Tre bilder från Slussenterminalens tillkomst

Startat av Hasse L, 08 maj 2018, 09:27:16 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


Ett av den lilla rangerbangårdens spår kom att behållas en tid.


Saltsjöbanan gick som vanligt under byggtiden.


Sjöbergsplan kallades uppställningsplanen länge. När började man säga Guldfjärdsplan?

Nico

Citat från: Hobgoblin skrivet 08 maj 2018, 09:27:16 AMSjöbergsplan kallades uppställningsplanen länge. När började man säga Guldfjärdsplan?

Är inte helt hundra, men har för mig att bägge namnen faktiskt använts parallellt. Ser i alla fall så ut när man tittat på bl.a. Stockholms stads webmappskartor. Ofta verkar det dock ha rått lite förvirring kring vad som är/var vad och hur det är eller har varit beläget. Nu ska man sedan inte blint tro på Wikipedia, men dess artiklar om respektive "plan" kan nog ge lite fingervisning i alla fall.

Guldfjärdsplan

Sjöbergsplan


I övrigt så måste jag säga att det var otroligt intressanta bilder. Uppskattas verkligen mycket då de ger platsen en klar historia och att det bara inte är det sunkhål som man minns från senare år.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mr U

Är det Brännkyrkagatan som går förbi längs med huset ovan Sjöbergsplan?

roggek

Citat från: Mr U skrivet 09 maj 2018, 22:49:29 PM
Är det Brännkyrkagatan som går förbi längs med huset ovan Sjöbergsplan?

Logiskt sett så borde det vara det även om kartorna på Stockholmskällan inte anger det.
Kvarteret på bilden heter iallafall Överkikaren

Kaj

Citat från: Nico skrivet 09 maj 2018, 09:07:32 AM
Är inte helt hundra, men har för mig att bägge namnen faktiskt använts parallellt. Ser i alla fall så ut när man tittat på bl.a. Stockholms stads webmappskartor. Ofta verkar det dock ha rått lite förvirring kring vad som är/var vad och hur det är eller har varit beläget. Nu ska man sedan inte blint tro på Wikipedia, men dess artiklar om respektive "plan" kan nog ge lite fingervisning i alla fall.

Guldfjärdsplan

Sjöbergsplan


I övrigt så måste jag säga att det var otroligt intressanta bilder. Uppskattas verkligen mycket då de ger platsen en klar historia och att det bara inte är det sunkhål som man minns från senare år.

Enligt Spårvägskartan 1965 låg Gullfjärdsplan på övre nivån och Sjöbergsplan vid vattnet
Kaj