledbuss. Dragspelsbuss förstår dock alla.

Beteckningen dragspelsbuss tror jag lanserades av trafikreportrarna på Radio Stockholm med den legendariske Sven-Roland Engström i spetsen. 
https://www.youtube.com/watch?v=_sDmONlZnQg
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

homer

Vad forumreglerna eller folk på stan säger eller vad svenska akademin beslutar vad inte riktigt vad min något spydiga kommentar syftade till, utan mer en vänlig pik mot TS användarnamn och ordvalet, är man en fanatiker är man i mina ögon även en nörd och använder de mer korrekta ordet. Men jo jag vet att alla får säga vad dom vill

;)

Matti1524

Citat från: homer skrivet 16 maj 2018, 16:49:03 PM
är man verkligen en bussfanatiker om man kallar ledbussar dragspelsbussar :P ::)


Ja, om man är göteborgare !

Matti

Bussfanatikern

Citat från: homer skrivet 16 maj 2018, 16:49:03 PM
är man verkligen en bussfanatiker om man kallar ledbussar dragspelsbussar :P ::)

Ordet "Ledbuss" är tråkigt medan "Dragspelsbuss" är betydligt roligare att säja och på tyska så heter det faktiskt "C-harmonikabuss", vilket blir just det ord jag använder om man översätter det direkt.

Bussfanatikern

Citat från: Matti1524 skrivet 16 maj 2018, 20:17:58 PM

Ja, om man är göteborgare !

Matti

Visserligen så bor jag numera i Göteborg men kommer ursprungligen från Eskilstuna.

Bussfanatikern

Åter till ämnet, är det någon som kan svara på min fråga?

Ersa

Inget ord och begrepp är ju fel att använda, men omkring huvudstadsregionen säger man i princip bara "ledvagn" om man arbetar i eller är insatt i branschen. De som inte är speciellt insatta, oftast vanliga resenärer, brukar säga "ledbuss".
"Dragspelsbuss" eller "vikbuss" hör man mest från glada barn i låg- och mellanstadiet, och ytterst sällan från någon vuxen.

Jonas Gustafsson

"Långbuss" kallade jag B31:orna och B36:orna hos GS (Volvo B58/ Hägglund resp. Volvo B58/Wiima) som barn. :)
//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Erling.L

Det har med bygget av resecentrum o göra .... ledbussar blir för långa på temporära hållplatsen.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Bussmicke

Citat från: homer skrivet 16 maj 2018, 16:49:03 PM
är man verkligen en bussfanatiker om man kallar ledbussar dragspelsbussar ::)
Ha ha ha ha ha ha

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jona

Citat från: Ersa skrivet 17 maj 2018, 12:25:47 PM
Inget ord och begrepp är ju fel att använda, men omkring huvudstadsregionen säger man i princip bara "ledvagn" om man arbetar i eller är insatt i branschen. De som inte är speciellt insatta, oftast vanliga resenärer, brukar säga "ledbuss".
"Dragspelsbuss" eller "vikbuss" hör man mest från glada barn i låg- och mellanstadiet, och ytterst sällan från någon vuxen.

Och där jag bor kallas led eller dragspelbussarna för Skelleftehamnsbuss, oavsett vars bussen är på väg för tillfället, så kallar en hel del dom för Skelleftehamnbussar, för det är normalt dit en ledande dragspelbuss är på väg!

PS har själv alltid kallat dom för dragspelbussar, men fanatiker som jag är gick jag över till ledbuss, då det är kortare och säga, (ridå, kortare ord om något längre, hmmm) men jag skulle inte reagera om någon kallade dom något annat.

/J
MVH Filosofen Jona