Slutet för Confalt på busshållplatser?

Startat av igel, 09 maj 2018, 21:21:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

igel

För ett decenium sedan blev Confalt https://peabasfalt.se/Asfaltprodukter/produkter-inom-asfalt/produkter-asfalt/confalt/ eller liknande mycket populära att använda som markbeläggning på busshållplatser i stället för asfalt eller betong. I Jakobsbergsterminalen belades hållplatserna med det men nu efter bara 6 år!! har allt frästs bort och ersatts med vanlig asfalt. Redan efter några år var det uppenbart att Confalten inte höll för trycket från bussarna vid gaterna, gropar uppstod där hjulen var som sedan fick fyllas igen med asfalt.

Fredde

Gör man fel när detta läggs så får man göra om efter en tid. Ibland spricker ytan av olika anledningar...
I Slussens nya tillfälliga terminal har man lagt en typ av sådan blandning vid på- och avstigning.
Det ska även läggas vid två hållplatser på Värmdö i nästa vecka.
Så gör man rätt från början så håller det riktigt länge.

Nico

Som Fredde skriver så är Confalt ganska tungjobbat och tar tid på sig innan det bränt/härdat. Blir det fel så måste det bilas bort vilket tar tid och kostar. Sedan är det ju även så att att material och metoder förändras över tid.

Confalt används fortfarande på vissa håll (materialval är ju upp till varje väghållare), men i många fall har man istället valt densiphalt/densitasfalt. Det har dock i många fall samma problem som confalt, dvs. det blir lätt sprickor i anslutning till andra material samt att det är tungjobbat och inte är så förlåtande om man inte gör rätt.

I Jakobsberg har jag för mig att man nu helt övergett bägge materialen och istället bytt beläggningen till polymerbitumen (polymerasfalt). Det ska vara betydligt mera brukarvänligt och även ekonomiskt mera fördelaktigt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Man lägger nu nått annorlunda på Roslagstulls nya hållplats norrut. Såg först ut som grov, svart asfalt, men sen hade de lagt på nått vitt så igår nästan lös det vitt. Asfalten ska vara "under arbete" 1 v, så nptt som ska få vila är det ju.
Det betongliknande man lagt i Danderyd är uselt, det spricker och går sönder hela tiden. Confalt? Nu slits det nog extra mycket på sånna ställen eftersom man åker på det en längre sträcka och många bussar är där samtidigt, så jag antar att det blir för stor rörelse i marken.

igel

Citat från: buskörare skrivet 10 maj 2018, 06:13:48 AM
Man lägger nu nått annorlunda på Roslagstulls nya hållplats norrut. Såg först ut som grov, svart asfalt, men sen hade de lagt på nått vitt så igår nästan lös det vitt. Asfalten ska vara "under arbete" 1 v, så nptt som ska få vila är det ju.
Det betongliknande man lagt i Danderyd är uselt, det spricker och går sönder hela tiden. Confalt? Nu slits det nog extra mycket på sånna ställen eftersom man åker på det en längre sträcka och många bussar är där samtidigt, så jag antar att det blir för stor rörelse i marken.
fast det är ju lite mera än 6 år sedan den lades i Danderydsterminalen, det har ju knappt gjrts något åt den de senste 20åren.

buskörare

Citat från: igel skrivet 10 maj 2018, 07:27:25 AM
fast det är ju lite mera än 6 år sedan den lades i Danderydsterminalen, det har ju knappt gjrts något åt den de senste 20åren.

Hur menar du nu?

Nico

Vid Danderyds sjh vill jag minnas att man lagt densifalt på vissa platser där de tidigare varit confalt. Kruxet med densifalten (liksom med confalt) är alltså att den gärna spricker i skarvar/anslutning till vanlig asfalt, men ibland även tvärs över plattan. Det senare då även givet hur underbyggnaden ser ut.

Vid Roslagstull är det sannolikt polymerasfalt man använt. Den begjuts med olika medel/vätskor vid anläggning, men ser i stort sett ut som vanlig asfalt när det allt är klart. Det är då överlag ett mera lätthanterligt material och både TrV och t.ex. Stockholms stad använder det gärna numera. Även från andra håll förordas nu ofta polymerasfalt.

En brasklapp här är att jag utgår från vad som gäller i Stockholmsområdet. Andra förhållanden kan givetvis gälla på andra håll i landet.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 12 maj 2018, 10:37:53 AM
Vid Danderyds sjh vill jag minnas att man lagt densifalt på vissa platser där de tidigare varit confalt. Kruxet med densifalten (liksom med confalt) är alltså att den gärna spricker i skarvar/anslutning till vanlig asfalt, men ibland även tvärs över plattan. Det senare då även givet hur underbyggnaden ser ut.

Vid Roslagstull är det sannolikt polymerasfalt man använt. Den begjuts med olika medel/vätskor vid anläggning, men ser i stort sett ut som vanlig asfalt när det allt är klart. Det är då överlag ett mera lätthanterligt material och både TrV och t.ex. Stockholms stad använder det gärna numera. Även från andra håll förordas nu ofta polymerasfalt.

En brasklapp här är att jag utgår från vad som gäller i Stockholmsområdet. Andra förhållanden kan givetvis gälla på andra håll i landet.

Än så länge lyser Roslagstull nästan vit. Men just nu vilar den ju, kanske ändras det när vi börjar använda den.