Arriva Helsingborg

Startat av Gano, 06 maj 2018, 10:07:51 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gano

Såg idag ett pressmedelande på mynewsdesk från Skånetrafiken. Läste mest av nyfikenhet och såg att Arriva skulle beställa 82 bussar varav 13 för Helsingborgsexpressen (HEX) 18 meters bussar. Blev ganska snopen då 18 meters bussar är väl vanliga ledbussar. Alltså ungefär lika långa som de 6-7 ? ledbussar vi har idag. Jag tror att de andra bussarna 69 ska vara kortbussar, om det är så är det katastrofalt då framförallt 4an i rusningstrafiken är beroende av ledbussar och 22an på eftermiddagar och helg är helt beroende av ledbussarna. Nu hoppas jag att det inte stämmer utan att det kommer komma andra ledbussar än det som står på mynewsdesk.

AdmirT

HEX ska köras med vanligs 18 m ledbussar är det bestämt
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Gano

Citat från: AdmirT skrivet 06 maj 2018, 11:20:23 AM
HEX ska köras med vanligs 18 m ledbussar är det bestämt

Men vet du om det blir vanliga ledbussar till de andra linjerna?

Anders.o93

Citat från: Gabbe skrivet 06 maj 2018, 11:27:22 AM
Men vet du om det blir vanliga ledbussar till de andra linjerna?
Det måste det ju bli. Annars kommer det ju som sagt bli otroligt trångt på flertalet linjer.

Gano

Citat från: Anders.o93 skrivet 06 maj 2018, 13:33:34 PM
Det måste det ju bli. Annars kommer det ju som sagt bli otroligt trångt på flertalet linjer.

Jo det får vi hoppas dock stod det ingenting om det i pressmeddelandet vilket gör mig orolig då jag pendlar med 4an och iprincip varje buss på vardagarma är fullsatta både kortbussar, boggibussar och ledbussar.

Gano

Citat från: Anders.o93 skrivet 06 maj 2018, 13:33:34 PM
Det måste det ju bli. Annars kommer det ju som sagt bli otroligt trångt på flertalet linjer.

Läste i HD att vissa bussar som nu går här kommer fortsätta till Arriva, gissar att det är kortbussarna 2300-2301, boggibussarna 2237-2242 och förhoppnings vis ledbussarna!

ML-buss

Dom bygger om halva Helsingborg för Helsingborgsexpressen och superbussar och alla möjliga namn dom hittar på för Linje 1.  Så blir det vanliga ledvagnar 🤣🤣🤣

Anders.o93

Citat från: ML-buss skrivet 06 maj 2018, 19:02:03 PM
Dom bygger om halva Helsingborg för Helsingborgsexpressen och superbussar och alla möjliga namn dom hittar på för Linje 1.  Så blir det vanliga ledvagnar 🤣🤣🤣
Eller hur, har hela tiden trott att det skulle bli likadana bussar som på MEX.

Gano

Citat från: Anders.o93 skrivet 06 maj 2018, 20:38:11 PM
Eller hur, har hela tiden trott att det skulle bli likadana bussar som på MEX.

Ja hela Helsingborg står still bara för några ledbussar som inget behövs andpassar för. Dessutom är det inte 1an som är i högst behov av ledbussar!
18 meters ledbussar förekommer på 1an dock inte så ofta.

Walter

Citat från: Gabbe skrivet 06 maj 2018, 14:02:14 PM
Läste i HD att vissa bussar som nu går här kommer fortsätta till Arriva, gissar att det är kortbussarna 2300-2301, boggibussarna 2237-2242 och förhoppnings vis ledbussarna!

Som kom till Nobina från Arriva!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Gano

Citat från: Walter skrivet 07 maj 2018, 06:23:56 AM
Som kom till Nobina från Arriva!

Jo det blir ju rörigt, tror inte att någon av Helsingborgs nuvarande bussar kommer gå längre än till 2022-2024.
Arriva skulle också införa ett nytt tidtabelssystem, vad innebär det?

Anders.o93

Citat från: Gabbe skrivet 07 maj 2018, 07:00:45 AM
Arriva skulle också införa ett nytt tidtabelssystem, vad innebär det?
Eftersom Arriva också har hand om Pågatågen skulle det ju bli bättre passning buss/tåg. Fast jag vet inte om det är det som menas med ett nytt tidtabellssystem.

Gano

Citat från: Anders.o93 skrivet 07 maj 2018, 07:04:20 AM
Eftersom Arriva också har hand om Pågatågen skulle det ju bli bättre passning buss/tåg. Fast jag vet inte om det är det som menas med ett nytt tidtabellssystem.

Ja kanske vi får se!

Skånebussen

#13
Citat från: AdmirT skrivet 06 maj 2018, 11:20:23 AM
HEX ska köras med vanligs 18 m ledbussar är det bestämt

Detta är ju lite förvånande med tanke på att alla renderingar visar ExquiCity i antingen Malmö- eller Metz-version. Nu finns ju dock ExquiCity i 18-metersversion (Mini-Mexen Van Hool Scania ExquiCity men även som bl.a. trådbuss) och Wright StreetCar RTV är ett annat exempel på ett BRT-fordon med den längden.

ExquiCity 18 (elektrisk version med kaross liknande Mini-Mexen som ju dock har konventionell drivlina) borde ju då vara logisk med tanke på att HEX hela tiden sålts in som en BRT-variant.

Ytterligare en väg är naturligtvis "designade" ledbussar i stil med de Mercedes Citaro som rullar på BusWay i Nantes.

Eftersom det är elbussar som skall in på HEX har jag lite svårt att tro att det "bara" skulle bli standardvara utan någon form av profilering då det krockar med baskonceptet. Även nya linje 5C i Köpenhamn har ju lite egen profilering även om det är MAN Lion´s City det handlar om.

För min del är HEX en utmärkt satsning även om 18-metersfordon används. Det återupprättar ju delar av den goda standard linjen hade på den tiden den trafikerades av F-vagnar, antingen ensamma eller med S1-släp tillkopplat.

Edit: Belfast med sin Glider är ju vad HEX bör bli får man hoppas.

https://www.bussmagasinet.se/2017/11/europas-nyaste-brt-satsning-ar-en-riktig-glidare/

ML-buss

Har hört att det blir 13 elbussar led 18 m till Linje 1
Sen blir det 15 ledbussar av märket Mercedes och resten kortvagnar .
Man behåller inga vagnar från Nobina men det kommer ner begagnat från Halmstad typ 5-6 st.  Troligen då MAN .
Beror väl lite på hur upphandlingen går i Halmstad för Arriva .