Författare Ämne: Värmdö för 30 år sedan ...eller snarare 20  (läst 914 gånger)

Utloggad Hobgoblin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1666
Värmdö för 30 år sedan ...eller snarare 20
« skrivet: 14 maj 2018, 08:14:03 AM »

LOA 718 - Volvo B10M / Säffle 1984 - SL H22 6281.
« Senast ändrad: 14 maj 2018, 20:41:37 PM av Hobgoblin »

Utloggad Karsten

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2836
SV: Värmdö för 30 år sedan
« Svar #1 skrivet: 14 maj 2018, 11:22:57 AM »
Stilig bild på inte lika stilig buss!

Men är bilden inte tagen för 20 år sedan (under Cash-kortens "storhetstid")?

Utloggad zjbus

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 439
SV: Värmdö för 30 år sedan
« Svar #2 skrivet: 14 maj 2018, 12:03:16 PM »
Stilig bild på inte lika stilig buss!

Men är bilden inte tagen för 20 år sedan (under Cash-kortens "storhetstid")?
Vad talar för att tidsangivningen på fotot skulle vara felaktigt?

Utloggad Ulf Berlin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2942
  • Har kollektivtrafiken som levebröd och intresse.
SV: Värmdö för 30 år sedan
« Svar #3 skrivet: 14 maj 2018, 13:38:49 PM »
När infördes"D-bussarna"som gick motorvägen till/från Slussen?/Ulf
(Saknar inte denna buss inbyggda extraljus vid dest skylten?)

Utloggad Karsten

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2836
SV: Värmdö för 30 år sedan
« Svar #4 skrivet: 14 maj 2018, 15:11:11 PM »
Vad talar för att tidsangivningen på fotot skulle vara felaktigt?

Reklam för cash-kort, SL Buss AB-märkningen samt mina tveksamma minnen att D-bussarna infördes 1990 och att 6281 inte var stationerad i Björknäs 1988.


Utloggad Hobgoblin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1666
SV: Värmdö för 30 år sedan
« Svar #5 skrivet: 14 maj 2018, 16:05:29 PM »
Javisst, för tjugo år sedan räcker.  /H

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4108
SV: Värmdö för 30 år sedan
« Svar #6 skrivet: 14 maj 2018, 16:06:22 PM »
Vad talar för att tidsangivningen på fotot skulle vara felaktigt?

Reklamen på sidan är svårtydd, men påminner starkt om cash-kortet, som fanns 1997-2004.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Cash_(betalsystem)
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/article10425464.ab

Just reklam på sidan på bussarna är ju bara dem härliga tidsdokument, som är allt annat än tidlösa. :)

Utloggad at1981

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1297
SV: Värmdö för 30 år sedan
« Svar #7 skrivet: 14 maj 2018, 20:00:50 PM »
När infördes"D-bussarna"som gick motorvägen till/från Slussen?/Ulf
(Saknar inte denna buss inbyggda extraljus vid dest skylten?)

Hejsan!

Jag har tyvärr ingen aning men det enda jag vet är att motortrafikleden mellan Insjöns trp. och Mölnvik
blev helt färdigställd år 1985 i alla fall! :)

I samband med det borde även direktbussarna ha införts också vars turer inte trafikerades via
Gustavsberg! :)
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Utloggad Carl

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 67
SV: Värmdö för 30 år sedan
« Svar #8 skrivet: 16 maj 2018, 12:03:29 PM »
När infördes"D-bussarna"som gick motorvägen till/från Slussen?/Ulf

En titt i gamla tidtabeller visar att D-bussarna startade i två omgångar.
Augusti 1986 infördes D-bussar till Ingarö (linje 428-430). Men det dröjde ytterligare tre år innan det i augusti 1989 även infördes D-bussar till Ålstäket och vidare (linje 433-440).


Utloggad Ulf Berlin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2942
  • Har kollektivtrafiken som levebröd och intresse.
SV: Värmdö för 30 år sedan
« Svar #9 skrivet: 16 maj 2018, 18:43:09 PM »
En titt i gamla tidtabeller visar att D-bussarna startade i två omgångar.
Augusti 1986 infördes D-bussar till Ingarö (linje 428-430). Men det dröjde ytterligare tre år innan det i augusti 1989 även infördes D-bussar till Ålstäket och vidare (linje 433-440).
Tack för detta.
(Tänk vad tiden går fort...)/Ulf

Utloggad Lars_L

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 845
SV: Värmdö för 30 år sedan
« Svar #10 skrivet: Idag kl. 09:30:39 »
Reklam för cash-kort, SL Buss AB-märkningen samt mina tveksamma minnen att D-bussarna infördes 1990 och att 6281 inte var stationerad i Björknäs 1988.

Dessutom bildades ju inte SL buss AB förrän 1991 och den loggan syns ju tydligt på bussens sida...
Inlägget är signerat Lars Lundqvist