Huvudmeny

Keolis 6048 igen

Startat av Ted Selander, 15 maj 2018, 15:19:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander



Regionalbuss 6048 gör sig beredd för ännu ett varv på stombusslinjerna 1 och 3 (gemensamma omlopp). Gardinerna har åkt ner, men extraljusen är kvar. På bus skyltade jag fram omloppsnumret i den stockholmska hållaren. Esplanaden ligger i Huskvarna. Det är inte helt ovanligt att de ordinarie MAN-lederna är indisponibla eller kör nån annanstans. De är slitna och ska ersättas nästa sommar av 32 nya ledbussar med biogasdrift, fabrikat okänt men...

Flertalet omloppsnummer i Jönköping är f.ö. fyrställiga. Principen är linjenummer plus ordningsnummer, t.ex. 206, 1311. På helger finns/tillåts aldrig mer än 9 nummer utan tredje siffran är 6 för lördag och 7 för söndag, t.ex. 163, 2871. Det är förstås Länstrafikens numrering.

Bussmicke

Jag skulle inte bli den mista förvånad om de 32 blir MAN igen.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

homer

läste någonstans att de skulle blir mercedes citaro...


för övrigt undrar jag var omloppssnurran monterades någonstans, dessa bussar levererandes 2011 till Ramsmoragaraget och där används inte omloppsskyltar och jag minns inte att dom mellanlandade någonstans innan Jönköping....

Ted Selander

Citat från: homer skrivet 16 maj 2018, 16:47:23 PM
---
för övrigt undrar jag var omloppssnurran monterades någonstans, dessa bussar levererandes 2011 till Ramsmoragaraget och där används inte omloppsskyltar och jag minns inte att dom mellanlandade någonstans innan Jönköping....

Enligt uppgift var de en sväng till Handen, och ska där fått sina snurror.

Anders Lundén

Citat från: Ted S skrivet 16 maj 2018, 17:46:16 PM
Enligt uppgift var de en sväng till Handen, och ska där fått sina snurror.

Handen har aldrig använt omloppssnurror, så nej, den är inte monterad där!
// Anders

Elias Karlsson

Har också hört ryktet om att det förvånansvärt kan bli Mercedes, men inget bekräftat.

Antar att Scania lederna stannar då de är "kortbussar"