SL reseplanerare fel tider

Startat av igel, 04 maj 2018, 22:49:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 12 juni 2018, 15:45:38 PM
För 1-3 år sedan smögs det ju in en massa "realtider" i ett flertal appar utvecklade av andra parter än SL, men som använde SLs uppgifter. Detta ledde till att många arga resenärer hävdade att bussarna gick för tidigt, trots att de gick precis i tid, enligt den tryckta akuella tidtabellen.

Kanske är nått liknande nu, antalet appar med SL's tider i ökar ju hela tiden. Men det visar ju fel tider i BussPC'n också.

Maven

Citat från: Ersa skrivet 12 juni 2018, 15:45:38 PM
För 1-3 år sedan smögs det ju in en massa "realtider" i ett flertal appar utvecklade av andra parter än SL, men som använde SLs uppgifter. Detta ledde till att många arga resenärer hävdade att bussarna gick för tidigt, trots att de gick precis i tid, enligt den tryckta akuella tidtabellen.

De större externa apparna har kanske blivit bättre på att visa att det är en prognos. Men nu har istället SL själva smugit in realtid både i appen och på hemsidan, utan att markera att det på de flesta hållplatser är en cirkatid i grunden och att den sedan är justerad med en realtidsprognos som mycket väl kan visa en flera minuter senare avgångstid än vad bussen i verkligheten avgår.

buskörare

Citat från: Maven skrivet 13 juni 2018, 15:44:51 PM
De större externa apparna har kanske blivit bättre på att visa att det är en prognos. Men nu har istället SL själva smugit in realtid både i appen och på hemsidan, utan att markera att det på de flesta hållplatser är en cirkatid i grunden och att den sedan är justerad med en realtidsprognos som mycket väl kan visa en flera minuter senare avgångstid än vad bussen i verkligheten avgår.

I morse körde jag 6.05 från Söderhamnsplan. Där är det oftast
Söderhamnsplan 6.05
Västerhamnsplan 6.06 och sen kör man på färjan 6.08 ca för färjan avgår 6.10.

Idag körde jag 6.05 från Söderhamnsplan som vanligt, när jag kom till Västerhamnsplan stod det att jag skulle komma dit 6.10. Skulle det stämma hade jag ju missat färjan.

igel

Har tittat på sommartidtabellerna i reseplanerarn och de ser ut att vara rätt, men vintertidtabellen ser det inte ut som om den har åtgärdats.

buskörare

Citat från: igel skrivet 15 juni 2018, 20:37:28 PM
Har tittat på sommartidtabellerna i reseplanerarn och de ser ut att vara rätt, men vintertidtabellen ser det inte ut som om den har åtgärdats.

Konstigt.

Fredrik Gelin

Vintertidtabellen är exporterad för länge sedan, sommartidtabellen är däremot färsk så att säga.
Det är mer intressant att se hur det ser ut till augustiskiftet.
De tidtabellerna är dock sannolikt inte inlagda i reseplaneraren ännu.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk