SL reseplanerare fel tider

Startat av igel, 04 maj 2018, 22:49:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

igel

Det senaste dygnet, dygnen har tiderna i reseplaneraren förändrats. I alla fall på linjerna 670 och 627. Tidigare var det 1min mellan Söderhamnsplan och Vaxholms kyrka, nu har det blivit 3min. Det lär alldrig ta tre minuter för bussen att åka från Söderhamnsplan till Västerhamnsplan 340m på 3min.

07:55 Söderhamnsplan
670 Blåbuss 670 mot Stockholm
Expandera

    07:58 Västerhamnsplan
    07:58 Vaxholms kyrka
    07:58 Timmermansvägen
    07:58 Kronängsvägen
    07:58 Pålsundsvägen

    08:01 Eriksövägen
    08:02 Kullö
    08:02 Engarn

    08:05 Bullerholmen
    08:06 Nibble
    08:08 Ladvik
    08:08 Polackstorp
    08:08 Kulla vägskäl

    08:11 Östra Ryds kyrka
    08:13 Kocktorp
    08:16 Roslags Näsby trafikplats
    08:22 Mörby centrum/E18
    08:22 Danderyds sjukhus
    08:30 Universitetet norra
    08:31 Universitetet södra
    08:32 Albano
    08:33 Roslagstull (på Valhallavägen)

08:33 Tekniska högskolan

Ola Å

Kocktorp till Roslags Näsby på tre minuter verkar lite optimistiskt också, gissar att nästan dubbla tiden är rimligare med dagens strypta bussar?

Lars_L

Verkar som att man råkat "vända" på tiderna. Det vill säga att den marginal som brukar finnas till hållplatser med hålltid, har lagts på första hållplats efter regleringshållplatsen istället för före. Möjligen kan väl det inträffa om man läser in körtiderna i systemet i fel körriktning.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

buskörare

Reseplaneraren visar ofta fel. Och turer försvinner helt ibland. Jag tittade på 615 en morgon. Jag stod själv med 681 i Kulla och 615 stod framför mig. 4 min kvar till avgång för 615. Ändå visade reseplaneraren att den skulle passera t.ex Kundvägen 3 min för tidigt osv. Helknasigt.

Lars-Håkan_E

Enda orsaken till att det kan bli fel är väl att operatören har råkat lämna över en fil som inte är kvalitetskontrollerad som lästs in.

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 maj 2018, 08:28:28 AM
Enda orsaken till att det kan bli fel är väl att operatören har råkat lämna över en fil som inte är kvalitetskontrollerad som lästs in.

Min erfarenhet är att teknik alltid kan krångla. Inte ens SL's teknik är ofelbar. Eftersom exemplet ovan inte är permanent och inte sammanfaller med nån form av tidtabellssbyte, så känns det mer som nån bug i systemet.

igel

När jag tittar på resrobot.se så tycks de ha de korrekta tiderna. Medans SL's hemsida visar de felaktiga. Även 676 tycks ha fått fel tid, så det lär inte vara en entreprenör som har skickat in ett korrupt arkiv.

Lars_L

Citat från: igel skrivet 05 maj 2018, 22:01:45 PM
När jag tittar på resrobot.se så tycks de ha de korrekta tiderna. Medans SL's hemsida visar de felaktiga. Även 676 tycks ha fått fel tid, så det lär inte vara en entreprenör som har skickat in ett korrupt arkiv.

Det behöver ju inte handla om en korrupt fil i den bemärkelsen. Filer skickas ju titt som tätt med uppdateringar, även om det inte görs någon tidtabellsändring. På 676 har man väl snarare ändrat några beräkningar av stolptider, de ser inte ut att vara direkt felaktiga, om även de skiljer sig från resrobot. På 670 har man väl i sammanhanget gjort lite fel. Antar att systemstödet plockar fram stolptiderna, så att man bara behöver lägga in hålltiderna själv i systemet. Men har man ändrat något där, eller det blivit fel vid någon ändring, så kan det väl lätt få sådana här konsekvenser. Just påslaget för reglertid är ju något som måste läggas in separat om det ska fungera, eftersom den inte avser den faktiska körtiden.

Resrobot och de andra apparna hämtar väl bara ny statisk tidtabellsinformation när det är en annonserad ändring av tidtabellerna, vilket väl då gör att man har andra stolptider. 


Inlägget är signerat Lars Lundqvist

igel

Det var det här som fick mig att tro att även 676 hade blivit fel. De anonserar tidsändringen som om det vore realtidsinformation. Här har stolptiden i Mörby blivit sama som hålltiden i Danderyds sjukhus. Vilken har ändrats.


    09:49 Roslags Näsby trafikplats
    09:59 09:53 Mörby centrum/E18
    09:59 09:56 Danderyds sjukhus
    10:04 10:00 Frescati
    10:04 10:01 Universitetet norra
    10:04 10:03 Universitetet södra
    10:04 10:03 Albano

10:11 10:08 Tekniska högskolan

Mr.Omsi

Märkte detta själv när jag skulle åka 626 idag... Enligt reseplaneraren avgång från hpl. Storvreten 10:55 (samma tid som vid Åkersberga Station), Hållplatstabellen visade 10:50 och bussen ankom 10:48 när det stod 6 min på realtiden i appen  ???

buskörare

Fortfarande knas. Så jag reviderar och tror också det är fel från Arriva.

buskörare

Fortfarande krångel och enligt Arriva ligger det på SL-nivå. Jag retar mig mest på att resenärerna inte får information om att tiderna i reseplaneraren är fel utan att endel missar bussen och tar ut det på oss. Trots att om man tittar vidare, ser att tiderna inte kan funka i verkligheten.

igel

I vilka andra trafikområden förutom Norrort krånglar reseplanerarn? Är det bara Arrivaområden?

buskörare

Citat från: igel skrivet 12 juni 2018, 07:45:16 AM
I vilka andra trafikområden förutom Norrort krånglar reseplanerarn? Är det bara Arrivaområden?

Inte fått svar på det. Utöver att det ju, som du själv sett, står andra depåer.

Ersa

För 1-3 år sedan smögs det ju in en massa "realtider" i ett flertal appar utvecklade av andra parter än SL, men som använde SLs uppgifter. Detta ledde till att många arga resenärer hävdade att bussarna gick för tidigt, trots att de gick precis i tid, enligt den tryckta akuella tidtabellen.